Etsintäkuulutus: parhaat piirustukset ilmastonmuutoksesta - Bayer ja UNEP järjestävät 18. kansainvälisen lasten piirustuskilpailun

Voittajat palkitaan kansainvälisessä tapahtumassa, luvassa hyviä palkintoja. Vuodesta 1991 lähtien noin 190 000 tyttöä ja poikaa yli sadasta maasta on osallistunut kilpailuun.

5.9.2008 – ”Ilmastonmuutos: haasteemme” on teemana YK:n ympäristöohjelma UNEPin ja Bayer AG:n järjestämässä lasten kansainvälisessä piirustuskilpailussa, joka järjestetään jo 18. kerran. Lapset eri puolilta maailmaa ovat tervetulleita osallistumaan ja ilmaisemaan piirroksissa ajatuksensa, kuinka taistella ilmastonmuutosta vastaan. Kilpailuun voivat osallistua lapset, jotka maailman kansainvälisenä ympäristöpäivänä eli 5.6.2009 ovat 6-14-vuotiaita. Kilpailuun osallistuvat piirustukset on lähetettävä 15.1.2009 mennessä. Kansainvälisen kilpailun voittaja, kaksi toiselle sijalle päässyttä sekä Euroopan ja muiden alueiden voittajat kutsutaan osallistumaan lasten kansainväliseen ympäristötapahtumaan vuonna 2009 ja heidät palkitaan Bayerin ja UNEPin yhteisessä tilaisuudessa. Osallistujat voivat voittaa rahapalkintoja ja muita palkintoja.

Vuodesta 1991 lähtien noin 190 000 poikaa ja tyttöä yli sadasta maasta on lähettänyt kilpailuun piirustuksiaan, joissa he ovat ilmaisseet pelkojaan ja toiveitaan maapallon tilasta. Piirustuskilpailu on ollut keskeinen osa Bayerin ja UNEPin yhteistyötä vuodesta 2004 lähtien. Osapuolet toteuttavat vuosittain tämän yhteisen hankkeen ja kymmenkunta muuta ympäristöprojektia lapsille ja nuorille eri puolilla maailmaa.

Kilpailuun lähetettävien piirustusten on oltava DIN A4 tai A3 -kokoisia. Työn taakse on kirjoitettava osallistujan etu- ja sukunimi, ikä, osoite, puhelinnumero ja jos mahdollista, myös sähköpostiosoite. Käytettävien materiaalien suhteen ei ole rajoituksia. Kilpailuun lähetettävät työt eivät ole saaneet osallistua mihinkään muuhun kilpailuun.

Piirustukset lähetetään YK:n Euroopan alueen toimistoon osoitteella:

United Nations Environment Programme (UNEP)
Regional Office for Europe
International Environment House
11-13 Chemin des Anémones
1219 Châtelaine-Genf
Switzerland

Viime kilpailuun 15 400 työtä

Vuoden 2008 kilpailuun osallistui 15 400 lasta. Kilpailun voitti kiinalainen 14-vuotias Gloria Ip Tung. Euroopan alueen kilpailun voitti kreikkalainen 13-vuotias Evdokia Vallis.

Suomesta kilpailuun tuli viime kerralla noin 300 työtä. Keravalainen 14-vuotias Vilma Kasula tuli kilpailussa jaetulle viidennelle sijalle. Viidensiä sijoja jaettiin noin 40 kappaletta.

Viime vuoden voittajatyöt ovat nähtävissä Internetissä osoitteessa www.unep.bayer.com. Sieltä löytyy myös lisätietoja piirustuskilpailusta ja Bayerin ja UNEPin yhteistyöstä.
Lisätietoa Bayerin kansainvälisestä ilmasto-ohjelmasta löytyy osoitteesta www.bayer.fi.

Yhteyshenkilö:
Sonja Papendick, puh. +49 214 30 39239