Metsä tulee lähelle Linnanmäellä

Miten aurinkovoimalla lentävä lentokone voi lentää myös yöllä? Millaiselta näyttää suuri biologinen aarteemme lasten silmin? Löydät vastaukset Linnanmäeltä kesällä 2012.

Tänä kesänä kannattaa suunnata Linnanmäen Linnunradalle, sillä matkalla huimaan menoon galaksien keskellä näet upeita piirustuksia, joissa lapset ilmaisevat ajatuksiaan metsistä ja niihin kohdistuvista ilmastonmuutoksen aiheuttamista uhkista. Lisäksi Linnanmäki tarjoaa kevään koululaisryhmille mahdollisuuden osallistua ekosuunnistukseen.

Koululaisten suunnistusrasteilla löytää ekologisia ratkaisuja

Ekologiset suunnistusrastit avartavat näkökulmaa siihen, missä kaikessa ekologista ajattelua voi hyödyntää ja luoda arkipäivän luontoystävällisiä ratkaisuja. Yksi ekologista rasteista on Bayerin Solar Impulse -rasti, joka mm. paljastaa, miten aurinkovoimalla lentävä lentokone voi lentää myös öisin. Tämä ja Linnanmäen muut ekologiset rastit hämmästyttävät, mitä kaikkea voi tehdä ympäristöä säästäen ja uusiutuvia luonnonvaroja hyödyntäen. Ekologisen suunnistuskierroksen tehtyään koululaiset osallistuvat polkupyörän arvontaan. Tule ja suunnista ympäristöystävälliseksi!

Lapset ottavat kantaa piirrosten avulla

"Piirustuksellani haluan herättää tietoisuutta ongelmista, jotka liittyvät metsien hävittämiseen ja haluan osoittaa, kuinka tärkeää on säilyttää yksi maailman suurimmista biologisista aarteista. Visioni on kestävä metsä, jossa kasvit ja kukat voivat kasvaa, erilaiset eläinlajit elää ja jossa me kaikki voimme hengittää raikasta ilmaa", sanoo 13-vuotias Trisha Co Reyes Filippiineiltä. Hän voitti 20. kerran järjestetyn ympäristöaiheisen lasten kansainvälisen piirustuskilpailun.

Trishan työ valittiin noin 600 000 piirustuksen joukosta. Piirustuksissa ajatuksiaan ilmaisivat 6–14-vuotiaat lapset 99 maasta. Tämän lisäksi pidettiin erityinen piirustuskilpailu Kiinassa paikallisen yhteistyökumppanin tukemana. Tähän kilpailuun lähetettiin 3,4 miljoonaa työtä, minkä ansiosta koko kilpailun osallistujamäärä nousi 4 miljoonan ennätyslukemaan.

Bayer AG ja YK:n ympäristöohjelma UNEP järjestävät lasten kansainvälisen kilpailun yhteistyössä. Muut kilpailun sponsorit ovat Maailmanlaajuinen rauhan ja ympäristön järjestö (Foundation for Global Peace and Environment) ja Nikon. Vuosi 2011 oli YK:n nimeämä metsien vuosi, jonka mukaisesti myös piirustuskilpailun aiheeksi valittiin "elämä metsissä".

Lisätietoja ekologisesta suunnistusrastista: Vilma Parkkonen, Lasten Päivän Säätiö, Linnanmäen huvipuisto, puh. 010 572 2221, s-posti: vilma.parkkonen(at)linnanmaki.fi tai www.linnanmaki.fi

Lisätiedot piirustuskilpailunäyttelystä:

Sirpa Sillanpää, tiedottaja, Bayer Nordic SE, puh. 020 785 2263, s-posti: sirpa.sillanpaa(at)bayer.fi

FIN-BAG-2012-0136

Kansainvälisen Bayerin ydinosaaminen on terveydenhoidon, ravitsemuksen ja huipputeknologiaa hyödyntävän materiaalituotannon aloilla. Tuotteet ja materiaalit on suunniteltu ihmisiä hyödyttäviksi ja elämänlaatua parantaviksi.

Tuotevalikoimassamme Suomessa ovat Bayer HealthCaren reseptilääkkeet, itsehoitovalmisteet ja välineet diabeteksen hoidon seurantaan, Bayer CropSciencen kasvinsuojeluaineet ja torjunta-aineet sekä Bayer MaterialSciencen teollisuuden raaka-aineet ja kemikaalit.

Kansainvälinen toimintamme Suomessa keskittyy reseptilääkkeisiin: tutkimukseen ja tuotekehitykseen, tuotantoon ja Suomessa valmistettujen lääkkeiden vientiin yli sataan maahan. Turussa sijaitseva tuotantolaitos on yksi konsernin globaaleista lääkealan tuotantolaitoksista. Tutkimuksemme ja tuotekehityksemme suomalaista erikoisosaamista on polymeerien käyttö lääkeaineiden pitkäaikaisessa annostelussa.

Bayer työllistää Suomessa noin 750 henkilöä.