Tiedotusvälineille 2.12.2003 julkaisuvapaa klo 17 Milloin mies on testosteronin puutteessa? - Osaammeko tunnistaa oireet ja hoitaa niitä Kuopiossa järjestetään 2.12.2003 ainutkertainen koulutus, jonka aiheena on miehen hormonihäiriöt l. hypogonadismi ja liian alhaisesta testosteronitasosta aiheutuvien oireiden tunnistaminen ja hoito. Oivan apuvälineen miehen testosteronin vajauksen diagnosointiin lääkärit saavat "Ikääntyvän miehen oireisto" -kyselylomakkeesta. Tämän mm. Saksassa ja Iso-Britanniassa jo käytössä olevan lomakkeen suomalaisversion validointi valmistuu vuoden loppuun mennessä. Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) sisätautiklinikalla tehdyn tutkimuksen mukaan lähes puolella keskivartalolihavista miehistä on alhainen testosteronitaso. Nyt Kuopiossa koulutetaan erikoislääkäreitä tunnistamaan riskiryhmään kuuluvat, testosteronin puutostilasta kärsivät miehet. Koulutukseen osallistuu lääkäreitä KYS:in vaikutusalueelta. "Koulutuksen päätavoite on antaa lääkäreille työvälineitä niin hypogonadisten miesten löytämiseen, diagnosointiin kuin myös hypogonadismin hoitoon ja hoidon seurantaan", kiteyttää endokrinologian erikoislääkäri, professori Leo Niskanen. Uuden "Ikääntyvän miehen oireisto" -lomakkeen avulla potilaiden fyysisten, psyykkisten ja seksuaalisten oireiden vaikeusaste voidaan mitata. Mikäli verinäytteestä mitattavat testosteroniarvot ovat alle viitearvojen tai alarajan tuntumassa ja miehellä on testosteronivajaukseen viittaavia oireita, voi testosteronikorvaushoidon aloittamista harkita. Ennen testosteronikorvaushoidon aloittamista on syytä myös sulkea pois muut samankaltaisia oireita aiheuttavat perussairaudet. Testosteronikorvaushoidon aikana on tärkeää seurata säännöllisesti mm. eturauhasen tilaa. Testosteronihoitomuodoista uusin on helppokäyttöinen päivittäin iholle levitettävä, nopeasti imeytyvä geeli. Ihon kautta annostelu pitää testosteronipitoisuudet luonnollisella, fysiologisella tasolla. "Testosteronigeelin avulla moni ikääntyvä mies tulee saamaan helpotusta oireiluunsa, jos taustalta löytyy todellinen testosteronivajaus", kertoo tuoteryhmäpäällikkö Jan-Henrik Mäkelä Schering Oy:stä. Taustatietoja: Mieshormonin eli testosteronin puutostilaa kutsutaan hypogonadismiksi. Miesten testosteronipitoisuus laskee noin prosentin vuosivauhdilla 40 ikävuoden jälkeen. Hormonitason lasku on hyvin yksilöllistä, mutta yli 65 -vuotiaista miehistä 20-30 %:lla saattaa olla alentuneeseen testosteronieritykseen viittaavia oireita. Tällaisia ovat yleisen vireyden heikkeneminen, unettomuus, masentuneisuus, sukupuolinen haluttomuus, erektio-ongelmat, hikoilu ja lihasmassan väheneminen. Lisämateriaalipyynnöt: viestintäpäällikkö Tiina Hailla, Schering Oy, puh. (09) 708 8339, tiina.hailla@schering.fi Lisätietoja antavat Schering Oy:stä: lääketieteellinen johtaja Tarja Bützow, puh. (09) 708 8378, tarja.butzow@schering.fi tuoteryhmäpäällikkö Jan-Henrik Mäkelä, puh (09) 708 8351, jan- henrik.makela@schering.fi Lisätietoja hypogonadismista ja -koulutuksesta: Endokrinologian erikoislääkäri, professori Leo Niskanen, KYS, puh. (017) 173 311/haku tai 0500-675727, leo.niskanen@kuh.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/02/20031202BIT00840/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/02/20031202BIT00840/wkr0002.pdf