Onko mies testosteronin puutteessa? - Miten tunnistaa oireet ja hoitaa niitä

Onko mies testosteronin puutteessa? - Miten tunnistaa oireet ja hoitaa niitä Testosteroni ja sen mahdollinen vaje on aihe, joka kiinnostaa erittäin laajasti: jo tuhannet suomalaismiehet ovat tutustuneet Internetissä olevaan - myös itsearviointiin soveltuvaan - "Ikääntyvän miehen oireisto" (IMO) -kyselylomakkeeseen. Tuoreen kuopiolaistutkimuksen mukaan lähes puolella keskivartalolihavista miehistä on alhainen testosteronitaso. Oman hyvinvoinnin ja testosteronitason arviointi kiinnostaa miehiä. Itsearviointiinkin soveltuva "Ikääntyvän miehen oireisto"(IMO) - kyselylomake mittaa fyysisten, psyykkisten ja seksuaalisten oireiden vaikeusastetta. Kyselylomakkeen kotimaisen nettiversion on www.schering.fi -osoitteesta ladannut jo yli 5 000 suomalaista; sen jälkeen kun tämän kansainvälisesti tunnetun lomakkeen suomalaisversion validointi valmistui tammikuussa 2004. Testosteronitaso tutkitaan verikokeella. Mikäli aamulla otetusta verinäytteestä mitattavat testosteroniarvot ovat alle viitearvojen tai alarajan tuntumassa ja miehellä on testosteronivajaukseen viittaavia oireita, kannattaa testosteronikorvaushoitoa harkita. Ennen testosteronikorvaushoidon aloittamista on syytä myös sulkea pois muut samankaltaisia oireita aiheuttavat perussairaudet. Testosteronikorvaushoidon aikana on tärkeää seurata säännöllisesti mm. eturauhasen tilaa. Testosteronihoitomuodoista uusin on helppokäyttöinen päivittäin iholle levitettävä, nopeasti imeytyvä geeli. Ihon kautta annostelu pitää testosteronipitoisuudet luonnollisella, fysiologisella tasolla. "Jo sadat ikääntyvät miehet saavat geelistä helpotusta testosteronivajeesta johtuviin vaivoihinsa", kertoo tuoteryhmäpäällikkö Jan-Henrik Mäkelä Schering Oy:stä. Uusi hoitomuoto edellyttää lääkäreiden ammattitaidon täydentämistä: koulutustilaisuuksia, joissa heitä opastetaan tunnistamaan riskiryhmään kuuluvat, testosteronin puutostilasta kärsivät miehet. Helsingissä järjestetään 29.4.2004 lääkäreille Suomen suurin koulutustilaisuus, jonka aiheena on miehen liian alhaisesta testosteronitasosta aiheutuvien oireiden tunnistaminen, hoito ja hoidon seuranta. Koulutukseen osallistuvat lähes 150 osallistujaa ovat työterveyslääkäreitä, terveyskeskuslääkäreitä ja testosteronivajeen hoitoa käsitellään niin yleislääkärin, urologin kuin myös endokrinologin näkökulmasta. Taustatietoja: Mieshormonin eli testosteronin puutostilaa kutsutaan hypogonadismiksi. Testosteronin tuotanto tapahtuu kiveksissä, kun taas tuotantoa säätelevät aivolisäke ja hypotalamus. Testosteronin puutostila saattaa siten johtua joko viasta testosteronin tuotannossa tai säätelymekanismeissa. Ikääntyvän miehen testosteronipitoisuus laskee noin prosentin vuosivauhdilla 40 ikävuoden jälkeen. Hormonitason lasku on hyvin yksilöllistä, mutta yli 65 -vuotiaista miehistä peräti 20-30 % voi kärsiä alentuneen testosteronierityksen oireista. Tällaisia ovat yleisen vireyden heikkeneminen, unettomuus, masentuneisuus, sukupuolinen haluttomuus, erektio-ongelmat, hikoilu ja lihasmassan väheneminen. Suomessa noin 1800 miestä saa testosteronikorvaushoitonsa kokonaan KELAn korvaamana. Lisämateriaalipyynnöt: viestintäpäällikkö Tiina Hailla, Schering Oy, puh. (09) 708 8339, tiina.hailla@schering.fi. Lisätietoja antavat Schering Oy:stä: lääketieteellinen johtaja Tarja Olkinuora, puh. (09) 708 8378, tarja.olkinuora@schering.fi ja tuoteryhmäpäällikkö Jan-Henrik Mäkelä, puh (09) 708 8386, jan-henrik.makela@schering.fi. Lisätietoja hypogonadismista: Professori Sakari Rannikko, puh. 040 5472977, rannikko.sakari@hy.fimnet.fi tai dosentti Timo Sane, HUS, Endokrinologia, puh. (09) 471 73557, timo.sane@hus.fi. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/29/20040429BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/29/20040429BIT00020/wkr0002.pdf