Schering Oy ja Population Council yhdistivät voimansa ICA-säätiön perustamiseksi 4.5.2004 Schering Oy ja Population Council (kansainvälinen, yleishyödyllinen, riippumaton tutkimusjärjestö) ovat perustaneet ICA-säätiön (International Contraceptive Access), jonka tehtävänä on voittoa tavoittelematta toimittaa levonorgestreeliä sisältävää hormonikierukkaa julkisen sektorin perhesuunnittelujärjestöille ja näin auttaa palvelemaan kehitysmaiden naisten ja perheiden tarpeita. ICA-säätiön tavoitteena on saattaa kansainvälisten perhesuunnittelujärjestöjen kautta kohdunsisäinen ehkäisin myös niiden kehitysmaiden naisten ja perheiden saataville, joilla ei itse siihen olisi varaa. ICA-säätiötä johtaa hallitus, jossa on edustajat Population Councilista, useista kansainvälisistä järjestöistä ja Scheringistä. Hallitus valitsee vuosittain järjestöt ja ohjelmat, joille valmisteet lahjoitetaan tai myydään voittoa tavoittelemattomaan hintaan. Ensimmäiset hormonikierukan toimitukset on suunniteltu vuodelle 2004. "Olemme tyytyväisiä voidessamme tehdä säätiössä yhteistyötä Population Councilin ja erittäin maineikkaiden kansainvälisten perhesuunnittelujärjestöjen kanssa," sanoo Schering Oy:n varatoimitusjohtaja ja ICA-säätiön hallituksen jäsen Matti Urho. "Säätiön kautta useammat kehitysmaiden naiset pääsevät hyötymään tästä innovatiivisesta ehkäisymenetelmästä." "Sekä Population Council että Schering toivovat, että säätiön kautta tämä erinomainen ehkäisymenetelmä tulee paremmin myös köyhien naisten saataville," sanoo Population Councilin liiketoiminnoista vastaava johtaja Sandra Arnold, joka toimii ICA-säätiön hallituksen puheenjohtajana. Population Council on kehittänyt lukuisia ehkäisyvalmisteita perustamisvuotensa eli vuoden 1952 jälkeen. Kun Population Council lisensoi kehittämiään tuotteita lääketeollisuusyritysten tuotettavaksi, markkinoitavaksi ja jaeltavaksi, se pyrkii aina myös parantamaan valmisteiden saatavuutta kehitysmaissa. Lisätietoa Levonorgestreeliä sisältävä hormonikierukka Levonorgestreeliä sisältävän hormonikierukan kehitys alkoi 1970-luvun loppupuolella Population Councilissa. Tavoitteena oli luoda ehkäisin, jossa yhdistyvät sekä ehkäisytablettien että kohdunsisäisten menetelmien edut. Nykyään valmisteen kliiniset tutkimukset kattavat 13000 naisvuotta. Valmiste antaa ehkäisyn viideksi vuodeksi, ja sen ehkäisyteho on sterilisaation luokkaa. Valmiste on käyttäjälleen helppo, sillä se ei vaadi päivittäistä muistamista. Hormonikierukka tarjoaa naisille myös terveyshyötyjä, sillä se vähentää kuukautisvuodon määrää. Valmiste sopii vakituisessa suhteessa oleville, synnyttäneille naisille, jotka tarvitsevat luotettavaa pitkäaikaista ehkäisyä ja joiden kulttuuriin kohdunsisäisen ehkäisymenetelmän käyttäminen sopii. Schering Oy:n hormonikierukka on Suomen suurin farmaseuttinen vientituote. Schering Oy Schering Oy on dynaaminen tutkimukseen panostava lääketeollisuusyritys ja johtava asiantuntija omilla osaamisalueillaan. Suomalainen Schering Oy on Schering AG:n tytäryhtiö ja konsernin pohjoisin osaamiskeskus. Vastaamme lääketieteen haasteisiin tutkimalla, kehittämällä, valmistamalla ja markkinoimalla yksilöllisiä, innovatiivisia ja elämänlaatua parantavia lääkkeitä sekä yhdistämällä diagnoosin, sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja seurannan. Kehitämme ja laajennamme osaamistamme verkostoitumalla ympäri maailmaa parhaiden terveydenhuollon ammattilaisten, tutkijoiden ja lääketeollisuuden kanssa. Tavoitteenamme on kehittää ja valmistaa turvallisia ja korkealaatuisia lääkevalmisteita, jotka parantavat potilaiden elämänlaatua. Tuotekehityksemme, tuotantomme sekä koti- ja ulkomaan markkinointimme ansiosta olemme merkittävä osa kansainvälistä Schering- konsernia. Turun tuotantolaitoksemme on yksi Schering AG:n viidestä johtavasta tuotantolaitoksesta. Muista vastaavista yrityksistä poiketen kansainvälinen liiketoimintamme tuo liikevaihdostamme 80 prosenttia. Schering Oy on suurin Suomessa toimiva, ulkomaisessa omistuksessa oleva lääketeollisuusyritys ja työllistää noin 800 lääkealan ammattilaista Turussa, Helsingissä ja Tikkakoskella. Markkinoinnin parissa työskentelee koko maan kattava edustajaverkosto. Population Council Population Council on kansainvälinen, yleishyödyllinen, riippumaton tutkimusjärjestö, jonka tavoitteena on sekä nykyisten että tulevien sukupolvien hyvinvoinnin ja perhesuunnittelun edistäminen kestävän kehityksen periaatteella kaikkialla maailmassa. Population Council on perustettu 1952, ja sen toimintaa johtaa kansainvälinen hallitus. Population Councilin pääkonttori on New Yorkissa, ja sillä on maailmanlaajuinen alue- ja maatoimistojen verkosto. Population Council tekee biolääketieteellistä, yhteiskuntatieteellistä ja terveyteen liittyvää tutkimusta ja edesauttaa tutkimusmahdollisuuksien lisäämisessä kehitysmaissa. Lisätietopyynnöt: Anna-Mari Salokorpi, viestintäpäällikkö, Schering Oy, (02) 333 2449 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/04/20040504BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/04/20040504BIT00150/wkr0002.pdf