Suomalainen avainlipputuote mukana suuressa kehitysmaiden perhesuunnitteluhankkeessa - hanke tuo Suomen Bayerille lisää työpaikkoja

EMBARGO: Julkaistavissa kello 19.00 Suomen aikaa

Bayer-konserni ja erityisesti sen Turussa sijaitseva tuotantolaitos on keskeisessä osassa suuressa kehitysmaiden perhesuunnitteluhankkeessa, joka julkistettiin tänään New Yorkissa Yhdistyneiden Kansakuntien pääkonttorissa. Hankkeen tavoitteena on seuraavien kuuden vuoden aikana tuoda 27 miljoonan köyhimmissä maissa asuvan naisen saataville pitkäaikaista ja luotettavaa raskauden ehkäisyä. Luotettavalla raskaudenehkäisyllä pystytään vähentämään sekä ei-toivottuja raskauksia että lasten ja äitien kuolleisuuden määrää kehitysmaissa. Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan 2–3 vuoden tauko raskauksien välissä vähentää vastasyntyneiden ja lasten kuolleisuutta ja edesauttaa äitien terveyttä.

Hankkeeseen valittu ehkäisymenetelmä, JADELLE®-ehkäisyimplantaatti, valmistetaan Bayerin Turun tuotantolaitoksessa.

– Bayerilla on Suomessa merkittävä tuotantolaitos, Suomesta johdetaan useita Bayerin kansainvälisiä kliinisiä lääketutkimuksia ja täällä on myös Bayerin Pohjoismaiden ja Baltian alueen pääkonttori. Tämä tärkeä hanke laajentaa toimintaamme entisestään tuomalla lisää työpaikkoja ja investointeja Suomeen, Bayer Nordic -alueen toimitusjohtaja Oliver Rittgen sanoo.

– Suomalaiset voivat olla ylpeitä korkealaatuisesta lääketeollisesta osaamisestaan, jolla pystytään tarjoamaan tukea kehittyville maille.

– Hanke on merkittävä Turun talousalueelle: tulemme tarvitsemaan ehkäisytuotteiden tuotantoon noin 50 uutta työntekijää, varatoimitusjohtaja ja Turun tuotantolaitoksen johtaja Peter Essen kertoo.

– JADELLE®-ehkäisymplantaatin tuotantomäärät tulevat nousemaan: vuonna 2013 tuotteen volyymiin tulee lisää noin 50 %. Vuonna 2014 tuotteen tuotantomäärä kaksinkertaistuu nykyiseen tilanteeseen verrattuna. Hanke ulottuu vuosille 2013–2018, ja sen toteutus vaatii meiltä myös investointeja.

Perhesuunnitteluhankkeen takana ovat kansainväliset järjestöt: Clinton Health Access Initiative; Norjan, Ruotsin, Iso-Britannian ja Yhdysvaltain hallitukset; Children's Investment Fund Foundation ja Bayer-konserniin kuuluva terveydenhuollon toimialan liiketoiminta-alue Bayer HealthCare AG.

Kansainvälisen Bayer HealthCaren kannalta hanke istuu hyvin sen pitkäaikaisiin yhteiskuntavastuuhankkeisiin, joissa pyritään edistämään lääkkeiden saatavuutta sekä perhesuunnittelun että niin sanottujen laiminlyötyjen sairauksien alueella.

– Hankkeessa mukana oleminen vahvistaa entisestään sitä tärkeää työtä, jota olemme jo vuosikymmenten aikana tehneet erilaisten kansainvälisten perhesuunnittelujärjestöjen kanssa, Peter Essen summaa.

JADELLE®-ehkäisyimplantaatti:

JADELLE® on pitkävaikutteinen ehkäisyimplantaatti, joka asetetaan käsivarren ihon alle. Se antaa ehkäisyn viideksi vuodeksi. Vaikka ehkäisin on tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön, se voidaan haluttaessa poistaa myös aikaisemmin. Hedelmällisyys palautuu nopeasti poiston jälkeen. Tuotteen toimintamekanismi perustuu polymeerien käyttöön lääkeaineiden pitkäaikaisessa annostelussa, mikä on sekä Suomen Bayerin tutkimuksen että tuotannon erikoisosaamisalue.

Varatoimitusjohtaja Peter Essen ja viestintäjohtaja Niko Palosuo haastateltavissa:

Toimittajilla on mahdollisuus haastatella Peter Esseniä ja Niko Palosuota puhelimitse tänään keskiviikkona 26.9.2012 kello 19.15.

Puhelinhaastattelu toteutetaan soittamalla konferenssipuhelinnumeroon 020 699 121

Puhelinkonferenssin koodi on 879469#

Lisätiedot:

Anna-Mari Salokorpi, viestintäpäällikkö, Bayer Finland, puh. 020 785 2449

anna-mari.salokorpi(at)bayer.com

Niko Palosuo, viestintäjohtaja, Bayer Nordic, puh. 040 744 1872

niko.palosuo(at)bayer.com

Bayer-konsernin tiedote

Bayer-konsernin tiedote hankkeesta taustoineen löytyy osoitteesta

Tv-materiaali

B-roll-kuvamateriaalia aiheesta on ladattavissa osoitteesta

FIN-BHC-2012-0390

Kansainvälisen Bayerin ydinosaaminen on terveydenhoidon, ravitsemuksen ja huipputeknologiaa hyödyntävän materiaalituotannon aloilla. Tuotteet ja materiaalit on suunniteltu ihmisiä hyödyttäviksi ja elämänlaatua parantaviksi. Bayerin Pohjoismaiden ja Baltian alueen pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Tuotevalikoimassamme Suomessa ovat Bayer HealthCaren reseptilääkkeet, itsehoitovalmisteet ja välineet diabeteksen hoidon seurantaan, Bayer CropSciencen kasvinsuojeluaineet ja torjunta-aineet sekä Bayer MaterialSciencen teollisuuden raaka-aineet ja kemikaalit.

Kansainvälinen toimintamme Suomessa keskittyy reseptilääkkeisiin: tutkimukseen ja tuotekehitykseen, tuotantoon ja Suomessa valmistettujen lääkkeiden vientiin yli sataan maahan. Turussa sijaitseva tuotantolaitos on yksi konsernin globaaleista lääkealan tuotantolaitoksista. Tutkimuksemme ja tuotekehityksemme suomalaista erikoisosaamista on polymeerien käyttö lääkeaineiden pitkäaikaisessa annostelussa.

Bayer työllistää Suomessa noin 750 henkilöä.