Suomalainen Sonja Paukkunen menestyi kansainvälisessä piirustuskilpailussa

2,4 miljoonaa piirustusta 89 maasta – ennätyksellistä osallistujamäärää kasvattivat erityisesti kiinalaislasten piirustukset.

Hyvinkääläinen Sonja Paukkunen säteilee esitellessään piirustustaan: pingviini ottaa aurinkoa rantahietikolla pyyhkeen päällä ja taustalla jääkarhu surffaa aallokossa. Pingviinin ajatuskupla tiivistää teeman hyvin: "North Pole?" Tällä piirustuksellaan 13-vuotias Sonja tuli viidennelle sijalle eli sai kunniamaininnan kansainvälisessä Bayerin ja YK:n ympäristöohjelma UNEPin piirustuskilpailussa, johon tuli kaikkiaan 2,4 miljoonaa piirustusta yhteensä 89 maasta. Viidensiä sijoja kilpailussa jaettiin noin 40. Kaikkiaan parhaimmiksi töiksi valittiin 60 piirustusta ennätysmäisestä osallistujamäärästä. Bayerin ja UNEPin piirustuskilpailu järjestettiin 18. kerran. Kilpailun teema oli "Ilmastonmuutos: haasteemme", ja se sai huikean vastaanoton eri puolilla maailmaa, erityisesti Kiinassa. Teemaa miettiessään Sonja toteaa etsineensä piirustukseen positiivista ajattelua. "Mietin, että voihan tämä olla iloinenkin kuva." Piirtämisen lahjakkuudesta Sonjalla on muitakin osoituksia, sillä jo 9-vuotiaana hänen piirustuksensa on päätynyt seinäkalenteriin. Kynät ovatkin olleet hänellä ahkerasti kädessä pienestä lähtien. Parhaita töitä esillä Helsingissä Sonjan työ ja noin 20 muuta kilpailun parasta työtä ovat yleisölle esillä Helsingin silakkamarkkinoilla. Vuonna 1885 rakennettu Suomen vanhin kaljaasi Olga toimii näyttelylaivana perjantaina 9.10.2009 kello 11.00–19.00 sekä lauantaina 10.10.2009 kello 10.00–12.00. Olgan laituripaikka sijaitsee silakkamarkkinoiden aikaan Kauppatorin rannassa, presidentinlinnaa vastapäätä. Voitto 9-vuotialle venäläistytölle Kansainvälisen kilpailun voittajaksi nousi yhdeksänvuotias Ludmila Balovneva Venäjän Novosibirskistä. Kilpailussa tuli toiseksi intialainen Eesha Chavan (13 vuotta). Kilpailussa valitaan myös alueelliset voittajat. Euroopan alueellinen voittaja oli portugalilainen Patricia Isabel Jesus Santos (14). Pohjois-Amerikan alueellinen voittaja oli Alice Fuzi Wang (12) USA:sta. Latinalaisen Amerikan ja Karibian alueellinen voittaja oli Renzo Marsino (13) Chilestä. Afrikan alueellinen voittaja oli Ramy Gamal Abd El Hamed Abd El Razik (13) Egyptistä. Länsi-Aasian voittajaksi valittiin Ryan D'almeida (13) Bahrainista ja Aasian-Tyynenmeren voittajaksi Li Pik Hei (14) Kiinasta. Yhdeksänvuotias voittaja Venäjältä teki kilpailun tuomaristoon vaikutuksen viestillään, joka voidaan tulkita kehotuksena maille saada aikaan toimiva ilmastonsuojelusopimus vuoden lopussa Kööpenhaminassa pidettävässä YK:n ilmastonmuutoskonferenssissa. "Voimme nähdä näistä piirustuksista, että lapset ovat tietoisia maapalloa kohtaavista haasteista," totesi UNEPin johtaja Achim Steiner. "Kun heille annetaan mahdollisuus, he voivat myös antaa panoksensa ratkaisuissa. Voimme oppia paljon niistä ajatuksista, mitä lapsilla on maailmastamme ja vastuustamme." Piirustusten määrä kasvoi huikeasti Bayer-konsernin viestinnän johtaja Michael Schade iloitsee kilpailuun eri puolilta maailmaa tulevien piirustusten määrän jatkuvasta kasvusta. "Piirustuskilpailu on keskeinen projekti yhteistyössämme UNEPin kanssa. Piirustukset ovat viestejä, jotka ovat jo useiden vuosien ajan auttaneet ihmisiä ymmärtämään entistä paremmin ilmastonsuojelun tarpeen." Sen lisäksi, että voittajat pääsivät huoltajan kanssa matkalle Korean Daejeonissa pidettyyn ympäristökonferenssiin elokuussa, kansainväliset ja alueelliset voittajat saivat myös rahapalkintoja ja muita palkintoja. Kutsu toimituksille: Tiedotusvälineet ovat tervetulleita tutustumaan Olgassa pidettävään näyttelyyn perjantaina 9.10.2009 kello 11.00–19.00 sekä lauantaina 10.10.2009 kello 10.00–12.00. Lauantaina kaljaasi Olga osallistuu vanhojen purjelaivojen perinnepäivän kilpailuun miehistönään kilpailussa menestynyt Sonja Paukkunen perheineen. Mukaan mahtuu enintään 15 toimittajaa, jotka otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautumiset purjehdukselle viimeistään maanantaina 5.10.2009. Purjehdukselle lähdetään lauantaina kello 12.30, joten purjehdukselle ilmoittautuneiden on hyvä saapua Olgalle noin kello 12.15. Lisää tietoa ja voittajakuvia löytyy www.bayer.fi -sivun kautta. Ilmoittautumiset ja lisätiedot: Anna-Mari Salokorpi, viestintäpäällikkö, Bayer Schering Pharma Oy, puhelin 020 785 2449 Sähköposti: anna-mari.salokorpi (at) bayer.fi Sirpa Sillanpää, tiedottaja, Bayer Schering Pharma Oy, puhelin 020 785 2263 Sähköposti: sirpa.sillanpaa (at) bayer.fi FIN-BAG-2009-0529 Ennakoivat lausunnot Tässä tiedotteessa saattaa olla mukana ennakoivia lausuntoja, jotka perustuvat Bayer-konsernin tai Bayer-toimialan johdon tämänhetkisiin oletuksiin ja ennusteisiin. Erilaiset odotettavissa olevat tai odottamattomat riskit ja epävarmat tekijät saattavat muuttaa yrityksen todellisia tuloksia, taloudellista tilannetta, kehitystä ja suoritusta näistä ennusteista. Joistakin tällaisista tekijöistä kerrotaan Bayerin tiedotteissa, jotka löytyvät Bayerin verkkosivustolta osoitteesta www.bayer.com. Yritys ei ole velvollinen päivittämään tai korjaamaan näitä ennakoivia lausuntoja uusien tietojen tai olosuhteiden vuoksi.