Tango 12 valtaa EM-jalkapallostadionin

Jalkapallon EM-kisojen 2012 virallinen pelipallo on Bayer MaterialSciencen ja adidaksen yhteistyön tulos.

Leverkusen 7.6.2012  Tango 12 tahdittaa huomenna alkavia jalkapallon Euroopan-mestaruuskisoja. Tango 12 on huipputeknologiaa hyödyntävä synteettinen pallo, joka on nopea, kestävä ja tarkka. Adidaksen pallossa on käytetty uutta muotoilua ja Bayer MaterialSciencen luotettavia materiaaleja.

EM-kisojen virallisen pelipallon pintarakenne muistuttaa farkkukangasta ja mahdollistaa entistä paremman pallon hallinnan. Pelaajat ovat ihastuneita tähän innovaatioon. "Pidän todella paljon uudesta rakenteesta, sillä se antaa hyvän pidon", sanoo Johan Elmander Ruotsin joukkueesta. "Paino on myös optimaalinen, joten palloa on helppo hallita."

Pitkälle kehitetty sisärakenne

Pallon kuori koostuu viidestä kerroksesta, joiden paksuus on yhteensä 1,1 mm. Näiden kerrosten ansiosta EM-kisojen virallinen pallo on kestävä ja tarkka. Keskimmäinen kerros koostuu miljoonia kaasun täyttämiä mikrosoluja sisältävästä Impranil®-vaahdosta, joka vastaa Tango 12 -pallon optimaalisesta jalkakontaktista. Ulommat kerrokset suojaavat vaahtoa ulkoisilta vaikutuksilta ja auttavat säilyttämään pallon uuden näköisenä pitkään.

Toinen pallossa käytetty Bayer MaterialSciencen erikoismateriaali löytyy patentoidusta lämpöliimakerroksesta, joka tekee pallosta käytännössä vettä läpäisemättömän. "Rankkasateessakin pallon paino lisääntyy korkeintaan 0,1 %, joten pelaajat pystyvät kontrolloimaan palloa paremmin", sanoo Thomas Michaelis, pallon kehityksen parissa työskennellyt projektipäällikkö Bayer MaterialSciencelta.

Pallosta ei ole saatu vain erinomaisia laboratoriotuloksia, vaan se teki vaikutuksen myös niihin amatööri- ja ammattilaispelaajiin , jotka pelasivat pallolla kahdeksassa eri maassa vuoden kestäneen testijakson aikana. "Koskaan aiemmin ei pelipallolle ole tehty näin laajoja tutkimuksia", toteaa Michaelis.

Pallon nimi ja muotoilu ovat aivan yhtä perinteisiä kuin sen rakenne on uudenaikainen. Tango teki ensiesiintymisensä vuoden 1978 jalkapallon MM-kisoissa Argentiinassa, ja sen seuraajat olivat mukana lukuisissa maali-ilotteluissa 80-luvulla pelatuissa mestaruuskisoissa.

Klassinen muotoilu

Uuden pallon pinnassa on klassinen mustavalkoinen kuviointi, jota on päivitetty värikkäillä yksityiskohdilla. Kisojen isäntämaiden värit on ikuistettu kolmiokuvioihin, joissa Puolan punainen ja valkoinen ja Ukrainan keltainen ja sininen ovat näkyvillä. Toinen ainutlaatuinen seikka on, että pallon pinta ei ole kiiltävä kuten sen edeltäjillä – mattapintaiset pallot ovat tällä hetkellä suosiossa.

Tango 12 ei ole kuitenkaan vain EM-kisojen virallinen pelipallo. Sitä käytetään myös Saksan Bundesliigassa, Mestarien liigassa, Yhdysvaltojen mestaruussarjassa sekä Argentiinan korkeimmalla sarjatasolla 1. divisioonassa.

Pallon kuviointi on muokattu kaikille erikseen mutta sen rakenne ja ominaisuudet ovat samat. Bayer MaterialScience ja adidas haluavat jatkaa menestyksekästä yhteistyötään, ja yritykset työskentelevätkin tällä hetkellä jo seuraavien parannusten parissa.

Bayer MaterialScience on jalkapallon lisäksi myös muuten mukana urheilussa. Turvallisemmin, vakaammin, nopeammin – huipputeknologiaa hyödyntäviä muoveja voidaan käyttää suksissa, lumilaudoissa, rullaluistimissa ja muissa urheiluvälineissä. Bayer MaterialSciencen raakamateriaaleja käytetään myös esimerkiksi suojalaseissa, kypärissä, urheilukengissä ja mailoissa.

Tietoa Bayer MaterialSciencesta:

Vuonna 2011 yrityksen myynti oli 10,8 miljardia euroa, ja Bayer MaterialScience onkin yksi maailman suurimmista polymeeriyrityksistä. Liiketoiminnassa keskitytään huipputeknologiaa hyödyntävien polymeerimateriaalien valmistukseen ja innovatiivisten ratkaisujen kehittämiseen valmisteisiin, joita käytetään monilla jokapäiväisen elämän alueilla. Yrityksen valmisteita käytetään etenkin autoteollisuudessa, sähkö- ja elektroniikkalaitteissa, rakennusteollisuudessa sekä urheilu- ja vapaa-ajan välineissä. Vuoden 2011 lopussa Bayer MaterialSciencella oli 30 tuotantolaitosta ja noin 14 800 työntekijää ympäri maailmaa. Bayer MaterialScience kuuluu Bayer-konserniin.

Englanninkielinen tiedote on ladattavissa Bayer MaterialSciencen palvelimelta osoitteesta www.press.bayerbms.com. Palvelimelta löytyy myös valokuvia ja video. Muista mainita valokuvien lähde.

Yhteystiedot:

Bayer MaterialScience: Stefan Paul Mechnig, puh. +49 175 30-36352

S-posti: stefanpaul.mechnig @bayer.com

Bayer Oy, viestintä

Anna-Mari Salokorpi, puh. 020 785 2449

S-posti: anna-mari.salokorpi@bayer.com

Lisätietoa osoitteessa www.materialscience.bayer.com.

FIN-BMS-2012-0262

Ennakoivat lausunnot

Tässä tiedotteessa saattaa olla mukana ennakoivia lausuntoja, jotka perustuvat Bayer-konsernin tai Bayer-toimialan johdon tämänhetkisiin oletuksiin ja ennusteisiin. Erilaiset odotettavissa olevat tai odottamattomat riskit ja epävarmat tekijät saattavat muuttaa yrityksen todellisia tuloksia, taloudellista tilannetta, kehitystä ja suoritusta näistä ennusteista. Joistakin tällaisista tekijöistä kerrotaan Bayerin tiedotteissa, jotka löytyvät Bayerin verkkosivustolta osoitteesta www.bayer.com. Yritys ei ole velvollinen päivittämään tai korjaamaan näitä ennakoivia lausuntoja uusien tietojen tai olosuhteiden vuoksi.