Uusi hoitomuoto palauttaa testosteronitason kohdalleen

Uusi hoitomuoto palauttaa testosteronitason kohdalleen Suomalaismiehet ovat ensimmäisinä Euroopassa saaneet uuden hoitomuodon mieshormonin puutteeseen. Vain neljä kertaa vuodessa riittää, kun testosteronivajetta hoidetaan NEBIDO® -valmisteella. Huomio mieshormonin puutteesta johtuviin ongelmiin lisääntyy koko ajan. Nyt saatavilla oleva uusi hoitomuoto palauttaa testosteronin pitoisuudet luonnolliselle tasolleen ainoastaan neljällä annoskerralla vuodessa. NEBIDO® - valmisteen vaikuttava aine on testosteroniundekanoaatti. NEBIDO® on lihakseen injisoitava ns. depot-valmiste, josta lääkeaine vapautuu elimistössä vähitellen. Valmiste tuli Suomen markkinoille ensimmäisenä maana Euroopassa. "Uuden lääkkeen erinomaisuus perustuu siihen, että se säilyttää testosteroniarvot normaalilla tasolla jopa kolme kuukautta kerrallaan. Näin potilaan ei tarvitse kestää ikäviä hormonitasapainon heilahduksia ja ryöpsähdyksiä," iloitsee saksalainen andrologian professori Hermann Behre luennossaan Pohjoismaisen Andrologia yhdistyksen kongressissa Helsingissä 8.10.2004. Kun lääkettä tarvitsee annostella vain neljästi vuodessa, vähenevät hoitokerrat murto-osaan aikaisemmasta. Näin sekä potilas että terveydenhoitohenkilökunta säästävät aikaa - ja siten kustannuksia. Keskustelu miesten tetosteronin puutteeseen liittyvistä terveydellisistä ongelmista on arkipäiväistynyt - asiallista tietoa aiheesta tarjoaa www.testosteroni.fi -internetsivusto. Kesällä julkaistun internetsivuston ovat löytäneet jo kymmenet tuhannet miehet. Yleistä hypogonadismista ja sen hoidosta Ikääntyvän miehen testosteronipitoisuus laskee noin prosentin vuosivauhdilla 40 ikävuoden jälkeen. Jos testosteronin vaikutus on liian vähäinen, kehittyy kehittyy sukuhormonivajaus eli hypogonadismi. Hormonitason lasku on hyvin yksilöllistä, mutta yli 65 -vuotiaista miehistä peräti 20-30 % voi kärsiä alentuneen testosteronierityksen oireista. Tällaisia oireita voivat olla lihasmassan väheneminen ja lihasheikkous, vähäinen karvoitus, jopa lisääntynyt osteoporoosin vaara, sekä väsymys, vetämättömyys, jopa masentuneisuus, ja lisäksi sukupuolisen halukkuuden väheneminen. Erektiohäiriö johtuu sen sijaan vain harvoin pelkästään testosteronin puutteesta. Lisätietoja antavat Schering Oy:stä: lääketieteellinen johtaja Tarja Olkinuora, puh. (09) 708 8378, tarja.olkinuora@schering.fi tuoteryhmäpäällikkö Jan-Henrik Mäkelä, puh (09) 708 8386, jan-henrik.makela@schering.fi lisämateriaalipyynnöt: viestintäpäällikkö Tiina Hailla, puh. (09) 708 8339, tiina.hailla@schering.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/07/20041007BIT00050/wkr0001.pdf