Animaattori on kuvaus Moskovan traagisesta teatterikaappauksesta

Mitä muslimiterroristi ajattelee juuri ennen tarkoin suunniteltua iskua, entä mitä liikkuu uhrien ajatuksissa? Realismia ja fantasiaa yhdistävä venäläinen nykykirjailija Andrei Volos palauttaa lukijan mieleen kymmenen vuotta sitten tapahtuneen Moskovan teatterikaappauksen.

Animaattori on fiktiivinen kuvaus vuonna 2002 tapahtuneesta Moskovan teatterikaappauksesta, jossa tšetšeeniterroristit ottivat satoja panttivankeja ja vaativat Venäjän välitöntä vetäytymistä Tšetšeniasta. Kaappaus päättyi vasta, kun Venäjän poliisin erikoisjoukot tekivät rynnäkön teatteriin. Rynnäkössä kuoli yli sata panttivankia.

Andrei Volos yhdistää tarinassa realismia ja yliluonnollista kerrontaa tavalla, joka tuo tapahtuneen lähemmäksi lukijaa. Volos kertoo, miltä 17-vuotiaasta muslimiterroristista tuntuu hetkeä ennen kuin hän räjäyttää pomminsa täydessä linja-autossa. Samalla hän kuvaa terroristin vieressä istuvan pahaa-aavistamattoman miehen mielenliikkeitä.

Romaanin päähenkilö on Sergei Barmin, kolmikymppinen mies, jonka elämä on ajautunut kriisiin. Ensimmäinen avioliitto on kariutunut, tytär vihaa häntä ja rakkauselämä on solmussa muutenkin. Barmin on ammatiltaan animaattori. Hän työskentelee Animaatiokeskuksessa Moskovassa ja hänen tehtävänään on herättää kuolleista, ihmeen ja lahjan avulla, ikuinen tuli. Animaatiosta on tullut osa hautaamisalan liiketoimintaa: Ihmisen ikuinen säteily siirretään lasipurkkiin, jonka läheinen saa muistoksi vainajasta. Tarina etenee seuraamalla Barminin elämää ja kuolleiden terroristien viimeisiä hetkiä Barminin työhuoneessa tapahtuvien anamneesien avulla. Pikkuhiljaa tarina ja ihmiskohtalot vievät kohti teatterikaappausta.

Andrei Volos on syntynyt vuonna Tadžikistanissa ja asuu nyt Moskovassa. Volos on koulutukseltaan insinööri ja ennen kirjailijaksi ryhtymistään hän työskenteli muun muassa geofyysikkona. Kirjallisen uransa hän aloitti runoilijana ja runouden kääntäjänä 1980-luvulla. Volos on kirjoittanut yhdeksän teosta ja hänet on palkittu useilla kirjallisuuspalkinnoilla (Anti-Booker Prizella 1998, Moscow-Pennellä 1998, Venäjän kirjallisuuspalkinnolla State Literary Prizella 2001). Hän on ollut ehdolla National Literary Award Big Book -palkinnon saajaksi vuosina 2001 ja 2004. Animaattori on Volosin ensimmäinen suomennettu teos. Volos on Venäjän PENin jäsen.

Venäjänkielinen alkuteos: Animator
Suomentaja: Anton Nikkilä
ISBN: 978-951-9107-63-9
Sidottu / 280 sivua

LIITTEET: Animaattori_etukansi, Andrei Volos

Pikafaktat

Animaattori on fiktiivinen kuvaus vuonna 2002 tapahtuneesta Moskovan teatterikaappauksesta.