Ann Rosmanin dekkari vie lukijan noitavainojen Marstrandiin

Ann Rosmanin Noitavasara herättää henkiin 1600-luvun noitavainot tätä päivää elävässä Marstrandin pikkukaupungissa. Teos on rikoskonstaapeli Karin Adlerista kertovan dekkarisarjan toinen osa.

Rikoskonstaapeli Karin Adler on viettämässä kesälomansa viimeistä päivää rantakallioilla, kun puhelin soi. Koululaisryhmä on löytänyt päättömän naisen ruumiin. Pian vanha rouva löytää puutarhastaan ruumiista irrotetun pään. Tapauksen karmivuutta lisää se, että pää ei kuulu aiemmin löydettyyn ruumiiseen. Ja sitten ruumiita alkaa ilmaantua lisää, ruumiita, joilta puuttuu nenä. Johtolangat ohjaavat poliisia keskiajalla tapahtuneiden noitavainojen suuntaan.

Ann Rosmanin Noitavasara vie lukijan jälleen Marstrandin merentuoksuiseen pikkukylään. Romaanissa kulkevat tämän päivän rinnalla tarinat menneiltä vuosikymmeniltä, ja Rosman osoittaa jälleen kerran kuinka historialla on merkityksensä ja vaikutuksensa nykyhetkeen. Tarinassa on myös ripaus yliluonnollista, joka luo siihen oman mystisen sävynsä. Karin Adlerin lisäksi Noitavasarassa esiintyvät mm. Majakkamestarin tytär -romaanista tutut poliisikollegat sekä työuupumuksesta toipuva kahden pienen lapsen äiti Sara.

Ruotsalainen Ann Rosman (s. 1973) asuu Bohuslänin rannikolla Marstrandissa perheensä kanssa. Meri, purjehdus, saaristo, majakat ja kotiseutuhistoria ovat aina olleet Rosmanille tärkeitä. Taloustieteitä ja tietojenkäsittelytiedettä opiskellut Rosman aloitti kirjoittamisen jäätyään äitiyslomalle IT-konsultin työstään. Nyt hän keskittyy kirjoittamiseen kokopäiväisesti. Rikosromaanisarjan ensimmäinen osa Majakkamestarin tytär ilmestyi suomeksi keväällä 2011. Kolmas osa Porto Francon vartija julkaistaan keväällä 2013.

Ruotsinkielinen alkuteos: Själakistan
Suomennos: Anu Koivunen
Sidottu /  437 s. / ovh 33 euroa
ISBN 978-952-5637-09-8

”Toki Ann Rosman muistuttaa Camilla Läckbergiä ─ mutta hän on asteen parempi. Rosmanin tarina kulkee sujuvammin, ja jo ensimmäisessä kirjassaan hän on huomattavasti Läckbergiä rohkeampi kielenkäyttäjä.”
Dagens Nyheter

Lisätietoja ja arvostelukappaleet