Bazar vaatii Sofi Oksaselta vahingonkorvauksia sopimusrikkomuksista

Bazar Kustannus Oy vaatii kirjailija Sofi Oksaselta vahingonkorvausta uutta kaunokirjallista teosta koskevan kustannussopimuksen oikeudettomasta päättämisestä. Myös kustantamon ruotsalainen sisaryhtiö Bazar Förlag AB vaatii Oksaselta vahingonkorvauksia sopimusrikkomuksista. Bazar-yhtiöt ovat laittaneet näitä riita-asioita koskevat kanteet vireille Helsingin käräjäoikeudessa.

Pohjoismainen kustantamokonserni Bazar ja Sofi Oksanen tekivät useista kustannussopimuksista muodostuvan sopimuskokonaisuuden vuonna 2005. Bazar-konsernin näkemyksen mukaan kirjailija luovutti tässä yhteydessä konsernin suomalaiselle yhtiölle, Bazar Kustannus Oy:lle, kustannusoikeuden seuraavaan täyspitkään romaaninsa. Romaanin työnimenä on ollut Ranskalainen päärynä. Tämän sopimuksen tekemisen jälkeen eri kustantamot ovat julkaisseet Oksasen teoksia, mutta Oksanen ei ole edes tarjonnut sopimuksenmukaista teosta Bazar Kustannukselle.

Bazar Kustannus vaatii kanteessaan käräjäoikeutta vahvistamaan, että Oksanen on syyllistynyt sopimusrikkomukseen vetäytymällä oikeudettomasti sopimusvelvoitteidensa täyttämisestä. Lisäksi Bazar Kustannus vaatii Oksaselta sopimusrikkomukseen perustuvaa vahingonkorvausta. Osapuolet eivät ole löytäneet asiaan sovinnollista ratkaisua.

Bazar Förlag AB sitoutui samassa sopimuskokonaisuudessa kustantamaan ja julkaisemaan ruotsinkieliset käännökset Oksasen aiemmin vain Suomessa julkaistuista teoksista Stalinin lehmät ja Baby Jane. Oksanen ilmoitti Bazar Förlagille näitä teoksia koskevien kustannussopimusten purkamisesta loppuvuonna 2011. Bazar Förlag ei katso Oksasella olleen hyväksyttävää perustetta sopimusten purkamiseen, mistä johtuen yhtiö vaatii Oksasta noudattamaan sopimuksia ja korvaamaan aiheutuneen vahingon. Bazar Kustannus julkaisee Suomessa Stalinin lehmät -taskukirjaa.

Lisätietoja

Bazar Kustannus Oy, kustantamon johtaja Ritva Holmström, puh. 044 039 9013, ritva @ bazarkustannus.fi