Bazarin keväässä myös kotimaista kirjallisuutta

10-vuotiaan Bazar Kustannuksen kevääseen kuuluu mm. Cecilia Samartinin odotettu romaani Kaunis sydän sekä kustantamon uuden kotimaisen kirjailijan, Christian Rönnbackan esikoisdekkari Operaatio Troijalainen

Kuubassa syntyneen, yhdysvaltalaisen Cecilia Samartinin romaani Kaunis sydän (Vigil) on kertomus elsalvadorilaisesta Anasta. Ana valvoo miehensä kuolinvuoteella ja palaa muistoissaan menneeseen, karuihin vuosiin kotimaassaan El Salvadorissa ja aikaan uudessa kodissaan Yhdysvalloissa. Kovia kokeneen Anan lahja on ilo ja rakkaus, jota hän ympäristöönsä antaa. Aikaisemmin Samartinilta on julkaistu romaanit Señor Peregrino ja Nora & Alicia. Romaanit on suomentanut Tiina Sjelvgren. Kaunis sydän ilmestyy 24.1.2012.

Christian Rönnbackan rikosromaani Operaatio Troijalainen aloittaa rikosylikonstaapeli Antti Hautalehdosta kertovan dekkarisarjan. Hautalehto värvätään peitetehtävään, pikkurikolliseksi kansainvälisen huumeliigan juoksupojaksi. Evijärveltä kotoisin oleva Rönnbacka on työskennellyt aikaisemmin mm. Keskusrikospoliisissa ja toimii tällä hetkellä kirjailijantyönsä ohessa vakuutusetsivänä. Kirjailijan esikoisdekkari Operaatio Troijalainen ilmestyy 28.2.2012.

Viisitoistavuotias mestarihuijari Katarina Bishop on päättänyt siirtyä kaidalle tielle. Mutta jos on syntynyt huijareiden sukuun, se ei ole niin yksinkertaista. Suloinen huijari (Heist Society) on yhdysvaltalaisen Ally Carterin ensimmäinen suomennettu romaani. Romaanin on suomentanut Tytti Träff ja se ilmestyy 14.2.2012.

Ruotsalaisen Ann Rosmanin rikosromaani Noitavasara (Själakistan) vie lukijan takaisin viime keväänä ilmestyneen esikoisteoksen Majakkamestarin tyttären maisemiin Bohuslänin rannikolle. Keskiaikaan ja noitaoikeudenkäynteihin viittaavat murhat saavat rikostutkija Karin Adlerin ymmälleen. Noitavasaran on suomentanut Anu Koivunen ja se ilmestyy 7.2.2012.

Nopeatempoinen, vuosisatojen yli ulottuva trilleri Tulppaanimurhat (Het Tulpen Virus) tutustuttaa lukijan 1600-luvun veriseen tulppaanikauppaan. Miten 2000-luvulla tapahtunut murha liittyy noihin kohuttuihin kukkiin? Hollantilaisen Daniëlle Hermansin esikoisteoksen on suomentanut Sanna van Leeuwen ja se ilmestyy 6.3.2012.

Venäläinen Andrei Volos on kirjoittanut fiktiivisen tarinan traagisesta, Venäjällä tapahtuneesta teatterikaappauksesta. Animaattorin (Animator) ajoittain fantasiamainen tarina vie lukijan vuoroin kaappauksen uhrin, vuoroin terroristin nahkoihin. Animaattori on Volosin ensimmäinen suomennettu romaani ja se ilmestyy 27.3.2012. Kirjan on suomentanut Anton Nikkilä.

Annica Wennströmin Lapinkylä. Sukutarina (Lappskatteland. En familjesaga) kuvaa saamelaissuvun kiehtovaa tarinaa 1860-luvulta näihin päiviin saakka. Neljän sukupolven naisia yhdistävät siteet paljastuvat lukijalle pikku hiljaa tässä Lapin taikaa ja magiaa henkivässä romaanissa. Ruotsin Västerbottenissa syntyneen ja varttuneen Wännströmin romaani Lapinkylä. Sukutarina ilmestyy 13.3.2012. Kirjan on suomentanut Outi Menna.

Ranskalaisen kirjailijan Katherine Pancolin Kilpikonnien hidas valssi (La valse lente des tortues) on jatko-osa Krokotiilin keltaiset silmät -teokselle. Elämänmakuinen romaani kertoo Joséphinestä, yksinhuoltajasta, joka tasapainoilee arjessa kirjoittajan työnsä, perheen ja rakkaushuolien keskellä. Kilpikonnien hidas valssi -romaanin on suomentanut Lotta Toivanen ja se ilmestyy 24.4.2012.

Kiinteistönvälittäjän tavallinen asuntonäyttö muuttuu vuoden mittaiseksi painajaiseksi kun charmantti asiakas osoittautuukin kaappaajaksi romaanissa Kadonnut (Still Missing). Kanadalaisen Chevy Stevensin esikoisromaanin käännösoikeudet on myyty jo 21 maahan ja Seismic Pictures on ostanut sen elokuvaoption. Jaakko Kankaanpään suomentama teos ilmestyy 20.3.2012.

Tanskalaisten sisarusten Lotte & Søren Hammerin kirjoittama rikosromaani Kaikella on hintansa (Alting har sin pris) jatkaa rikosylikomisario Konrad Simonsenista ja hänen tiimistään kertovaa dekkarisarjaa. Grönlannin jäätiköltä löytyy vuosikymmeniä kuolleena olleen naisen ruumis. Tapaus palauttaa Simonsenin mieleen erään aikaisemman tutkimuksen ja siitä tuomitun miehen, joka nyt osoittautuukin syyttömäksi. Lopulta murhatutkinta ajaa Simonsenin punnitsemaan myös omaa moraaliansa. Sanna Mannisen suomentama Kaikella on hintansa ilmestyy 3.4.2012.

Englantilaisen Victoria Hislopin esikoisteos Saari (The Island) on koskettava tarina kreikkalaisen suvun vaiheista. Englantilainen Alexis Fielding matkustaa Kreetalle ja sukeltaa äitinsä Sofian salattuun menneisyyteen ja perheen tarinaan. Leprasiirtolana toimineella Spinalongan saarella on syvä merkitys suvun historiassa ja se ulottuu myös Alexiksen elämään. Saari palkittiin Galaxy British Book Awardsissa parhaana uutena kirjana vuonna 2007. Teoksen ovat suomentaneet Laura ja Olga Jänisniemi ja se ilmestyy 12.4.2012.

Japanin armeijan vuonna 1946 kehittämä tappava tauti uhkaa joutua vääriin käsiin Paul McEuenin tiedetrillerissä Spiraali, joka yhdistää kiehtovasti nanoteknologiaa ja biologista sodankäyntiä. Yhdysvaltalainen McEuen työskentelee Cornellin yliopistossa fysiikan professorina. Spiraalin käännösoikeudet on myyty 16 maahan ja Centropolis Entertainment on ostanut sen elokuvaoption. Trillerin on suomentanut Aleksi Milonoff ja se ilmestyy 26.4.2012.

Brittiläisen S. J. Watsonin esikoisteos Kun suljen silmäni (Before I Go to Sleep) on psykologinen trilleri Christinestä, joka herää aamuisin vieraan miehen vierestä, miehen, joka sanoo olevansa hänen aviomiehensä. Christine kuulee olleensa onnettomuudessa, jossa hän sai vakavan aivovaurion. Joka yö edellisen päivän tapahtumat pyyhkiytyvät pois. Christine aloittaa päiväkirjan kirjoittamisen selkiyttääkseen sirpaleista elämäänsä, ja uskomaton totuus alkaa hahmottua pikku hiljaa. Teoksen käännösoikeudet on myyty 40 maahan ja tuotantoyhtiö Scott Free on ostanut sen elokuvaoikeudet. Kirja on palkittu The Crime Writers’ Associationin John Creasey (New Blood) Dagger -palkinnolla ja Galaxy National Book Award -palkinnolla vuoden parhaasta kirjasta jännitys- ja rikoskirjallisuuden kategoriassa. Laura Beckin suomentama trilleri ilmestyy 17.4.2011

Lisätiedot, kevään katalogit ja arvostelukappaleet

Bazarin kevään 2012 kirjat verkkosivuilla: http://www.bazarforlag.fi/kirjat/kevat-2012