Bazarin pokkarit keväällä 2013

Bazar Kustannus julkaisee kevään aikana kuusi taskukirjaa. Pokkarilistalla ovat Christian Rönnbackan Operaatio Troijalainen, Katherine Pancolin Kilpikonnien hidas valssi, S. J. Watsonin Kun suljen silmäni, Cecilia Samartinin Kaunis sydän, Victoria Hislopin Saari ja Ann Rosmanin Noitavasara.

Vakuutusetsivänä työskentelevän Christian Rönnbackan esikoisdekkari Operaatio Troijalainen aloitti ylikonstaapeli Antti Hautalehdosta kertovan sarjan viime keväänä. Poliisi pääsee ison huumelastin jäljille ja aloittaa peitetoimintaoperaation. Hautalehto saa tehtäväkseen soluttautua kansainväliseen rikollisliigaan. Operaatio Troijalainen on helmikuun pokkari.

Ranskalaisen Katherine Pancolin trilogian aloitti Krokotiilin keltaiset silmät (Les yeux jaunes des crocodiles) -romaani. Kilpikonnien hidas valssi (La valse lente des tortues) jatkaa elämänmakuista tarinaa Joséphinesta, Iriksestä ja ihmisistä heidän ympärillään. Kilpikonnien hidas valssi -teoksen on suomentanut Lotta Toivanen ja se on maaliskuun pokkari.

S. J. Watsonin esikoisromaani Kun suljen silmäni (Before I Go to Sleep) kertoo Christinestä, joka herää aamuisin vieraan miehen vierestä. Miehen, joka väittää olevansa Christinen aviomies. Christine kuulee saaneensa onnettomuudessa aivovaurion ja joutuu nyt rakentamaan muistonsa uudestaan. Mitä lähemmäksi mennyttä hän pääsee, sitä oudommalta se vaikuttaa. Kirja on palkittu mm. Galaxy National Book Award -palkinnolla vuoden 2011 parhaasta jännityskirjasta. Siitä on tekeillä myös elokuva, jonka pääosaa esittää Nicole Kidman. Kirjan on suomentanut Laura Beck ja se on maaliskuun pokkari.

Yhdysvaltalaisen Cecilia Samartinin Kaunis sydän (Vigil) on kertomus elsalvadorilaisesta Anasta. Ana valvoo miehensä kuolinvuoteella ja palaa muistoissaan karuihin vuosiin kotimaassaan ja aikaan uudessa kodissaan Yhdysvalloissa. Anan lahja on ilo ja rakkaus, jota hän jakaa ympärilleen. Teoksen on suomentanut Tiina Sjelvgren. Kaunis sydän on huhtikuun pokkari.

Saari (The Island) on tarina kreetalaissuvun vaiheista sodan ja sairauden varjossa. Alexis Fielding matkustaa Kreetalle ja sukeltaa sukunsa salattuun historiaan. Leprasiirtolana toimineella Spinalongan saarella on suuri merkitys perheen menneisyydessä ja myös Alexiksen elämässä. Englantilaisen Victoria Hislopin esikoisteos palkittiin Galaxy National Book Awardsissa vuoden 2007 parhaana uutena kirjana. Sen ovat suomentaneet Laura ja Olga Jänisniemi ja se on huhtikuun pokkari.

Ruotsalaisen Ann Rosmanin Noitavasara (Själakistan) on toinen osa rikostutkija Karin Adlerista kertovassa, Bohuslänin saaristomaisemiin sijoittuvassa dekkarisarjassa. Tällä kertaa Adler tutkii keskiaikaan ja noitaoikeudenkäynteihin liittyviä murhia. Sarjan ensimmäinen osa Majakkamestarin tytär (Fyrmästarens dotter) ilmestyi 2010. Kirjan on suomentanut Anu Koivunen ja se on toukokuun pokkari.

Bazar Kustannus Oy, tiedotuspäällikkö Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja @ bazarkustannus.fi

Bazar Kustannus Oy on osa pohjoismaista Bazar Publishers -kustantamoryhmää. Suomessa Bazar Kustannus kustantaa pääasiassa käännöskirjallisuutta, mutta tavoitteena on tehdä myös suomalaista kirjallisuutta tunnetuksi muissa Pohjoismaissa. www.bazarkustannus.fi