Bernard Cornwellin Uhtred-sarja jatkuu

Palava maa on viides osa soturi Uhtredista kertovassa historiallisessa romaanisarjassa. Se kärjistää Uhtredia piinaavan ristiriidan äärimmäisyyksiin: kuuluuko hän tanskalaisten vai englantilaisten puolelle?

Eletään vuotta 892. Viikingit hyökkäävät Wessexiin, ja alkaa armoton sota. Kuningas Alfredin joukkoja johtaa jälleen kerran Bebbanburgin Uhtred, kuninkaan uskottu soturi, joka tanskalaisista juuristaan huolimatta on vannonut palvelevansa Alfredia. Sodan loppupuolella Alfredin terveys heikkenee, ja kuningas vaatii Uhtredia vannomaan uskollisuutta myös pojalleen Edvardille.

Sodan loputtua Uhtred ei suostu enää palvelemaan Alfredia vaan lähtee pohjoiseen vanhan ystävänsä Ragnarin luo, aikomuksenaan palata vihdoin kotiinsa Bebbanburgiin.

Syntyperältään brittiläinen Bernard Cornwell (1944) on opiskellut teologiaa ja journalistiikkaa. Muutettuaan Yhdysvaltoihin hän ryhtyi kirjailijaksi ja on tehnyt näyttävän uran kirjoittamalla historiallisia seikkailuromaaneja. Cornwellin teoksia on myyty yli kaksi miljoonaa kappaletta.

Bernard Cornwellin Uhtred-romaaneista on suomennettu aikaisemmin Viimeinen kuningaskunta (Bazar 2007), Kalpea ratsastaja (Bazar 2008), Pohjoisen valtiaat (Bazar, 2009) ja Miekkojen laulu (Bazar 2010).

Englanninkielinen alkuteos: The Burning Land
Suomennos: Natasha Vilokkinen
Sidottu / 416 s. / ovh 33 euroa
ISBN 978-952-5637-21-2

”Vain harva kirjoittaa yhtä fiksuja ja väkeviä historiallisia romaaneja kuin Cornwell.”
Washington Post

LIITTEET: Bernard Cornwell © Kelly Campbell, Palava maa_etukansi