Eowyn Iveyn palkittu Lumilapsi vie lukijan 1920-luvun Alaskaan

1920-luvun Alaskaan sijoittuva Lumilapsi on tarina uudisasukasperheen suuresta surusta ja rakkaudesta, karusta luonnosta ja sen kauneudesta. Eowyn Iveyn palkittu esikoisromaani nousi vuoden 2013 Pulitzer-finalistiksi.

Jack ja Mabel ovat paenneet kipeää menneisyyttään Alaskan lähes asumattomaan erämaahan. Uusi elämä on yllättänyt raskaudellaan, ja lapseton pariskunta on ajautumassa erilleen. Kun syksy taittuu talveksi ja ensilumi sataa, hetkellinen ilo ja toivo saa heidät rakentamaan lumesta lapsen. Aamulla lumilapsi on poissa, mutta puiden lomassa näkyy pieniä jalanjälkiä ja vilahdus nutusta. Pihapiirissä alkaa liikkua pieni tyttö, joka kutsuu itseään Fainaksi. Ajan kuluessa Jack ja Mabel oppivat ymmärtämään Fainaa, ja he alkavat rakastaa tätä kuin omaa lastaan. Mutta Alaskan villissä ja julmassa luonnossa mikään ei ole sitä miltä näyttää.

Eowyn Ivey on opiskelut journalistiikkaa ja luovaa kirjoittamista. Hän asuu perheineen omavaraistaloudessa keskellä Alaskan luontoa. Ennen kirjailijaksi ryhtymistään hän työskenteli toimittajana Frontierman-lehdessä, ja hänet on palkittu muun muassa kolumneistaan. Lumilapsi on Iveyn esikoisromaani. Vuonna 2012 hänet palkittiin The British Book Awardseissa vuoden parhaana ulkomaisena kirjailijana. Teos nimettiin Pulitzer-finalistiksi vuonna 2013, ja Indies Choise Book Awardseissa teos palkittiin vuoden parhaana esikoisromaanina. Lumilapsi valittiin myös PNBA Book Awards 2013 -voittajaksi. Romaani on käännetty 20 kielelle ja julkaistu 30 maassa.

Englanninkielinen alkuteos: The Snow Child
Suomennos: Marja Helanen
Sidottu /  415 s.
ISBN 9789522790590
Julkaisupäivä: 26.9.2013
Kirja julkaistaan myös e-kirjana.

Lumilapsen todellinen taika piilee siinä, että kirja ei ole niin yksinkertainen kuin ensisilmäyksellä vaikuttaa… Vaikka tarina on surullinen, kuten tarinat usein ovat, muistan parhaiten kirjan häpeilemätöntä iloa tulvivat kohtaukset.”
Washington Post

Bazar Kustannus Oy, viestintäpäällikkö Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja@bazarkustannus.fi

Eowyn Iveyn blogi: lettersfromalaska.wordpress.com
kotisivut: www.eowynivey.com
Facebook: http://www.facebook.com/pages/The-Snow-Child/230084117032210
Twitter: https://twitter.com/EowynIvey

LIITTEET: Eowyn Ivey © Stephen Nowers, Lumilapsi_etukansi

Lumilapsi valittiin vuoden 2013 Pulitzer-finalistiksi.

Lainaukset

Taianomainen... yhtä todellinen ja arvoituksellinen kuin talven ensimmäinen lumihiutale.
Boston Globe