Hurrikaani on tarina ihmisistä New Orleansin hirmumyrkyssä

Goncourt-palkitun kirjailijan Laurent Gaudén romaani Hurrikaani kuvaa ihmiskohtaloita ääriolosuhteissa. Lähestyvän hirmumyrsky Katrinan alta pakenevat kaikki kaupunkilaiset, joilla on paikka minne mennä. Kaupunkiin jäävät vain köyhät ja hylätyt, jotka joutuvat kohtaamaan sekä itsensä että myrskyn voiman.

Keanu kiirehtii kohti hirmumyrsky Katrinan uhkaamaa New Orleansia. Hän haluaa löytää vuosia sitten jättämänsä suuren rakkauden, Rosen. Yksinhuoltaja-äiti Rose odottaa poikansa kanssa lähestyvää myrskyä. Lakkaamatta mylläävä tuuli lyö kaupungin päällä ja koettelee niitä, joilla ei ole ollut paikkaa minne paeta, kunnes se jatkaa matkaansa. Silloin tulvavesi ja krokotiilit valtaavat kaupungin. New Orleans ja sen ihmiset eivät ole enää kuin ennen.

Laurent Gaudé kirjoittaa romaanissaan ihmisyydestä ja sen rajojen kohtaamisesta, siitä mitä tapahtuu ihmisille äärimmäisissä olosuhteissa. Gaudé kuvaa ihmisyyttä Keanun ja Rosen rakkaustarinan, hirmumyrskyyn unohdettujen vankien kohtaloiden sekä lähes satavuotiaan Josephine Linc. Steelsonin tarinan avulla. Hän tuo esille romaanissaan häpeää, kaipuuta ja lopulta kaiken sekasorron ylle nousevan rakkauden.

Ranskalainen kirjailija ja näytelmäkirjailija Laurent Gaudé (s. 1972) on opiskellut Pariisin yliopistossa. Ensimmäinen romaani Cris ilmestyi vuonna 2001. Gaudén teos Montepuccion aurinko (Le soleil des Scorta) voitti muun muassa Goncourtin ja Jean Giono -palkinnon vuonna 2004. Bazar on julkaissut teoksen aiemmin myös nimellä Kirottu suku

Ranskankielinen alkuteos: Ouragan
Suomennos: Maija Paavilainen