John Boynen Kuudes mies sijoittuu ensimmäiseen maailmansotaan

John Boynen uusi romaani Kuudes mies on ensimmäiseen maailmansotaan sijoittuva tarina rakkaudesta ja häpeästä.

Kaksikymmentävuotias Tristan Sadler on kotiutunut sodasta, ja yrittää toipua sen jättämistä jäljistä. Mukanaan pino kirjeitä hän matkustaa Lontoosta Norwichiin, tavatakseen sotatoverinsa sisaren. Kirjeet eivät ole ainoa syy vierailulle, vaan Tristan haluaa jakaa salaisuuden, jota hän on kantanut sydämessään.

Tristan ja Will Bancroft tutustuivat Aldershotin harjoittelukentillä, joukkojen valmistautuessa sotaan. Pian heidät kuljetettiin Pohjois-Ranskan taisteluhautoihin, ja ystävyys miesten välillä syveni, kunnes suhde sai karun päätöksen. Will halusi lopettaa sotimisen ja julistautui aseistakieltäytyjäksi. Will teloitettiin petturina.

Kuudes mies on ensimmäiseen maailmansotaan sijoittuva tarina kahden miehen välisestä ystävyydestä, rakkaudesta, petturuudesta, itsensä löytämisestä ja häpeästä.

Englanninkielinen alkuteos: The Absolutist
Suomennos: Laura Beck
Sidottu / 334 sivua
KL: 84.2
Julkaisuaika: 23.4.2013

”Kirja, jossa on mittaamattoman suurta surua, kuten Graham Greenen kirjassa Jutun loppu. John Boyne kuvaa erittäin hyvin tuskallisen salaisuuden tuhoavaa voimaa.”
John Irving

”Poliittinen, henkilökohtainen, voimakas… vahvasti kyseenalaistava romaani, joka ei pelkästään pohdi sitä, mitä tarkoittaa olla mies vaan sitä, mitä on olla ihminen tuollaisissa sodan ääriolosuhteissa… Kirja tuo lukijan eteen elävän, visuaalisen maiseman ja kiinnostavan epätäydellisen sankarin.”
The Irish Times

”Traaginen mutta kaunis romaani.”
Publishers Weekly

Bazar Kustannus Oy, tiedotuspäällikkö Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja @ bazarkustannus.fi
Lisää John Boynesta: www.johnboyne.com

LIITTEET: John Boyne © Richard Gilligan, Kuudes mies_etukansi, Biografia_John Boyne 2013