John Boynen Tarkoin vartioitu talo vie lukijan Romanovien Venäjälle

Tarkoin vartioitu talo on tarina nuoresta Georgi Daniilovitš Jatšmenevista, joka päätyy sattumalta tsaari Nikolai II:n hoviin, tsaarin pojan Aleksein henkivartijaksi. Se on tarina Georgista, johon Venäjän veriset vuodet jättävät lähtemättömät jäljet. Salaisuudet alkavat paljastua lukijalle, kun Georgi vuosikymmeniä myöhemmin matkustaa sairaan vaimonsa Zojan kanssa takaisin kotiseuduilleen ja kohtaa tukahdetut muistot.

Tarkoin vartioitu talo kuvaa Venäjän vallankumousta intiimistä näkökulmasta. Se kertoo venäläisen köyhän maanviljelijän pojan Georgin tarinan Venäjän kansannousun ja Romanovien valtakauden päättymisen aikaan. Paitsi kuvaus 1900-luvun verisistä vuosista romaani on myös kahden maapakoon lähteneen nuoren koskettava rakkaustarina ja mukaansatempaava kertomus venäläisen nuorenparin elämästä sotien aikana Euroopassa. Menneisyys on täynnä muistoja, jotka Georgi ja Zoja ovat halunneet unohtaa.

Irlantilainen John Boyne (s. 1971) tunnetaan parhaiten menestysromaanista Poika raidallisessa pyjamassa (The Boy in The Striped Pyjamas, 2006), joka ilmestyi suomeksi vuonna 2008. Kirjaa on myyty yli viisi miljoonaa kappaletta ja siitä on tehty myös elokuva. Bazar julkaisi tänä syksynä myös Boynen lasten- ja nuortenromaanin Nooa Notkoniitty karkaa kotoa (Noah Barleywater Runs Away). Kirjailijan teoksia on käännetty 43 kielelle.

John Boyne vierailee Helsingin kirjamessuilla 27.–30.10.2011.

Englanninkielinen alkuteos: The House of Special Purpose
Suomennos: Laura Beck
sidottu / 446 s. / ovh 34 €
ISBN 978-952-5637-35-9

”Jännittävä, nopeatempoinen tarina ─ ─ näppäriä juonikuvioita ja voimakasta dialogia. Mukaansatempaava ja erittäin tyydyttävä.”
The Times, Iso-Britannia

”Boyne on luontainen tarinankertoja ─ ─ Tämä on kiehtova romaani, hillitty mutta tunteita pelkäämätön.”
Sunday Independent, Irlanti

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet

Bazar Kustannus Oy, tiedotuspäällikkö Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja.perttola@bazarforlag.com

LIITTEET: Tarkoin vartioitu talo_etukansi, John Boyne © Mark Kondren, Biografia_John Boyne_2011