Kadonneiden muistojen kartta johtaa lukijan khmerien salaisuuksiin

Arvoituksellinen khmerien kulttuuri ja sen salaisuudet ovat pääosassa Kim Fayn esikoisromaanissa Kadonneiden muistojen kartta. Jännitysromaani nousi Edgar Awardseissa vuoden 2013 parhaiden esikoisromaanien listalle.

Irene Blum on odottanut ansaittua ylennystä ja etenemistä suuren amerikkalaisen, itämaiseen taiteeseen erikoistuneen Brooke-museon johtoon. Pääkuraattorin paikka annetaan kuitenkin hänen nenänsä edestä mieskollegalle. Raivostunut Irene jättää työnsä ja lähtee vaikutusvaltaisen keräilijän Henry Simmsin ohjeistamana selvittämään khmerien mystisen temppelin arvoitusta ja etsimään arvokkaita kuparitauluja. Avukseen hän saa tunnetun ranskalaisen temppelinryöstäjän, Simonen.

Kadonneiden muistojen kartta vie lukijan unohdettuun historian aikakauteen ja seikkailuun 1920-luvun Sanghaissa, Saigonissa ja lopulta Kambodžassa. Seikkailun ja aarteenmetsästyksen lomassa matkaajat löytävät myös jotain itsestään.

Yhdysvaltalainen Kim Fay on kotoisin Seattlesta ja asuu tällä hetkellä Los Angelesissa. Kadonneiden muistojen kartta on kirjailijan esikoisteos. Teos ylsi arvostetun Edgar-palkinnon finalistiksi vuoden 2013 parhaiden esikoisteosten listalla. Fay on asunut pitkään myös Vietnamissa. Aikaisemmin hän on kirjoittanut To Asia with Love -matkaopassarjan sekä vietnamilaisen ruokakirjan, joka palkittiin World Gourmand Cookbook Awardsissa parhaana itämaisen ruoan keittokirjana.

Englanninkielinen alkuteos: The Map of Lost Memories
Suomennos: Hilkka Pekkanen
Sidottu  / 391 sivua
KL: 84.2
Julkaisupäivä: 12.9.2013
Kirja julkaistaan myös e-kirjana.

“Vangitseva… sisältää sitä mitä lukijat toivovat: seikkailua, romantiikkaa, historiaa sekä elävästi kuvaillut, eksoottiset tapahtumapaikat.”
The Washington Post

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet

Bazar Kustannus Oy, tiedotuspäällikkö Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, s-posti vilja@bazarkustannus.fi

LIITTEET: Kim Fay (c) Julie Fay Ashborn, Kadonneiden muistojen kartta_etukansi