Katherine Pancolin romaanisarjan kolmas osa ilmestyi

Central Parkin oravat ovat surullisia maanantaisin päättää Katherine Pancolin kirjoittaman trilogian pariisilaisesta Joséphinesta ja tämän lähipiiristä. Elämänmakuisen tarinan toisessa pääosassa on Joséphinen tytär Hortense.

Joséphine Cortesin tarina alkoi romaanissa Krokotiilin keltaiset silmät (2011). Keski-ikäinen kahden tytön äiti jää lastensa kanssa yksin, kun aviomies lähtee omille teilleen. Taloudelliset haasteet eivät ole Joséphinen ongelmista vähäisimpiä. Hän sinnittelee arjessa ja päätyy kirjoittamaan romaanin yhdessä siskonsa Iriksen kanssa. Romaanissa Kilpikonnien hidas valssi (2012) Joséphinen itsenäinen elämä on päässyt hyvään vauhtiin. Hän nauttii elämästään, kunnes uudella asuinalueella alkaa liikkua sarjamurhaaja. Myös heräävä rakkaus Iriksen ex-miestä Philippeä kohtaan aiheuttaa ristiriitoja.

Central Parkin oravat ovat surullisia maanantaisin -teoksessa Joséphine on taas hankaluuksissa. Tutkijan ura ei pääse vauhtiin toivotulla tavalla ja rahat ovat vähissä. Edessä on joko säästökuuri tai Joséphinen on tartuttava kustantajan tarjoukseen kirjoittaa uusi kirja. Romaanin kirjoittaminen ei pääse kunnolla alkuun, ennen kuin Joséphine löytää talonsa roskien joukosta salaperäisen päiväkirjan. Central Parkin oravat ovat surullisia maanantaisin -kirjassa seurataan Joséphinen lähipiirin elämää. Tarinan toisessa pääosassa on aikuiseksi kasvanut tytär Hortense, joka haaveilee muotisuunnittelijan urasta Lontoossa ja on valmis tekemään sen eteen kaikkensa.

Ranskalainen Katherine Pancol (s. 1954) syntyi Marokossa mutta on asunut Ranskassa lähes koko ikänsä. Hän on opiskellut yliopistossa kirjallisuutta, ranskaa ja latinaa ja työskennellyt sen jälkeen opettajana sekä toimittajana. Esikoisteos Moi d’abord ilmestyi vuonna 1979, ja häneltä on julkaistu yhteensä 14 romaania. Joséphinesta kertova romaanisarja on nostanut Pancolin yhdeksi kotimaansa myydyimmistä naiskirjailijoista. Teoksia on myyty Ranskassa jo lähes kolme miljoonaa kappaletta. Pancolin kirjoista on suomennettu aikaisemmin Krokotiilin keltaiset silmät ja Kilpikonnien hidas valssi, jotka ovat molemmat vuorollaan nousseet Mitä Suomi lukee -listalle. Sarjan ensimmäisestä osasta on tekeillä elokuva. Joséphinen rooliin on nimetty Julie Depardiue, Iristä esittää Emmanuelle Béart, Marcelia Jacques Weber ja Philippeä Patrick Bruel.

Ranskankielinen alkuteos: Les écureuils de Central Park sont tristes le lundi
Suomennos: Lotta Toivanen
Sidottu / 922 sivua
ISBN 9789522790408