Lapinkylä on romaani juurettomuudesta ja saamelaissuvun vaiheista

Annica Wennströmin romaani Lapinkylä on täynnä lapin taikaa, myyttejä ja magiaa. Se on neljän sukupolven läpi kantava saamelainen sukutarina ja koskettava rakkaustarina.

Nuori nainen löytää kauniit kengän paulat äitinsä ullakolta. Hän kiinnostuu sukunsa historiasta, josta äiti ei ole kertonut tyttärelleen juuri mitään. Matkallaan pohjoiseen, Västerbotteniin, hän ajautuu myös Norjaan saamelaisalueille.

Lapinkylän tarina liikkuu usealla aikatasolla. Suvun tarina alkaa 1860-luvun saamelaisperheestä. Perheen tytär Njenna rakastuu mieheen jolla on maagisia kykyjä ja jonka kanssa hänellä ei kuitenkaan ole tulevaisuutta. Mutta rakkaus ei kuole, vaikka aika kuluu.

Ruotsalaisen Annica Wennströmin romaani on värikäs kuvaus saamelaiskulttuurista ja suuresta rakkaudesta. Wennström kuvaa teoksessaan myös juurettomuutta ja sitä ulkopuolisuuden tunnetta, joka on monelle omasta kulttuuristaan syrjäytyneelle tuttu. Kirjan alkukielinen nimi Lappskatteland viittaa alueeseen, jossa saamelaisilla oli oikeus laiduntaa porojaan vuoteen 1928 saakka.

Annica Wennström (s. 1966) on kotoisin Västerbottenista. Hän on ammatiltaan toimittaja ja kirjailija. Wennström on kirjoittanut yhteensä viisi rikosromaania sekä neljä nuortenkirjaa nimimerkillä Emma Vall. Nimimerkin takaa löytyy kolme kirjailijaa: Wennström, Maria Herngren ja Eva Swedenmark. Lapinkylä on kirjailijan ensimmäinen yksin kirjoittama romaani.

Ruotsinkielinen alkuteos: Lappskatteland. En familjesaga
Suomentaja: Outi Menna
Sidottu / 335 s.
ISBN: 978-952-5637-34-2

”Tarinan levottomat sydämenlyönnit kohdistuvat siihen, mitä merkitsee olla ulkopuolinen: miten kaikki alkaa sorrosta ja miten sopeutuminen muovaa identiteettiä. Lukijan ei tarvitse olla juureton voidakseen samaistua tarinaan. Annica Wennström kirjoittaa huolellisesti, lähes läpikuultavasti.”
Arbetarbladet

LIITTEET: Lapinkylä_etukansi, Annica Wennström © Pieter Ten Hoopen

Pikafaktat

Annica Wennströmin Lapinkylä on neljän sukupolven läpi kantava saamelainen sukutarina ja koskettava rakkaustarina.

Lainaukset

Arbetarbladet