LEHDISTÖTILAISUUS: Lars Mytting, Täyttä puuta

Tervetuloa tapaamaan norjalaista kirjailijaa Lars Myttingiä ja kuulemaan Täyttä puuta -kirjasta, puiden pilkkomisesta, pinoamisesta, puulla lämmittämisestä sekä siitä miten kirjasta tuli pohjoismainen ilmiö. Mytting kertoo, miten puu lämmittää myös mieltä. Teos julkaistiin Suomessa 26.3.2013.

Aika: torstai 18.4. klo 13 alkaen
Paikka: kabinetti 35, Hotelli Seurahuone, Kaivokatu 12, Helsinki

13–13.30 Lounastarjoilu
13.30       Puukirjasta pohjoismainen ilmiö
13.35       Lars Mytting, Täyttä puuta. Haastattelijana Tiina Sjelvgren
14─14.30 Keskustelua

Ilmoittaudu lehdistötilaisuuteen 16.4. mennessä!

"Täyttä puuta on ihmisiä ja pinottujen puiden kauneutta kunnioittaen kirjoitettu, rauhallinen kirja."
Matti Mäkelä

Huom! Lars Mytting esiintyy Juha Miedon kanssa Stockmannin Argoshallissa (5. krs, Hki) Kesäelämää – ideoita pihalle, parvekkeelle ja puutarhaan -tapahtumassa la 20.4. klo 13 ja 14.30. Toimittajia pyydetään ilmoittautumaan etukäteen, kuvaamiseen tulee anoa kuvauslupa. Ilmoittaudu: vilja(at)bazarkustannus.fi

Ilmoittautumiset, haastattelupyynnöt, kuvat ja arvostelukappaleet

Bazar Kustannus Oy, tiedotuspäällikkö Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja(at)bazarkustannus.fi
LIITTEET: Täyttä puuta_etukansi, Lars Mytting © Christian Elgvin, haastattelu_Lars Mytting

____________________________________________________________________________________

Norjalainen Lars Mytting (s. 1968) on työskennellyt toimittajana ja kustannustoimittajana. Kirjoitettuaan ensimmäisen romaaninsa hän on voinut työskennellä täyspäiväisenä kirjailijana. Mytting on julkaissut kaksi kaunokirjallista teosta (Hestekrefter, 2006 ja Vårofferet, 2010.) Täyttä puuta (Hel ved, 2012) on kirjailijan ensimmäinen tietokirja, ja siitä on tullut pohjoismainen ilmiö. Kirjaa on myyty Norjassa 150 000 kappaletta ja Ruotsissa noin 56 000 kappaletta. Norjassa tehtiin myös 12-osainen televisiosarja kirjan innoittamana.

Täyttä puuta on tietokirja puusta, puiden hakkaamisesta, pinoamisesta ja puulämmittämisestä. Kirjaan on koottu pohjoismaista kulttuurihistoriaa, puulämmittämiseen liittyvää tietoa, tapoja, perinteitä, välineitä ja lämpimiä tuntemuksia. Teos käsittelee myös metsänhoitoa, ympäristöasioita sekä moottorisahojen ja uunien historiaa. Tiedot on muokattu Suomeen ja suomalaisille lukijoille sopiviksi. Tärkeä osa Täyttä puuta -kirjaa ovat kohtaamiset puuihmisten kanssa. Mukana on mm. Juha Mieto, joka kertoo suhteestaan puunhakkaamiseen ja puulämmittämiseen. Kirjan on suomentanut Seppo Hovila ja sen on toimittanut Anssi Orrenmaa. Esipuheen on kirjoittanut kirjailija Matti Mäkelä.

Bazar Kustannus Oy on osa pohjoismaista Bazar Publishers -kustantamoryhmää. Suomessa Bazar Kustannus kustantaa pääasiassa käännöskirjallisuutta, mutta tavoitteena on tehdä myös suomalaista kirjallisuutta tunnetuksi muissa Pohjoismaissa. www.bazarkustannus.fi