Näin se päättyy on irlantilainen rakkaustarina

Irlantilaisen Kathleen MacMahonin esikoisromaani Näin se päättyy kertoo kahden aikuisen rakkaustarinan keskellä lähihistoriamme myllerryksiä.

Neljääkymmentä ikävuotta lähestyvä Addie elää koiransa kanssa Dublinissa. Oma yhden naisen arkkitehtitoimisto elää hiljaiseloa; talouskriisin vuoksi töitä on vähän. Vanhenevan isän ongelmat ja sisaren perheen arki täyttävät Addien päivät. Hiljaiseloa piristävät kävelyt rannalla ja uiminen jäätävässä meressä.

Amerikkalainen Bruno on jäänyt työttömäksi pankkiirin työstään Lehman Brothersilta. Uudelleen työllistyminen näyttää vaikealta, ja niin viisikymppinen mies matkustaa Irlantiin tutkimaan sukujuuriaan.

Näin se päättyy sijoittuu vuoden 2008 syksyyn ja talveen Dublinissa. Addien ja Brunon tarina käsittelee paitsi kahden aikuisen välistä odottamatonta rakkautta, myös vakavia teemoja, kuten vanhenemista. Näin se päättyy on tarina pelosta ja toivosta, perheistä ja rakkaudesta.

Dublinissa asuva Kathleen MacMahon on ammatiltaan toimittaja ja on työskennellyt pitkään Irlannin radiossa. Näin se päättyy on MacMahonin esikoisteos. Kirja synnytti sensaation Lontoon kirjamessuilla vuonna 2011. Tiukan huutokaupan jälkeen kirjailijalle maksettiin romaanin oikeuksista 600 000 punnan ennakkomaksu. Kirjan käännösoikeudet on myyty 25 maahan. Tatler-lehti palkitsi MacMahonin Woman of the Year for Literature -palkinnolla vuonna 2012.

Englanninkielinen alkuteos: This Is How It Ends
Suomennos: Jaakko Kankaanpää
Sidottu  / 446 sivua
KL: 84.2
Julkaisupäivä: 5.9.2013
Teos julkaistaan myös e-kirjana.

”On mahdotonta kääntää katsettaan pois tästä rakkaustarinasta ─ se on yllättävän persoonallinen: aikuinen, mutta samaan aikaan mukavan oikukas.”
The Guardian, Iso-Britannia

”Toimittajana MacMahon osaa sijoittaa tarinan poliittiseen ja historialliseen kontekstiinsa. Hän on vanginnut tarinaan irlantilaisten innostuksen Obaman mahdollisesta valinnasta presidentiksi, talouskriisin vaikutukset niin Yhdysvalloissa kuin Irlannissakin sekä ajoittain hieman hassuna mutta yhtä lailla merkityksellisenä näyttäytyvän innostuksen, jota amerikkalaiset tuntevat muinaisia sukujuuriaan kohtaan.”
USA Today, Yhdysvallat

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet

Bazar Kustannus Oy, viestintäpäällikkö Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, s-posti vilja@bazarkustannus.fi

LIITTEET: Kathleen MacMahon © Kelly Cambell, Näin se päättyy_etukansi