Oppipoika on Sebastian Bergman -dekkarisarjan toinen osa

Viime syksynä alkanut ruotsalainen dekkarisarja saa jatkoa kirjassa Oppipoika, kun Sebastian Bergman tiiminsä kanssa selvittää raakaa murhasarjaa. Kirjailijat Michael Hjorth ja Hans Rosenfeldt vierailevat lokakuussa Helsingin kirjamessuilla.

Dekkarisarjan päähenkilö, rikollisten profilointiin erikoistunut psykologi Sebastian Bergman on saanut kuulla, että hänellä on aikuinen tytär. Uutinen palauttaa perheensä menettäneelle miehelle syyn elää. Sebastian haluaa tietää tyttärestään kaiken ja pohtii, voiko hän paljastaa uutisen myös tyttärelle itselleen.

Samaan aikaan keskusrikospoliisi jäljittää sarjamurhaajaa. Naisia on murhattu tavalla, joka muistuttaa vuosia sitten vangitun murhaajan tekosia. Tuolloin Sebastian toimitti miehen telkien taakse, missä hän edelleen on. Poliisipäällikkö Torkel Höglund ei pääse tutkimuksissa eteenpäin ja joutuu kutsumaan arvostetun, mutta hankalana työtoverina pidetyn Sebastianin tiiminsä avuksi.

Oppipoika on Michael Hjorthin (s. 1963) ja Hans Rosenfeldtin (s. 1964) toinen rikosromaani. Mies joka ei ollut murhaaja ilmestyi suomeksi syksyllä 2011. Dekkarisarja on myyty 19 maahan ja kirjoja on myyty yhteensä jo 400 000 kappaletta. Kirjoista on tehty televisioelokuvat, joissa pääosaa esittää Rolf Lassgård.

Michael Hjorth työskentelee myös käsikirjoittajana, ohjaajana ja tuottajana. Hän on yksi tuotantoyhtiö Tre Vännerin perustajista ja on tuottanut muun muassa Jens Lapiduksen romaaniin perustuvan elokuvan Rahalla saa (Snabba Cash). Hans Rosenfeldt on työskennellyt televisiossa ja radiossa käsikirjoittajana ja ohjelmapäällikkönä. Hän on työskennellyt myös SVT:n viihdepäällikkönä. Hjorth ja Rosenfeldt ovat aiemmin käsikirjoittaneet muun muassa Suomessakin nähdyn Wallander-televisiosarjan.

Ruotsinkielinen alkuteos: Lärjungen
Suomennos: Jaana Nikula
sidottu / 560 sivua
ISBN 978-952-5637-38-0

Edellisestä teoksesta Mies joka ei ollut murhaaja sanottua:

”Tv-käsikirjoittajat osaavat koukuttaa myös lukijat odottamaan jatkoa. Romaani päättyy kuin tv-sarjan tuotantokausi: yksi tarina saadaan päätökseen, mutta aivan uusi aukeaa loppukohtauksessa. Teos on vahva näyttö esikoisromaaniksi ja varmaa ruotsalaista dekkarilaatua." Ruumiin kulttuuri

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet

LIITTEET: Oppipoika_etukansi, Michael Hjorth © Leif Hansen, Hans Rosenfeld © Leif Hansen

Oppipoika on Michael Hjorthin ja Hans Rosenfeldtin toinen rikosromaani.
Tweettaa
Dekkarikaksikon romaaneista on tehty myös televisioelokuvat, joissa pääosaa näyttelee Rolf Lassgård.
Tweettaa