Pieni potenssipuoti on hellyttävän hauska romaani vanhapiikasiskoista

Eläkeläissiskoksilla Tildalla ja Elidalla ei ole mitään kokemusta miehistä. Kohtalo kuitenkin heittää naisten eteen erikoisen liikeidean, ja he perustavat postimyyntiyrityksen. Tällä potenssilääkkeellä menestys on varma.

Kahdeksaakymmentä ikävuotta lähestyvät sisarukset Tilda ja Elida Svensson elävät nuhteetonta ja vakiintunutta elämää ruotsalaisessa pikkukaupungissa, lapsuudenkodissaan. Rutiinit järkkyvät, kun naapuriin muuttaa kuusikymppinen vanhapoika Alvar Klemens. Uusi naapuri tuo naisten elämään ennenkuulumatonta iloa. Pian he huomaavat myös naapurin upeat kukkapenkit. Selitys kukkien loistolle piilee salaisessa lannoitteessa, joka saa myös pihan eläimiin vipinää. Eläinten ilonpito nurmikolla ei jää tädeiltä huomaamatta. Kun Alvar paljastaa salaisuuden naisille, syntyy idea mieskuntoa kohentavasta eliksiiristä.

Pieni potenssipuoti on hellyttävän hauska romaani tädeistä, jotka vanhoilla päivillään löytävät iloa ja jännitystä arkeensa. Se on kursailematon kurkistus ikääntyvien vanhojenpiikojen elämään.

Karin Brunk Holmqvist syntyi Simrishamnissa, Ruotsissa vuonna 1944. Naimisiin mentyään hän muutti Tomelillaan ja on asunut siellä miehensä kanssa jo 46 vuotta. Hän on opiskellut Lundin yliopistossa sosionomiksi. Opiskeluaikanaan hän työskenteli ohjelmapäällikkönä Radio Kristianstadissa, jossa jatkoi vielä pitkään kolumnistina. Vuonna 1984 hän osallistui Malmössä kirjoittajakurssille. Tuon kaksivuotisen kurssin aikana Brunk Holmqvist löysi luottamuksen omaan kirjoittamiseensa.

Brunk Holmqvistin ensimmäinen runokokoelma Nära verkligheten ilmestyi vuonna 1996. Seuraavaksi julkaistiin romaani Pieni potenssipuoti (Potensgivarna) vuonna 2005. Kirjaa on myyty Ruotsissa jo yli 150 000 kappaletta. Karin Brunk Holmqvist on ollut Ruotsin kirjailijaliiton jäsen jo vuodesta 1999. Täyspäiväisesti hän on kirjoittanut vuodesta 2004 saakka. Pieni potenssipuoti on kirjailijan ensimmäinen suomennettu teos.

Ruotsinkielinen alkuteos: Potensgivarna
Suomennos: Raija Rintamäki