Samantekevää on elämää syvästi pohtiva nuortenromaani

Janne Tellerin palkittu nuortenkirja Samantekevää esittää suuren kysymyksen: Onko millään mitään väliä?

Seitsemättä luokkaa käyvä Pierre Anton päättää lopettaa koulunkäynnin, koska millään ei hänen mielestään ole mitään väliä. Poika kiipeää luumupuuhun ja jää sinne istumaan. Ystävät eivät kuitenkaan anna Pierre Antonille periksi vaan haluavat osoittaa, että jollain on väliä. Nuoret alkavat kerätä merkitysten kasaa, johon jokainen vuorollaan tuo jotain itselleen merkityksellistä.

Viattomasta ajatuksesta alkanut kasa saa tarinan edetessä synkempiä sävyjä, ja nuorten eteen tulee lopulta siitä kaikkein kalleimmasta luopuminen.

Samantekevää on uusintapainos. Kirja on julkaistu aikaisemmin nimellä Yhtään (2005, Bazar).

Tanskalainen Janne Teller on syntynyt vuonna 1964. Teller on koulutukseltaan makroekonomisti. Hän on työskennellyt humanitäärisissä tehtävissä konfliktialueilla, kuten Tansaniassa, Mosambikissa ja Bangladeshissa. Teller lopetti työnsä YK:ssa voidakseen keskittyä kirjoittamiseen. Hän on julkaissut aikaisemmin romaaneja, esseitä ja novelleja. Samantekevää on Tellerin ensimmäinen nuortenkirja, ja se on palkittu Tanskan kulttuuriministeriön lastenkirjapalkinnolla vuonna 2001.

Tanskankielinen alkuteos: Intet
Suomennos: Veijo Kiuru
Sidottu / n. 150 sivua
Julkaisupäivä: 2.5.2013

”Kirja, jota yksikään nuori lukija ei unohda. Sen ilmaisu on vahvaa ja suoraan sanoen inhottavan lumoavaa luettavaa.”
Verdens Gang

Bazar Kustannus Oy, tiedotuspäällikkö Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja @ bazarkustannus.fi
LIITTEET: Samantekevää_etukansi, Janne Teller (c) Anita Schiffer-Fuchs

Bazar Kustannus Oy on osa pohjoismaista Bazar Publishers -kustantamoryhmää. Suomessa Bazar Kustannus kustantaa pääasiassa käännöskirjallisuutta, mutta tavoitteena on tehdä myös suomalaista kirjallisuutta tunnetuksi muissa Pohjoismaissa. www.bazarkustannus.fi