Sara Gruenin Apinatalo vie apinat tosi-tv:seen

Sara Gruenin uuden romaanin pääosassa ovat bonoboapinat. Eläimet ovat tärkeitä Vettä elefanteille -menestysromaanin kirjoittaneelle Gruenille.

Isabel Duncan tutkii kielilaboratoriossa bonoboapinoiden käyttäytymistä ja kommunikointia. Tutkimuslaitokseen hyökätään, apinat pääsevät karkuun ja Isabel loukkaantuu iskussa pahasti. Apina päätyvät kuitenkin vääriin käsiin ja ne myydään Apinatalo-nimiseen tosi-tv-ohjelmaan. Toimittaja John Thigpen on tutustunut Isabeliin ja bonoboapinoihin vieraillessaan tutkimuslaitoksessa. Yhdessä Isabel ja John alkavat selvittää tapahtunutta aikeenaan pelastaa apinat. Kirjan sivujuonessa seurataan Johnin ja hänen kirjailijavaimonsa Amandan tarinaa.

Apinatalo on jännittävä tarina ihmisten hyväksikäyttämistä, älykkäistä apinoista. Se avaa lukijoille myös mahdollisuuden kurkistaa noiden uskomattomien eläinten maailmaan. Sara Gruen on tutustunut bonoboapinoihin apinoiden kielen ja oppimisen tutkimiseen keskittyneessä tutkimuslaitoksessa Great Ape Trustissa, Yhdysvalloissa. Hän on hyödyntänyt siellä kokemaansa ja oppimaansa romaanissaan, joka on myös osoitus kirjailijan suuresta eläinrakkaudesta.

Sara Gruen on syntynyt Kanadassa ja opiskellut kirjallisuutta Ottawan yliopistossa. Gruen muutti työn perässä Yhdysvaltoihin vuonna 1999. Kun hänet irtisanottiin muutaman vuoden kuluttua, hän päätti aloittaa uuden uran kirjailijana. Sara Gruenin perheeseen kuuluvat aviomies, kolme lasta, kaksi kissaa, kaksi koiraa ja kaksi hevosta sekä vuohi. Gruen tukee monia eläinsuojelujärjestöjä.

Gruenin läpimurtoteos oli Vettä elefanteille (Water for Elephants 2006, Bazar 2009). Kirjasta on tehty myös samanniminen elokuva, jonka pääosissa nähdään Reese Witherspoon ja Robert Pattinson. Gruen on kirjoittanut myös teokset Riding Lessons (2004) ja Flying Changes (2005). Apinatalo on kirjailijan toinen suomennettu romaani.

Englanninkielinen alkuteos: Ape House
Suomennos: Laura Jänisniemi
Sidottu / 335 s. / ovh 32 euroa
ISBN 978-952-5635-38-6