Tatiana de Rosnayn Mokka maalaa muotokuvan naisesta

Ranskalaisen Tatiana de Rosnayn romaani vie lukijan keskelle tragediaa. Mokka on psykologinen romaani, jossa kohtaavat niin viiltävä kipu kuin menneisyyden muistot ja pienet, puhtaat onnen hetket.

Justine elää rauhallista arkea perheensä kanssa Pariisissa, kun eräänä aamuna hän saa järkyttävän puhelinsoiton. Perheen teini-ikäinen poika Malcolm on joutunut liikenneonnettomuuteen ja makaa nyt sairaalassa, koomassa. Pojan päälle ajanut auto on paennut paikalta. Justine ei tyydy hitaasti työskentelevän poliisin apuun vaan lähtee itse selvittämään kuka yliajaja oikein oli. Johtolankanaan hänellä on onnettomuuspaikalla nähty auto, mokkakahvinruskea Mercedes.

Mokka piirtää lukijalle kuvan keski-ikäisestä perheenäidistä, Justinesta. Se on koskettava jännitysromaani mutta myös tarina perheestä ─ onnesta ja rakkaudesta, kivusta ja surusta.

Ranskalainen Tatiana de Rosnay (s. 1961) asuu Pariisissa. Hän on opiskellut luovaa kirjoittamista ja englantilaista kirjallisuutta East Anglian yliopistossa Norwichissa. Hän on työskennellyt muun muassa lehdistöavustajana ja Vanity Fairin Pariisin-toimittajana. De Rosnay kirjoittaa edelleen Elleen ja Journal du Dimancheen. De Rosnay on kirjoittanut yksitoista romaania ja on tällä hetkellä yksi Euroopan myydyimmistä kirjailijoista. Hänen läpimurtoteoksensa on Avain (Sarah’s Key, 2007). Kirjaa on myyty yhteensä yli 3 miljoonaa kappaletta. Siitä on tehty myös elokuva, jonka pääosaa näyttelee Kristin Scott-Thomas. Mokka on kirjailijan kahdeksas romaani.

Englanninkielinen alkuteos: Moka
Suomennos: Pirkko Biström