Täyttä puuta on tietopaketti puulämmittämisestä

Täyttä puuta on Lars Myttingin tietoteos puusta, puiden hakkaamisesta, pinoamisesta ja puulämmittämisestä. Kirjailija vierailee Suomessa 18.─20.4.2013.

Täyttä puuta -kirjaan on koottu pohjoismaista kulttuurihistoriaa, puulämmittämiseen liittyvää tietoa, tapoja, perinteitä, välineitä ja lämpimiä tuntemuksia. Teos käsittelee myös metsänhoitoa, ympäristöasioita sekä moottorisahojen ja uunien historiaa. Lars Mytting on kysynyt tietoja tutkijoilta ja kerännyt kokemuksia kokeneilta puulämmittäjiltä. Tiedot on muokattu Suomeen ja suomalaisille lukijoille sopiviksi. Esipuheen on kirjoittanut kirjailija Matti Mäkelä.

Tärkeä osa Täyttä puuta -kirjaa ovat kohtaamiset puuihmisten kanssa. Kirjaan on lisätty suomalaisten puuihmisten haastatteluita. Mukana on muun muassa Juha Mieto, joka kertoo lämpimästä suhteestaan puunhakkaamiseen ja puulämmittämiseen. Sauna on saanut oikeutetusti oman lukunsa.

Norjalainen Lars Mytting (s. 1968) on työskennellyt toimittajana ja kustannustoimittajana. Kirjoitettuaan ensimmäisen romaaninsa hän on voinut työskennellä täyspäiväisenä kirjailijana. Mytting on aikaisemmin julkaissut kaksi kaunokirjallista teosta (Hestekrefter, 2006 ja Vårofferet, 2010.) Täyttä puuta (Hel Ved, 2012) on kirjailijan ensimmäinen tietokirja, ja siitä on tullut pohjoismainen ilmiö. Kirjaa on myyty Norjassa 150 000 kappaletta. Ruotsissa teos ilmestyi syksyllä 2012 ja sitä on myyty jo 56 000 kappaletta. Norjassa tehtiin myös 12-osainen televisiosarja kirjan innoittamana. Lars Mytting vierailee Suomessa 18.─20.4.2013.

Norjankielinen alkuteos: Hel Ved
Suomennos: Seppo Hovila
Toimitus: Anssi Orrenmaa
Nelivärikuvitus
Sidottu / 194 sivua
ISBN: 9789522790224

”Tämä kirja kertoo puulla lämmittämisestä kaiken olennaisen. Se kertoo pakkasista, metsästä, puulajeista ja niiden lämpöarvoista, halkopinoista, työkaluista, kirveistä, tukkisaksista, moottorisahoista ja niiden teroittamisesta. Mutta se kertoo myös tulisijoista, talon lämmitystekniikoista ja suomalaisten pyhimmästä hetkestä, kun kesämökin saunanpiipusta leijailee kesäiltaan vaalean savun tuoksu.
─ ─ Täyttä puuta on ihmisiä ja pinottujen puiden kauneutta kunnioittaen kirjoitettu, rauhallinen kirja.”
Matti Mäkelä

Lisätiedot, arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt

Bazar Kustannus Oy, tiedotuspäällikkö Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja @ bazarkustannus.fi

LIITTEET: Lars Mytting © Christian Elgvin, Täyttä puuta_etukansi, Haastattelu_Lars Mytting