Tuli on jännitysromaani vaarallisesta shakkipelistä

Katherine Nevillen uusi jännitysromaani Tuli jatkaa aiemmin ilmestyneessä menestysromaanissa Kahdeksan alkanutta vaarallista shakkipeliä.

Kirjan tapahtumat alkavat vuonna 1993, kun 12-vuotias Alexandra Solarin on osallistumassa kansainvälisen shakkiottelun tärkeään finaaliin. Hän saa venäjänkielisen viestin vanhalta naiselta: "Varo tulta". Sitten Alexandran isä Alexander Solarin näkee kilpailupaikalle tuodun vanhan shakkipelin ja pelästyy. Ennen kuin hän ehtii viedä tyttärensä turvaan, kajahtaa laukaus.

Vuonna 2003 Alexandra matkustaa Coloradoon juhlimaan äitinsä syntymäpäivää, mutta huomaa perille päästyään, ettei äitiä löydy mistään. Vain tarkasti valittuihin paikkoihin asetellut shakkinappulat antavat vihjeitä siitä, missä äiti saattaisi olla. Kolmekymmentä vuotta aiemmin Alexandran vanhemmat olivat mukana piilottamassa pimeitä voimia kantavan shakkipelin nappuloita eri puolille maailmaa. Nyt osa nappuloista on löydetty piilostaan, ja vaarallinen peli alkaa uudelleen.

Katherine Nevillen esikoisromaani Kahdeksan (Bazar 2010) on jännitystarina, jonka juoni kietoutuu arvoituksellisen shakkipelin ympärille. Teos on noussut kulttikirjaksi ja mm. espanjalainen sanomalehti El País valitsi romaanin kymmenen kaikkien aikojen parhaan kirjan joukkoon. Romaani on käännetty yli 30 kielelle. Nyt julkaistavassa romaanissa Tuli tuo jännitystarina jatkuu.

Yhdysvaltalainen Katherine Neville syntyi Keskilännessä vuonna 1945. Hän kiinnostui jo nuorena vieraista kulttuureista ja halusi kirjailijaksi lapsesta saakka. Kirjoittamisen hän aloitti jo kahdeksanvuotiaana. Neville on opiskellut mm. tietojenkäsittelytiedettä. Hän on tehnyt vaikuttavan uran erilaisissa tehtävissä, kuten työskennellyt Algerian hallituksen kansainvälisenä konsulttina 1970-luvulla, Bank of American varatoimitusjohtajana 1980-luvulla, sekä muotokuvamaalarina, valokuvamallina ja valokuvaajana.

Englanninkielinen alkuteos: The Fire
Suomennos: Hilkka Pekkanen