Tulppaanimurhat vie lukijan keskelle keskiaikaista tulppaanikauppaa

Upporikas hollantilainen finanssimies Frank Schoeller löydetään raa’asti murhattuna Lontoossa. Ruumiin löytää uhrin veljenpoika Alec Schoeller. Viimeisenä tekonaan Frank ehtii antamaan Alecille vanhan hollanninkielisen kirjan, jossa on kuvia tulppaaneista. Tulppaanit johtavat Alecin keskelle tapahtumia, jotka saattavat paitsi hänet itsensä myös hänen läheisensä hengenvaaraan.

Vuonna 1636 tulppaanikauppa käy Hollannissa kuumana. Arvostettu tulppaanikauppias Wouter Winkel löydetään murhattuna, uskonnonvastainen pamfletti syvälle suuhun työnnettynä. Kuka on veriteon takana? Tavoitteliko surmaaja harvinaista kukkasipulia vai liittyikö teko Winkelin uskonnonvastaiseen toimintaan?

Tulppaanimurhat punoo kahdella aikatasolla liikkuvat tarinat nopeatempoiseksi murhamysteeriksi. Miten kaksi murhaa, jotka ovat tapahtuneet noin 400 vuoden välein, liittyvät toisiinsa? Trilleri tutustuttaa lukijan 1600-luvun Hollantiin ja tuolloin markkinoita ravistelleeseen tulppaanibuumiin. Kirja herättää myös kysymyksiä tieteen ja uskonnon välisestä suhteesta.

Hollantilainen Daniëlle Hermans (s. 1963) asuu Utrechtissa ja työskentelee viestintäkonsulttina. Tulppaanimurhat on Hermansin esikoisteos ja sen käännösoikeudet on myyty kahteentoista maahan. Kirjaa on myyty Hollannissa jo yli 400 000 kappaletta. Hollantilainen tuotantoyhtiö CTM on ostanut teoksen elokuvaoikeudet.

Hollanninkielinen alkuteos: Het tulpen virus
Suomennos: Sanna van Leeuwen
sidottu / 333 s.
ISBN 978-952-5637-57-1

”Upeasti rakennettu romaani, joka perustuu tunnolliseen tutkimukseen ─ ─ Erittäin tyydyttävä historiallinen mysteeri.”
New York Journal of Books

LIITTEET: Tulppaanimurhat_etukansi, Daniëlle Hermans © Paul Hoes

Pikafaktat

Daniëlle Hermansin Tulppaanimurhat on murhamysteeri, joka pohtii niin tieteen kuin uskonnon kysymyksiä ja näyttää miten kauaskantoiset seuraukset ahneudella ja kunnianhimolla voi olla.
Tulppaanimurhat on Daniëlle Hermansin esikoisteos.