3D-tulostuksen merkitys kasvaa: Bentley tuottaa tuhansia uusia komponentteja tulostamalla

• Kolmen miljoonan punnan investointi kaksinkertaistaa 3D-tulostuksen eli lisäaineiden valmistuksen määrän Crewen tehtaalla Englannissa
  • Korkean teknologian tuotantolaitoksella valmistettiin ennätykselliset 15 000 komponenttia vuonna 2021
  • Tuotannossa on laaja valikoima osia alkaen historiallista Bentley Blower Continuation -autoa varten tarvittavista työvälineistä tuotannon työkaluihin ja kasvosuojiin
  • Lisäaineiden valmistus muuttaa 3D CAD -mallit fyysisiksi osiksi
  • Uudet laitteet vähentävät hukkaa ja säästävät aikaa tuotekehityksessä
  • Investointi tukee Bentleyn tulevaisuuteen suuntautuvaa Beyond100-strategiaa

Bentley Motors investoi kolme miljoonaa puntaa (3,6 miljoonaa euroa) kolminkertaistaakseen nykyisen lisäaineiden valmistuksen (AM eli Additive Manufacturing) kapasiteetin yhtiön pääkonttorissa Luoteis-Englannin Crewessä, jossa valmistetaan Bentleyn kaikki mallit.

Huippuluokan AM-laitteistoa on jo hyödynnetty monenlaisissa käyttötarkoituksissa, ja sillä tuotettiin yli 15 000 komponenttia vuonna 2021. Tuotannon laajentamisen ansiosta Bentley pystyy hyödyntämään kehittynyttä teknologiaa ajoneuvojen 3D-tulostettujen komponenttien valmistuksessa sekä autojen aiempaa laajemmassa personoinnissa.

Tällainen investointi innovatiiviseen prosessiin on yksi käytännön esimerkki Bentleyn asemasta teknologisen kehityksen eturintamassa sekä pyrkimyksestä kohti pitkän aikavälin kestävän liiketoimintamallin visiota.

AM-järjestelmät, joilla muutetaan 3D CAD -mallit fyysisiksi komponenteiksi, kuuluvat maailman nopeimmin kehittyviin teknologioihin. Bentleyn tutkimus- ja tuotekehitystiimi on jo löytänyt laajan valikoiman tulostettavaksi soveltuvia työkaluja ja komponentteja, mukaan lukien valmistuslinjoilla tarvittavat työkalut, kuten Bentleyn maineikkaassa puutyöpajassa käytettävät kevyet hiomapalikat. Lisäksi tulostamalla on tehty historiallisia malleja noudattavia työkaluja Bentley Blower Continuation -mallin osien valmistusta varten. Näin on valmistettu jopa COVID-19-pandemian aikana terveydenhuollossa tarvittavia kasvosuojia.

AM-teknologiaa käytetään myös Bentley-prototyyppien komponenttien valmistukseen esimerkiksi täysimittaisia voimansiirtomalleja ja aerodynaamisia tuulitunnelimalleja varten. Edistyksellistä teknologiaa hyödynnettiin myös vaativassa Pikes Peak -kilpailussa Yhdysvalloissa käytetyissä Bentleyn ennätysmalleissa.

Uusimmilla menetelmillä nopeutetaan tuotekehitystä, jolloin Bentley voi valmistaa suuria määriä osia ilman tarvetta tuotannon ulkoistuksiin. Tämä pyrkimys on osa yrityksen uraauurtavaa Beyond100-strategiaa, jonka tavoitteena on kestävän liikkuvuuden johtajuus. Se saavutetaan vain uudistamalla kaikkia liiketoiminnan osa-alueita.

Bentleyn huippumoderni AM-laitteisto mahdollistaa 50 prosentin säästön komponenttikustannuksissa sekä ympärivuorokautisen toiminnan. Tuotannossa voi olla tuhansia komponentteja, joissa käytetään yli 25 erilaista materiaalia. Käyttöönottoon kuuluvat myös sisäiset koulutukset, joiden avulla eri puolilla yritystä toimivat ammattilaiset perehtyvät AM-teknologian mahdollisuuksiin.

”Bentley on lisäaineiden valmistuksessa alan kärjessä, ja teknologiasta on tulossa tulevaisuuden ”Dream Factory” -tehtaamme yksi kulmakivi. Teknologian tärkeimpiä etuja on tehokkuus, joka vähentää kustannuksia ja tekee monet asiat yksinkertaisemmiksi”, sanoo Bentleyn tuotannosta vastaava johtaja Peter Bosch.

Boschin mukaan AM-teknologialla on suuri merkitys myös työntekijöille, sillä 3D-tulostuksella pystytään valmistamaan entistä helpommin edistyksellisiä, tuotantoa sujuvoittavia työkaluja. ”Tämä teknologia merkitsee meille tulevaisuudessa valtavaa potentiaalia, esimerkiksi parempaa kykyä osien räätälöintiin. Sen avulla voimme edelleen kehittää mahdollisuuksiamme toimittaa jokainen auto yksilöllisenä asiakkaillemme”, Bosch sanoo.