Akrapovič-urheilupakoputkisto uusiin Continental GT Speed -malleihin

• Akrapovičin uusi titaanipakoputkisto on nyt saatavana viimeisimmän sukupolven Continental GT Speed ja GT Speed Convertible -malleihin
  • Pakoputkisto kehitettiin alun perin ennätyksiä rikkoneeseen Pikes Peak Continental GT -malliin
  • Pakoäänten akustinen viritys luo uskomattoman äänielämyksen käynnistettäessä ja ajon aikana
  • Suunniteltu parantamaan suorituskykyä, kaasunvastetta sekä kestävyyttä
  • Titaanin ja superseosten ansiosta 7 kg vakio-osia kevyempi rakenne
  • Akrapovič-pakoputkissa on mattapintainen viimeistely

Bentleyn insinöörit ovat yhdessä johtavan pakojärjestelmien asiantuntijan, Akrapovičin, kanssa kehittäneet uuden titaanipohjaisen urheilupakoputkiston uusiin Continental GT Speed  ja GT Speed Convertible -malleihin.

Uusi kevytrakenteinen pakojärjestelmä on mittavan tuotekehitysprosessin tulos. Siihen kuului mm. testi ennätyksiä rikkoneella Pikes Peak Continental GT:llä, joka pitää edelleen hallussaan tuotantoautojen kansainvälisen Pikes Peak Hill Climb kisan ennätystä. Auto alitti aiemman uuvuttavalla 12,42 mailin radalla Coloradossa vuonna 2019 ajetun ennätysajan 8,4 sekunnilla.

Uusi Continental GT Speed on Bentleyn 101-vuotisen historian dynaamisin katuauto ja maailman suorituskykyisin ylellinen Grand Tourer. Uusi urheilupakoputkisto on kehitetty vahvistamaan Bentleyn ikonisen W12-moottorin vastustamatonta luonnetta. Maailman edistyksellisin 12-sylinterinen moottori sopii täydellisesti sekä matka-ajoon että dynaamiseen ajamiseen. SPORT-ajotilassa äänimaailmasta erottuvat sointuvat ylätaajuudet ja rosoinen soundi, kun korkeilta kierroksilta vaihdetaan pienemmille vaihteille. Äänen varioimiseksi ja pakokaasuvirran säätämiseksi jokaista takaäänenvaimenninta ohjataan sähköisesti erikseen.

Pakoputkiston suunnittelussa on parhaan mahdollisen suorituskyvyn saavuttamiseksi keskitytty lujuuden ja lämmönkestävyyden maksimoimiseen sekä painon minimoimiseen ja virtauksen optimoimiseen. Pakoputkisto on valmistettu titaanista ja sen monimutkaisimmat osat on valmistettu Akrapovičin omassa titaanivalimossa. Titaanin ja superseosten ansiosta pakojärjestelmä on seitsemän kiloa vakiojärjestelmää kevyempi. Vapaammin hengittävän järjestelmän etuna on kaasun vasteen parantuminen järjestelmän pienen vastapaineen ansiosta, mikä parantaa turboahtimen suorituskykyä.

Urheilupakoputkisto eroaa perinteisestä visuaalisesti: siinä on neljä ovaalin muotoista pakoputken päätä, joissa on titaaninen mattapinta sekä tyylikkäät Bentley- ja Akrapovič-logot. Ulkopinta on hiekkapuhallettu ja pinnoitettu, jolloin saadaan yhtenäinen pinta, joka on myös kestävämpi ja naarmuuntumaton.

Lisää tehoa suorituskykyiseen Grand Toureriin

Uusi GT Speed on Bentleyn viimeisimmän Grand Tourerin äärimmäisen huippusuorituskyvyn ilmentymä, joka säilyttää sisarmalliensa ylellisyyden, mukavuuden ja käytännöllisyyden. Bentleyn kuuluisan kuusilitraisen W12 TSI -moottorin päivitetty versio tuottaa 650 hv. Tehoa on neljä prosenttia eli 24 hv enemmän kuin nykyisessä W12-mallissa vääntömomentin ollessa edelleen 900 Nm. Poikkeuksellisen käsiteltävyyden omaavan auton huippunopeus on 335 km/h ja se kiihtyy nollasta sataan km/h vain 3,6 sekunnissa, mikä on aiempaan verrattuna 0,1 sekuntia nopeammin.

Moottori ja vaihteisto on sovitettu auton kuljettajakeskeiseen olemukseen. Tämä näkyy parhaiten SPORT-ajotilassa, jossa kaksoisturboahdetun W12:n annetaan pysyä suurimman tehon kierrosalueella mahdollisimman pitkään vaihtamalla suuremmille vaihteille myöhemmin ja alaspäin varhaisemmassa vaiheessa. Näin moottorin vaste kaasupolkimen liikkeisiin on nopeampaa ja äänimaailmassa erottuvat sekä sointuvat ylä-äänet että rosoinen soundi alaspäin vaihdettaessa.

Continental GT:n kehitysaskeleet

Urheilupakoputkisto esiteltiin asiakkaille ensimmäisen kerran vuonna 2012 Continental GT V8 S-mallissa. Lisää luonnetta ja tunnepitoisuutta tarjoava lisävaruste sai asiakkailta hyvän vastaanoton.

Vuonna 2014 Akrapovičin kevytrakenteinen titaanipakoputkisto oli saatavilla Continental GT3-R -mallin rajoitetussa erässä. Akrapovič on edelläkävijä titaanin ja superseosten innovatiivisessa käytössä, ja tuloksena on kevyempi järjestelmä ja parempi suorituskyky kaikkien aikojen kuljettajakeskeisimmässä Bentley-mallissa.

Viisi vuotta myöhemmin Pikes Peakin ennätyksiä rikkoneen Continental GT:n kokemuksia on hyödynnetty kehitystyössä, jonka myötä uusimmat urheilupakoputkistot tuotiin myös uusimman sukupolven Grand Tourer -malleihin.

Lisätietoja: Jyri Brunou, Brand Manager, K Auto Oy | Bentley Suomi, jyri.brunou@bentleysuomi.fi, puh. 0400 328 600.