Bentley Baturin kehitysohjelma on valmis

• Brace of Baturs täydentää koko auton kehitysohjelman
  • Kaksi autoa 58 viikkoa kestävässä kestävyystestissä
  • Baturin W12-moottorin kahden vuoden kehitys- ja testiohjelma tullut päätökseen
  • Testit sisälsivät yli 30 000 kilometriä todellista ajoa erilaisissa olosuhteissa
  • Baturin yli 800 eksklusiivista osaa – kaikki testattu korkeimpien kestävyysstandardien mukaisesti
  • 750 hv W12 Batur on tähän mennessä tehokkain Bentley – äärimmäinen grand tourer
  • 18 asiakasauton henkilökohtainen yksilöinti jatkuu

Bentleyn äärimmäisen grand tourerin, Mullinerin käsityönä valmistettavan Baturin kehitysohjelma on saatu päätökseen ja samalla on varmistettu, että se täyttää korkeimmat suorituskyvyn ja kestävyyden vaatimukset. Nyt aloitetaan asiakasautojen rakentaminen, joista jokainen on poikkeuksellisesti yksilöity ja mittatilaustyönä tehty. Auton valmistus kestää noin neljä kuukautta – viimeinen valmistuu vuoden 2024 lopussa.

Kahden kehitysauton (tunnetaan nimellä Car Zero ja Car Zero-Zero) luomisen jälkeen vain 18 Batur-asiakasautoa valmistetaan käsin Mullinerin työpajoissa. Bentleyn tiukassa testausjärjestelmässä ei kuitenkaan ole tehty myönnytyksiä – ne sisältävät kestävyystestejä ajoradalla, todellisissa tieolosuhteissa, yli 300 km:n nopeuksilla ja karkeilla pinnoilla. Muut testit sisälsivät 600 tuntia aurinkokuormitusta, mikä vastaa viittä vuotta Arizonan autiomaassa sen varmistamiseksi, että Baturin rakentamisessa käytetyt materiaalit ovat riittävän kestäviä kestämään eliniän.

Alkuperäinen kehitysauto Batur - Car Zero

Car Zero ei ole tavallinen kehitysauto. Se rakennettiin samalla ammattitaitotasolla kuin jokainen 18 tulevasta asiakasautosta. Sen mittatilaustyönä tehtyä Purple Sector -ulkopuolista viimeistelyä täydentävät etuosan ilmanohjaimet, sivuhelmat ja takaosan diffuuseri korkeakiiltoisella luonnonkuidulla pinnoitettuna. Gloss Dark Titanium -materiaalilla päällystettyä päämatriisisäleikköä on korostettu vaakasuorassa ombré-kuviossa olevalla kontrastiviivalla, joka virtaa Purple Sectorin keskellä ja tummuu vähitellen mustaksi kristalliksi reunalla. Loputon konepeltilinja on viimeistelty satiinititaanilla, kuten myös 22 tuuman vanteet, joiden pinnat on kiiltäviä ja satiinin mustaa kristallia.

Toinen Batur-auto, Engineering Car Zero-Zero, on viimeistelty yhtä huomiota herättävästi Marina Teal -maalilla. Nämä mittatilaustyönä tehdyt viimeistelyt ja uudet komponentit, kuten LED-ajovalot, joutuivat kohtaamaan joukon kovia kestävyystestejä, joihin sisältyi 2 500 kilometrin Euroopan kiertue, suurnopeustestit suljetulla radalla ja pitkäaikainen altistaminen ankarimmissa sääolosuhteissa. Yhteensä yli 800 ainutlaatuista komponenttia on testattu ja vahvistettu 160 viikon intensiivisen kehitystyön aikana.

Tehokkain Bentley tähän mennessä

Baturissa käytettävän W12-moottorin alkuperä voidaan jäljittää vuoden 2003 Continental GT:hen. W12 on sekä kirjaimellisesti että kuvaannollisesti vauhdittanut Bentleyn nousua autojen luksusmerkkien huipulle. Se on kehittynyt jatkuvasti ja siitä on tullut tehokkaampi, hienostuneempi ja taloudellisempi jokaisen uuden sukupolven myötä. Nyt, kun Bentley alkaa matkaansa kohti täyttä sähköistymistä, Baturin W12 edustaa tämän merkittävän moottorin ja sen joutsenlaulun juhlaa. Sen 750 hevosvoiman huipputeho tekee siitä tehokkaimman W12-moottorin ja siten tehokkaimman koskaan rakennetun Bentley-voimansiirron. Sen uusi ilmanottojärjestelmä, modifioidut turboahtimet, uudistetut välijäähdyttimet ja uudet kalibroinnit moottorille, vaihteistolle ja elektroniselle ajonvakautusjärjestelmälle testattiin äärirajoilla yli 100 viikkoa kestäneessä voimansiirron testiohjelmassa. Moottorin henkeäsalpaava suorituskyky yhdistyy kaikkien aikojen edistyksellisempään Bentleyn alustaspesifikaatioon. Kohokohtia ovat nopeussäädetty ilmajousitus, sähköinen aktiivinen kallistuksenvaimennus, eLSD, nelipyöräohjaus ja vääntömomenttivektori.

Käsityön uusi aikakausi

Baturin luomisessa käytetyt edistyneet tekniikat mahdollistavat Mullinerin tarjoaman yksilöllisyyden, joka nykyaikana voidaan pitää ennenkuulumattomana. Uudet kestävät materiaalit, kuten luonnonkuidut ja teknologiat, kuten Additive Manufactured Gold, antavat Mullinerin suunnittelijoille lähes rajattoman valikoiman, jolloin asiakkaat voivat toteuttaa ainutlaatuisen näkemyksensä äärimmäisestä grand tourerista. Jokaisen yksityiskohdan on myös täytynyt läpäistä kehitystarkastelu, mukaan lukien Charisma Dial ja Organ Stop -ilmasuuttimen 18 karaatin keltakultavaihtoehdot. Nämä osat on valmistettu kierrätetystä, 3D-painetusta kullasta, ja niille on suoritettu laajat testit kuten lämpökuormitus ja aurinkovoiteen kestävyys.

Ensimmäiset asiakasautot

Batur on läpäissyt kaikki testit loistavasti, ja nyt se on valmis matkansa seuraavaan vaiheeseen. Kaikki 18 Baturia on jo varattu, ja jokainen asiakas voi nyt jatkaa yksilöintiprosessia Mullinerin sisäisen suunnittelutiimin ohjaamana. Sen jälkeen, kun asiakas on määritellyt lähes jokaisen Baturin pinnan värin ja viimeistelyn, jokainen ainutlaatuinen auto valmistetaan lähikuukausina Mullinerin työpajassa Bentleyn hiilineutraalissa tehtaassa Crewessä Englannissa, ja jokaisen auton valmistuminen kestää noin neljä kuukautta.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Bentley, riitta.karjalainen@k-auto.fi, puh. 040 578 3924.