Bentley julkaisi oliivinruskean nahan jatkaakseen kestävän kehityksen matkaa

• Brittibrändi esitteli ensimmäisen täysin orgaanisen nahkavaihtoehdon
  • Oliivinruskea nahka teki ensiesiintymisensä uudessa Bentley-mallissa
  • Parkitusaine, joka on peräisin oliiviöljyn puristuksen orgaanisesta sivutuotteesta
  • Alan johtava prosessi, jossa ei ole metalleja, mineraaleja ja aldehydejä
  • Bentleystä tulee ensimmäinen autovalmistaja, joka käyttää tätä alan johtavaa teknologiaa
  • Jälleen yksi tärkeä askel Bentleyn kestävän kehityksen nahkastrategiassa sen jälkeen, kun merkki liittyi Leather Working Groupiin (LWG) ensimmäisenä autonvalmistajana

Bentley Motors esitteli ensimmäisen täysin orgaanisen oliivinruskean nahkavaihtoehdon osana Beyond100-matkaansa. Bentley on maailmanlaajuisesti tunnettu ajattoman ylellisestä nahasta, joka ilmentää eleganssia, kestävyyttä ja vertaansa vailla olevaa laatua. Bentley pyrkii kuitenkin jatkuvasti parantamaan ekologisten materiaalien luotettavuutta, ja tämä uusi vaihtoehto on tärkeä seuraava askel. Oliivinruskea nahka (Olive Tan Leather) nähtiin ensimmäistä kertaa uudessa Bentley-mallissa, joka esiteltiin Monterey Car Weekillä Kaliforniassa.

Tämän nahan erottuva piirre on ekologisessa nahan parkitusprosessissa, jossa käytetään oliiviöljyteollisuuden orgaanista sivutuotetta. Oliivipuristuksen aikana uutetusta jätevedestä saatu parkitusaine ei sisällä haitallisia metalleja, mineraaleja ja aldehydejä. Tekniikka vaatii vähemmän vettä kuin perinteinen parkitusprosessi ja tarjoaa myös korkeamman pitoisuuden uusiutuvia kemikaaleja. Syntynyt orgaaninen nahka on uskomattoman pehmeää ja maailman halutuimman luksusautomerkin arvoinen. Bentley Motors on ensimmäinen autonvalmistaja, joka käyttää tätä alan johtavaa Pasubio SpA:n nahkatehtaan Olive Mill Wastewater (OMW) -teknologiaa.

Oliivinruskea nahka on toinen virstanpylväs Bentleyn kestävän kehityksen nahkastrategiassa. Brittimerkki käyttää jo nahkavuotia, jotka ovat lihateollisuuden sivutuote ja erittäin jäljitettävissä. Maailmanlaajuinen nahkatuotanto kierrättää vuosittain arviolta 270 miljoonaa nahkaa, jotka muuten joutuisivat kaatopaikalle. Nahanvalmistusta pidetään turvallisena, vaatimustenmukaisena ja tiukasti säänneltynä keinona kierrättää lihateollisuuden sivutuote kauniiksi ja kestäväksi materiaaliksi.

Oliivinruskea nahka nähtiin ensimmäistä kertaa uudessa Bentley-mallissa, joka esiteltiin Monterey Car Weekillä Kaliforniassa. Bentley suunnittelee jo tarjoavansa ekologista, OMW-peräistä nahkaa lisävarusteena koko tuotevalikoimaan.

Bentley oli ensimmäinen autovalmistaja, joka liittyi Leather Working Groupin (LWG) jäseneksi vuonna 2021. Alan toimielin asettaa kestävän kehityksen mukaisen mittapuun nahan valmistukselle, ja se on linjassa Bentleyn uraauurtavan Beyond100-strategian kanssa, jonka tavoitteena on kestävän kehityksen johtajuus luksusluokan liikkuvuudessa.

"Nahka on olennainen osa auton sisätiloja ja ensisijainen elementti luotaessa Bentleyn tunnusomaista viimeistelyä. Se on myös kulutusta kestävää – mikä on erityisen tärkeää, koska 84 prosenttia kaikista valmistetuista Bentley-autoista on edelleen Ison-Britannian teillä. Käytämme autoa kohden 8-12 nahkaa, jotka kaikki ovat peräisin Euroopan unionin maista. Bentley myös välttelee sellaisten vuotien käyttöä, jotka tulevat metsien hävittämisestä, mikä kuvastaa toimitusketjumme työtä vihreämpien prosessien edistämiseksi. Olemme edelleen sitoutuneet ekologisempaan nahan hankintaan sekä työskentelemään muiden aloitteiden parissa parantaaksemme nahan toimitusketjuamme”, sanoi Bentley Motorsin tekninen nahka-asiantuntija Marc Stang.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Bentley, riitta.karjalainen@k-auto.fi, puh. 040 578 3924..