Bentleyltä viisi uutta sähköautoa viidessä vuodessa

• Five-in-Five: viisi kokonaan uutta Bentley-täyssähköautoa viidessä vuodessa vuodesta 2025 alkaen
  • Bentley uudistaa kolmen miljardin euron investoinnilla koko tuotevalikoimansa ja muuttaa Crewen tuotantolaitoksen maailman johtavaksi digitaaliseksi, joustavaksi ja erittäin korkealaatuiseksi ”Dream Factoryksi”
  • Bentleyn hiilijalanjälki neutraloidaan innovatiivisilla toimilla – myös jälleenmyyjät ovat hiilineutraaleja vuoteen 2025 mennessä ja tuotanto vuonna 2030
  • Bentley näyttää suuntaa luksusluokan hybrideissä: Flying Spur -lataushybridi seuraa menestyksekästä Bentayga-hybridiä

Bentleyn kunnianhimoisen tulevaisuusstrategian ytimessä on viiden uuden täyssähköauton julkistus joka vuosi vuodesta 2025 alkaen. Tämä Five-in-Five-suunnitelma vie Bentleyn kestävän kehityksen periaatteita noudattavien luksusautojen kärkiyritykseksi.

Bentleyn ensimmäisen täyssähköauton valmistus alkaa Luoteis-Englannin Crewessä vuonna 2025. Investointi merkitsee tuotantolaitosten perusteellista uudistamista, joka auttaa varmistamaan yrityksen ja sen työntekijöiden tulevaisuuden ja uuden sukupolven tuotteiden valmistamisen luksusautomerkin kotipaikkakunnalla. Uudistusten myötä Crewen tehtaasta tulee uudenlainen ”Dream Factory”: digitaalinen, ympäristöneutraali, joustava ja erittäin korkealaatuinen tuotantolaitos.

Bentley on jo aiemmin ottanut valtavia harppauksia historiallisen Crewen tehdasalueen uudistamisessa ja sen muuttamisessa alan johtavaksi, hiilidioksidineutraaliksi tehtaaksi. Uudet investoinnit muodostavat nyt perustan Bentleyn hiilijalanjäljen pienentämiseksi kaikissa tuotteissa ja myös tehtaan ulkopuolisissa toiminnoissa. Toimenpiteet noudattavat Bentleyn linjausta olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.

Tuoreimpiin hankkeisiin kuuluu paikallisen energiantuotannon lisääminen: tehdasalueelle sijoitettujen aurinkopaneeleiden määrä nousee tulevien kahden vuoden aikana 30 000 kappaleesta 40 000 paneeliin. Lisäksi selvitetään kestävien biopolttoaineiden käyttöä Bentleyn omassa kalustossa, mukaan lukien Heritage Collection -kokoelman historiallisissa autoissa. Bentley kutsuu myös yhteistyökumppaninsa tukemaan yhtiötä sen tavoitteissa, mm. alihankkijoiden odotetaan täyttävän kestävän kehityksen vähimmäisvaatimukset. Tämä ulottuu myös maailmanlaajuisesti Bentleyn jälleenmyyjäverkostoon: kaikki jälleenmyyjät pyrkivät hiilidioksidineutraaleiksi vuoteen 2025 mennessä, mahdollisesti jopa aikaisemmin.

Uuden Dream Factoryn toimintamalliin kuuluu valmistuksen ympäristövaikutusten nollalähestymistapa. Bentleyn tuotanto on ollut hiilidioksidineutraalia jo vuodesta 2019 alkaen ja nyt pyritään vähentämään sekä veden kulutusta, kaatopaikalle menevää jätettä, että muita ympäristövaikutuksia. Nollataso on tarkoitus saavuttaa vuoteen 2030 mennessä.

Bentley on jo tällä hetkellä luksusautovalmistajien johtava hybridimerkki. Kärkipaikka tulee vahvistumaan vielä tämän vuoden aikana, kun Bentley julkistaa uuden Flying Spur -lataushybridin sekä viisi uutta mallivariaatiota nykyisestä Bentley Bentayga -lataushybridistä. Tavoitteena on täyttää asiakkaiden vaatimukset, sillä tänä vuonna jo 20 prosenttia myynnistä arvioidaan tulevan hybridiautoista.

”Täyssähköautojen tuotannon aloittaminen Crewessä sekä kolmen miljardin euron investointi tekevät tästä merkittävän hetken Bentleyn 102-vuotisessa historiassa. Se on loistava asia Bentley-perheelle, alihankkijoille ja yhteistyökumppaneille sekä koko autoteollisuudelle ja Britannian teollisuudelle”, sanoi Bentley Motorsin toimitusjohtaja Adrian Hallmark.

Hallmarkin mukaan kyseessä on suuri muutosvaihe yrityksen pitkässä ja maineikkaassa historiassa.

”Maailma muuttuu ja meidän on oltava mukana neutraloimassa ympäristövaikutuksia. Käytännössä se tarkoittaa, että toimintamme on oltava alusta loppuun hiilineutraalia vuoteen 2030 mennessä ja me tulemme vahvistamaan rooliamme kestävän luksustason liikkumisen kärkiyrityksenä.”