Bentleyn innovatiivinen kääntyvä näyttö voitti vuoden kojelauta kategorian Automobile Awardsissa

• Ranskan Automobile Awardsin tuomaristo palkitsi Bentleyn suunnittelutekniikkaa sisältävän kääntyvän näytön erikoisominaisuudet
  • Ainutlaatuisen mekanismin patentti, jonka Bentley on suunnitellut kestämään +/-0,3 mm toleranssin
  • Infotainment-näyttö, klassinen analogi ja tyylikäs viilu napin painalluksella
  • Järjestelmän kääntymiseen tarvitaan korkeatasoista tarkkuutta ja erityinen elektroninen ohjausyksikkö
  • Palkinto tulee erityisenä hetkenä Bentley Motorsin historiassa, autosegmentin luojan Bentley Continental GT:n 20-vuotisjuhlapäivänä

Flying Spurille ja Continental GT:lle kehitetty Bentleyn kääntyvä näyttö voitti Dashboard of the Year -palkinnon kuudennessa Automobile Awards -kilpailussa, joka järjestettiin arvostetussa Automobile Club de Francessa, Place de la Concordessa Pariisissa. Bentley Rotating Display (BRD) -kääntyvän näytön julkaisun jälkeen siitä on tullut yksi suosituimmista lisävarusteista, ja noin 70 prosenttia asiakkaista tilaa unelma-autonsa tällä innovatiivisella järjestelmällä.

Järjestelmiä kehittäessään suunnittelijat ja insinöörit keskittivät huomionsa varmistaakseen, että ne yhdistävät merkin filosofian vertaansa vailla olevaan käsityötaitoon sekä huipputeknologiaan napin painalluksella.

Tiimi investoi yli kolme vuotta kehittääkseen järjestelmää, joka koostuu 153 yksittäisestä komponentista kolmipuolisen kääntyvän näytön muodostamiseksi. Tämän mekanismin patentti sisältää kunkin pinnan kohdistuksen +/-0,3 mm:n toleranssiin.

Automobile Awards -jury, joka koostuu 20 asiantuntijatuomarista, jotka ovat ammattilaisia, toimittajia ja yhteistyökumppaneita autoteollisuudesta ja muualta, on arvioinut nyt tämän kohokohdan. Se tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden valita 12,3 tuuman infotainment-järjestelmän kosketusnäytön ja kolmen eri analogisen mittarin väliltä, jotka koostuvat ulkolämpötilasta, kompassista ja kronometristä.

Kääntymismekanismin aikaansaamiseksi äärimmäisen tiukoilla liikkumisvaroilla (alle 0,5 mm kummallakin sivulla) tarvitaan kolme erillistä, mutta toisiinsa liittyvää liikettä. Ensimmäinen liike vetää yksikön sisään kojelautaan, jotta se tarjoaa tilaa toiselle vaiheelle – kääntymiselle – ennen kuin yksikkö liikkuu eteenpäin takaisin paikalleen. Tämän tarkkuustason saavuttamiseksi mittatilaustyönä valmistettu mekanismi koostuu 40 liikkuvasta komponentista, mukaan lukien mukautetut kääntyvät ja lineaariset vaihteiston käyttöyksiköt, jotka on yhdistetty erittäin hienostuneisiin moottoreihin, joita ohjaa erityinen elektroninen ohjausyksikkö (ECU).

Tämä on erityinen vuosi Bentley Motorsille, ja tämän palkinnon saaminen osuu samaan aikaan Continental GT:n syntymäpäivän kanssa, joka on myös 20-vuotispäivä Bentleyn 6,0 litraiselle W12-kaksoisturbomoottorille, joka on fyysisesti ja metaforisesti edistänyt Bentleyn menestystä kahden vuosikymmenen ajan. Kun moottorin tuotanto päättyy huhtikuussa 2024, W12-kokoonpanoa on jäljellä enää neljä kuukautta, ennen kuin tämä ikoninen voimansiirto tekee tietä Bentleyn sähköistetylle tulevaisuudelle.

"Olemme iloisia saadessamme tämän erikoispalkinnon, joka korostaa upeaa ominaisuutta, joka on saatavilla ylivertaisessa Grand Tourerissamme, Continental GT:ssä, ja maailman hienoimmassa neliovisessa luksus Grand Tourerissa, Flying Spurissa. Tämä palkinto on suuri tunnustus insinööriemme, suunnittelijoidemme ja käsityöläisten Crewessä tekemästä upeasta innovatiivisesta työstä. Se on suunniteltu erittäin tarkasti, yhdistettynä käsityötaitoon ja teknologiaan, jota asiakkaat arvostavat suuresti ja jotka ovat ainutlaatuisia Bentley Motorsille”, kommentoi Bentley Motorsin Euroopan aluejohtaja Balazs Rooz.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Bentley, riitta.karjalainen@k-auto.fi, puh. 040 578 3924..