Bentleyn juhli uuden laatu- ja teknologiakeskuksen peruskiven muurausta

• Bentley rakentaa uuden, viimeisintä tekniikkaa edustavan tehtaan Creween
  • Tämä 35 miljoonan punnan investointi on olennainen osa brändin valmistautumista tulevaisuuden täyssähköautoja varten
  • Uusien innovatiivisten tekniikoiden, käsityötaitojen ja tilojen yhdistäminen auttaa luomaan täysin digitaalisen ja todella joustavan mittapuun luksusautojen valmistukselle
  • Uusissa rakennuksissa sijaitsevat täyssähköautojen simuloitu kokoonpanolinja, ohjelmistokeskus, metrologiatestaukset, prototyyppien työpaja sekä materiaalien kehitystilat
  • Peruskiven muuraus on uusin virstanpylväs Bentleyn kymmenvuotisessa 2,5 miljardin punnan investointiohjelmassa, jonka tavoitteena on tukea Bentleyn Beyond100-strategiaa
  • Muuntautuminen Dream Factory -konseptin mukaiseksi ”unelmien tehtaaksi” auttaa Bentleytä saavuttamaan tavoitteensa olla maailman johtava kestävään kehitykseen sitoutunut luksusautojen valmistaja

Bentley Motors on ottanut seuraavan askeleen matkallaan kohti tavoitetta olla maailman johtava kestävään kehitykseen sitoutunut luksusautojen valmistaja järjestäessään peruskiven muurausseremonian uudelle laatu- ja teknologiakeskukselleen. Uudet tilat Bentleyn pääkonttorilla Crewessa Englannissa ovat merkittävässä roolissa brändin valmistautuessa tulevaisuuden täyssähköautojen tuotantoon. Samalla ne asettavat uuden mittapuun seuraavan sukupolven digitaalisten, joustavien ja merkittävää lisäarvoa tuottavien valmistusprosessien osalta.

Ensimmäisessä vaiheessa uusiin rakennuksiin sijoitetaan täyssähköautojen simuloitu kokoonpanolinja, jonka avulla valmistaudutaan Bentleyn ensimmäisen täyssähköauton esittelyyn 2026. Keskus korostaa toimipaikan merkitystä tulevien mallien kehitystyön keskuksena, sillä se sisältää ohjelmistokeskuksen, prototyyppien työpajan, metrologiatestauksen sekä erityisen alueen tulevaisuuden materiaalien kehittämistä varten.

Tilaisuuden kunniaksi Peter Bosch, valmistuksesta vastaava johtaja ja Matthias Rabe, tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava johtaja, tekivät allekirjoituksensa yhteen peruspilariin – joita tulee rakennukseen 101 kappaletta. 35 miljoonaa puntaa maksava keskus on osa kymmenvuotista 2,5 miljardin punnan investointiohjelmaa, joka keskittyy tulevaisuuden tuotteisiin Pyms Lanella sijaitsevalla Crewen tehdasalueella, jossa kaikki Bentleyn mallit valmistetaan käsityönä.

Crewen tehtaan muuntaminen Dream Factory -konseptin mukaiseksi ”unelmien tehtaaksi” on olennainen osa Bentleyn johtavaa Beyond100-strategiaa. Sen mukaisesti yritys kehittää uudelleen koko mallistonsa tukemaan tulevaisuuden sähköistä liikkumista ja saavuttaa hiilineutraalin aseman vuoteen 2030 mennessä. Tämä digitaalinen, joustava, lisäarvoa tuottava ja ympäristövaikutuksiltaan nollaan tähtäävä tuotantolaitos esittelee ympäristövaikutuksiltaan nollaa tavoittelevan lähestymistavan autojen valmistukseen ja toimii luksusautoteollisuuden edelläkävijänä seuraavan sukupolven digitaalisten sovellusten ansiosta.

Uudessa laatukeskuksessa on kaksi kerrosta, joissa kummassakin on 4 000 neliömetriä. Talon oma metrologiatiimi sijaitsee pohjakerroksessa, ja se vastaa Bentleyn jokaisen osan tarkasta mittaamisesta tiukimpien standardien mukaisesti. Tiimin rooli on merkittävä jokaisen tuotantolinjalta ulos tulevan luksusauton laadun, suorituskyvyn ja pitkäikäisyyden kannalta. Toinen kerros on pyhitetty lähes täydellisen tuotantoprosessin tarkasteluun. Siellä sijaitsevat laboratorio tulevaisuuden materiaalien testaamista varten sekä pienen mittakaavan kokoonpanolinja tulevien täyssähköautojen kokoonpanon testaamiseen.

Myös teknologiakeskus kattaa kaksi kerrosta eli yhteensä 13 000 neliömetriä. Keskuksessa sijaitsevat tulevaisuuden prototyyppimallien työpaja, materiaalin kehitysosasto ja ohjelmistokeskus. Tehtaan tilojen sopuisa yhteiselo perustuu jäsenneltyjen ja laaja-alaisten taitojen soveltamiseen kaikkien ohjelmisto-, sähkö- ja digitaalisten korkeajännitejärjestelmien koulutuksessa, testaamisessa ja esittelyyn valmistautumisessa.

Kaikki nämä osastot siirretään uusiin tiloihinsa nykyisistä tiloista A1-rakennuksesta, joka on Pyms Lanen toimipaikan vanhin olemassa oleva rakennus. Se muutetaan täyssähköautojen kokoonpanoon soveltuvaksi siten, että tuotanto voi alkaa 2026. Laatu- ja teknologiakeskuksessa työskentelee yhteensä noin 300 Bentleyn työntekijää, ja sen suunnitellaan valmistuvan vuoden 2023 lopulla.

Dream Factory -konseptin luominen on osa Bentleyn tulevaisuuteen tähtäävää Beyond100-strategiaa, joka on alan rohkein ohjelma. Kunnianhimoisen ohjelman keskipisteessä on viisi-viidestä-suunnitelma, jonka mukaan brittiläinen automerkki sitoutuu tuomaan markkinoille uuden sähköautomallin joka vuosi vuoteen 2030 mennessä.

Peter Bosch, valmistuksesta vastaava johtaja toteaa: ”Uuden laatu- ja teknologiakeskuksen peruskiven muuraus on jälleen uusi merkittävä virstanpylväs matkallamme kohti sähköistä, hiilineutraalia tulevaisuutta. Autoteollisuus on keskellä digitaalista vallankumousta, jossa autoista tulee todellisia digitaalisia laitteita. Tämä tarjoaa Bentleylle tärkeän tilaisuuden pyrkiessämme saavuttamaan johtavan aseman seuraavan sukupolven lisäarvoa tuottavassa valmistuksessa. Se tukee kehittyvää Dream Factory -konseptiamme ja korostaa sitoutumistamme sekä Beyond100-strategiaamme että pitkään tulevaisuuteemme tässä toimipaikassa.”