Bentleyn mittatilauspalvelu Mullinerin suosio kasvaa

• Vuosi 2022 oli Bentleyn mittatilauspalvelu Mullinerin tähän saakka menestyksekkäin: vuoden aikana saatiin yli 500 tilausta personoiduista autoista
  • Vuosina 2014–2021 toimitettiin tuhat Mulliner Bespoke -tilausta
  • Asialleen omistautunut Mulliner Design -tiimi mahdollistaa räätälöityjen palvelujen tarjonnan
  • Erikoisvalmisteisten Bentley-mallien tilaukset ovat viisinkertaistuneet vuodesta 2018
  • Erilaisten valinnaisten varusteiden tuotto autoa kohden kasvoi 36 % samalla ajanjaksolla
  • Mullinerin viidessadas tilaus vuodelle 2022 on Flying Spur S uudella Spark Blue -värillä
  • Asiakkaiden tilaukset kertovat kasvavasta kiinnostuksesta personointiin ja yksilöllisiin autoihin
  • Juuri nyt kysytään maailmanlaajuisesti ulkopintojen satiiniviimeistelyä – saatavilla on 25 satiiniväriä, joista uusimmat ovat Marlin Blue -sininen ja Alpine Green -vihreä

Mulliner Design -tiimillä on vuodenvaihteessa syytä juhlaan, sillä 12 viimeksi kuluneen kuukauden aikana on asiakkaille eri puolille maailmaa toimitettu 500 ainutlaatuista Mulliner Bentley -projektia. Tiimin valikoimaan kuuluu Baturin kaltaisia kokonaisten autojen koriräätälöintejä, historiallisten autojen rajoitettuja tuotantosarjoja Bentley Blower -kilpa-auton tapaan sekä laaja valikoima ainutlaatuisiksi personoituja Bentley-malleja.

Vuoden 500. Mulliner-tilaus on Britanniaan toimitettu yksilöllinen Flying Spur S Hybrid, joka viimeisteltiin uudella Spark-sinisellä maalipinnalla. Lisäksi autoa täydennettiin Blackline-varustepaketin mustalla heloituksella sekä mustilla, kymmenpuolaisilla 22" Sports-vanteilla. Dramaattisen näköisen kokonaisuuden viimeistelee mustan jäähdyttimen säleikön päällä hohtava valaistu Flying B -keulakoriste.

Sisäpuolella yksiväriset korkeakiiltoiset hiilikuitupinnat sekä timanttitikattu Beluga-verhoilu korostavat kiillotettujen metallisten tuuletusaukkojen, kellotaulujen ja säätimien jalokivimäistä loistoa. Sisätilojen hillitylle väripaletille tuo kontrastia hallitusti käytetty kirkkaansininen Klein Blue -nahka, jota on sekä istuimissa että lattiamattojen reunuksissa. Häivähdys samaa nahkaa löytyy myös ohjauspyörän alapuolasta sekä vaihdevivusta.

Bentleyn muotoilustudiossa toimiva Mulliner Design -tiimi on perustettu vuonna 2014. Sen tehtävä on varmistaa, että Bentleyn DNA säilyy kaikkien toimeksiantojen ytimessä. Tiimillä kesti seitsemän vuotta saada kokoon edelliset tuhat toimeksiantoa, joten kuluneen vuoden 500 Mulliner-tilausta kertovat luovien, räätälöityjen ratkaisujen kysynnän kasvusta. Asiakkaat ovat kiinnostuneita niin satiinimaaleista kuin mittatilaustyönä suunnitelluista värivaihtoehdoista sekä monimutkaisista upotus- ja kirjontaviimeistelyistä.

”500 tilauksen täyttäminen vuodessa ei olisi ollut mahdollista ilman jatkuvaa sekä Bentley Design Studion, että laajemman Mulliner-tiimin tukea. Jo vuosi 2021 oli Mulliner Designille ennätysvuosi, jolloin tiimiä piti kasvattaa 50 %, jotta pystyimme vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. Vuonna 2022 tiimiä on todella koeteltu, sillä sen asiakkaiden ja jälleenmyyjien tilausten määrä on kasvanut vuositasolla 85 %. Heidän kovan työnsä, omistautumisensa ja intohimonsa ansiosta voimme olla ylpeitä jokaisesta Crewestä lähteneestä upeasta personoidusta autosta”, Mulliner & Motorsportin kaupallinen johtaja Paul Dickinson toteaa.

Majesteettisen sinimariinin innoittama

Mulliner-tilaukset sisältävät laajan kirjon asiakkaiden visioita. Niihin kuuluvat brasilialaisen poptaiteilija Romero Britton suunnittelemat Continental GT Cabrioletin villit värit sekä hienovaraisen hienostunut ”Surgeon” Flying Spur antrasiitin ja pronssin värisine satiinipintoineen, jonka taustalta löytyy ”kenkäkirurgina” tunnettu suunnittelija Dominic "The Shoe Surgeon" Ciambrone. Molemmat autot esiteltiin Miamin Art Basel -taidetapahtumassa.

Muita vuoden 2022 kohokohtiin kuuluu Floridan Bentley Tampa Bayn tilaama Continental GT. Sen hohtavaa marliininsinistä satiinipintaa ja kiillotettuja teräsheloja täydentävät keulan Styling Specification -varustepaketin keulasplitter, sivuhelmat, takadiffuusori ja takaspoileri. Nämä on viimeistelty kolmivärisellä linjalla, jossa ylimmäisenä on Marlin Blue -satiini, keskellä ohut Monaco Yellow -satiiniraita ja alimmaisena Arctica White -satiini. Värimaailma tuo elävästi esille yhden maailman nopeimmista kaloista, sinimarliinin omaleimaiset värit.

Sisäverhouksen mittatilaustyönä suunniteltu väripaletti koostuu Mulliner White -pääväristä ja toisena sävynä tummasta Imperial Blue -sinisestä. Ulkopintojen kolmiväriteema toistuu sisällä, kun kahta pääväriä täydentää vielä istuintereiden Signal Yellow. Kirkas väri toistuu ohuena linjana myös kaksivärisessä kojelaudassa ja ovipaneeleissa. Ovissa ja istuinten timanttitikkauksissa vaihtelevat sininen ja keltainen, Imperial Blue ja Mulliner White. Keskikonsolin kruunaa kiiltävä engine spin -hiontakuvio.

Arctica ja Dragonfly: hienovaraista täydellisyyttä

Toinen vuoden kontrastivärejä hillityn tyylikkäästi hyödyntävä vuoden 2022 Mulliner-tilaus on Floridan Bentley Naplesin tilaama Continental GT Cabriolet. Blackline-varustepaketin musta heloitus, kiiltävän mustat 22" Speed-vanteet ja ulkopintojen yhtenäinen Arctica White -viimeistely ovat hienostuneisuuden esineellistymä. Katseen kiinnittää Styling Specification -korisarjan reunoja korostava Dragonfly Blue -raita.

Matkustamoon astuttaessa huomio kiintyy sisustuksen räätälöityyn väripalettiin: verhoilun pääväri on valkoinen Arctic, jota täydentää Porpoisen lisäksi korostusvärinä käytetty Dragonfly-sininen. Kaksisävyisessä kojelaudassa ja ovipaneeleissa hohtavat verhoilun väreihin sovitetut, korkeakiiltoiset versiot Dragonfly- ja Arctica-väreistä. Pianolakattuja väripintoja erottaa hienonhieno Beluga-mustalla maalattu raita. Viimeisen silauksen antavat niskatukiin brodeeratut Bentley-tunnukset sekä mittatilaustyönä valmistetut Naples Arctica Collection -kynnyslevyt.

Kuu inspiroi neljää merkittävää Bentayga-tilausta

Aurinkokunnan lähinaapurimme Kuu on kiehtonut taiteilijoita ja tähtitieteilijöitä jo pitkään. Sen aavemainen valo on inspiroinut neljän tummasävyisen Bentayga-mallin sarjaa, jotka autojen tilaaja Bentley Tampa Bay on nimennyt Ominous Collection -malleiksi.

Kaikissa neljässä versiossa on mittatilaustyönä valmistetut Ominous Collection -kynnyslevyt ja sekä istuinten brodeeraukset, joissa näkyvät kuun vaiheet uudestakuusta vähenevään puolikuuhun. Symmetrian vuoksi kuun vaiheet on kirjailtu vasemmanpuoleisiin istuimiin oikean puolen peilikuvina.

Ulkopuolen värimaailmaan kuuluvat Bentayga Azure ja Titan Grey, Blackline-varustepaketti sekä Styling Specification -korisarjan viimeistelevä ohut Mandarin-raita. Sisustuksessa on säilytetty hillitty tunnelma: kojelaudan pinnoissa on käytetty satiinihiilikuitua ja verhoilun väri on musta Beluga.

Istuinten ja ovien timanttitikkausten Mandarin-kontrastiompeleet tuovat kirkkaan häivähdyksen tummanpuhuvaan sisustukseen. Mandarin on myös ohjauspyörän alapuolan ja konsolin korosteväri.

Kolmannen mallin ulkopintojen väri on Oxford Blue ja sisustus perustuu Mulliner B -värivalikoimaan. Verhoilun pääväri on vastikään kehitetty Ocean Blue, jota täydentävät musta Beluga ja valkoiset kontrastiompeleet. Kiiltäväksi pianolakattujen viilupintojen väri on poikkeuksellinen Ocean Blue -valtamerensininen, joka on huolellisesti valittu sopimaan yhteen sisustuksen toisen sinisen värin, Oxford Bluen kanssa.

Viimeisessä Ominous Collection Bentaygassa on mittatilaustyönä tehty kaksisävyinen Onyx over Verdant -ulkomaalaus sekä mustat kymmenpuolaiset vanteet. Sisustuksen pääväri on Cumbrian Green, jota täydentää Beluga. Kojelaudassa ja ovipaneeleissa käytetään kiiltävää hiilikuitua, ovien ja istuinten verhoilun tereiden kaksoisompeleissa vaihtelee lisäksi räätälöity vihreän sävy Portlandin kanssa. Ristipistojen väri on koko matkustamossa Portland.

Lisätietoja: Jyri Brunou, General Manager, K Auto Oy | Bentley Suomi, jyri.brunou@bentleysuomi.fi, puh. 0400 328 600.