Hyvinvointia ratin takana – uusi Bentley Azure -mallisto

• Uudet Azure-versiot asettavat mukavuuden ja hyvinvoinnin etusijalle
  • Azure-versiot ovat saatavissa kaikista viidestä Bentleyn mallista
  • Elegantti ja ajaton muotoilu sekä ainutlaatuiset Azure-tunnukset
  • Hyvinvointiasiantuntijoiden ja neurotutkijoiden kanssa kehitetty valikoima ominaisuuksia, jotka takaavat mukavuuden ratin takana
  • Kehittyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät tekevät liikkumisesta turvallisempaa ja rennompaa
  • Stressitön ilmapiiri lisää levollisuutta ja hyvinvointia matkustamossa

Vaivaton suorituskyky ja mukavuus pitkillä matkoilla ovat pitkään olleet Bentleyn tunnusmerkkejä. Tähän perustuvat myös uudet Bentley-versiot, jotka ovat saatavissa jokaiseen viidestä malliperheestä. Uusi Azure-sarja tarjoaa Bentley-asiakkaille valikoiman ominaisuuksia, jotka on suunniteltu parantamaan matkustajien hyvinvointia ja mukavuutta, mikä tekee jokaisesta matkasta rentouttavan kokemuksen matkan pituudesta riippumatta.

Uudet versiot on tulleet jäädäkseen Bentleyn koko mallistoon. Azure-version saa malleista Bentayga, sen pidennetty versio Bentayga EWB, Flying Spur, Continental GT ja Continental GT Cabriolet.

Azure on enemmän kuin varustelupaketti. Se sisältää tunto- että näköaistiin perustuvia ominaisuuksia, jotka on suunniteltu vähentämään stressiä ja edistämään hyvinvointia. Siihen kuuluu myös kuljettajaa avustavia teknologioita, joiden avulla matkustaminen on jouhevampaa ja turvallisempaa. Kun Bentley Speed -malliperheessä painotus on suorituskyvyssä, niin Bentley Azure korostaa Bentleyn toista puolta, kykyä liikkua pitkiä matkoja nopeasti ja sujuvasti, niin että sekä kuljettaja että matkustajat nousevat autosta matkansa päätteeksi virkeinä, valppaina ja valmiina jatkamaan kiireitään.

Mulliner merkitsee Bentleyllä sekä ylellisyyden että suorituskyvyn huippua. Azure ja Speed taas edustavat hienovaraisesti erilaisia tulkintoja Bentley-ajokokemuksesta. Jokaisessa Bentleyssä yhdistyvät rentoutuminen ja innostus. Azure-sarja tarjoaa rentoutumista arvostaville asiakkaille valikoiman huolellisesti räätälöityjä ominaisuuksia, jotka on suunniteltu edistämään mukavuutta ja hyvinvointia.

”Azure, Speed että Mulliner ovat selkeitä vaihtoehtoja asiakkaillemme, jotka haluavat valita itselleen ihanteellisen Bentleyn. Näkemyksemme perustuvat asiantuntijoidemme tekemään tieteelliseen tutkimukseen. Kokonaisvaltaisen lähestymistapamme ansiosta – teknologian, suunnittelun ja käsityötaidon yhdistelmällä – tiedämme, että kuljettaja ja matkustajat voivat olla perille saapuessaan rentoutuneempia kuin lähtiessään automatkalle”, sanoo Bentley Motorsin hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Adrian Hallmark.

Turvallisuus, levollisuus, rentoutuminen

Istuimet ovat ajomukavuuden ja auton hallinnan perusta. Kaikkien Bentley Azureiden varustukseen kuuluvat etumatkustajien erityiset mukavuusistuimet. Jopa 22 suuntaan säädettävät istuimet tarjoavat ihanteellisen istuma-asennon henkilön pituudesta ja painosta riippumatta. Lämmitys- ja tuuletustoiminto auttaa ylläpitämään kehon lämpötilan optimaalisena, jotta autossa olisi mahdollisimman mukavaa ja kuljettaja pysyisi valppaana.

Jos ryhtimme lysähtää, hapenottokykymme voi heikentyä jopa 30 prosentilla, mikä heikentää ajattelukykyämme ja lisää kehon rasitusta. Azuressa kuudella ohjelmoitavalla asetuksella varustettu hierontatoiminto edesauttaa lihasten ja istuma-asennon jatkuvia mikromuutoksia, mikä on tärkeää väsymyksen ehkäisemisessä. Säädettävät sivutuet, sähköinen turvavyön säätö ja mukavat niskatuet täydentävät etuistuimen mukavuuden.

Toinen Azure-sarjan spesifikaatioiden keskeinen elementti on Bentley Dynamic Ride, Bentleyn aktiivinen 48-voltin kallistuksenvaimennusjärjestelmä, joka parantaa ajomukavuutta ja vähentää auton kallistelua. Tämä tekee matkustamisesta tasaisempaa ja rentouttavampaa. Järjestelmä pehmentää matkantekoa hillitsemällä auton liiallisia liikkeitä. Tämä tapahtuu irrottamalla kallistuksenvaimentimet tarvittaessa sähköisesti toisistaan liikkeiden tasoittamiseksi ja vaimentamalla kallistuksia jopa 1300 Nm momentilla kaarteissa vain 0,3 sekunnissa korin pitämiseksi vakaana.

Kaikkien Azure-mallien varustukseen kuuluu niin ikään kuljettajaa avustavien järjestelmien Touring Specification. Sen ansiosta kuljettaja voi hallita autoa varmemmin ja rennommin kaikissa liikenne- ja sääolosuhteissa. Mukautuva vakionopeussäädin pitää yllä asetetun etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon, hidastaa nopeutta (tarvittaessa pysähdykseen saakka) edessä ajavien vauhtia mukaillen, ja jatkaa asetettua nopeutta jälleen, kun kaista on vapaa. Yhdessä Lane Assist, Traffic Assist ja Bentley Safeguard -avustavien järjestelmien kanssa Bentleyn tutka- ja kamerajärjestelmät tarkkailevat jatkuvasti ympäröivää liikennettä ja tietä. Ne puuttuvat tarvittaessa ajoon välttääkseen onnettomuuden.

Azure-ohjaamon rentouttava ja energisoiva ympäristö voi parantaa turvallisuutta vähentämällä kuljettajan väsymystä monisensorisen, tutkimukseen perustuvan suunnittelun avulla. Tutkimusten mukaan väsymys on ollut osatekijä joka viidennessä tieliikenneonnettomuudessa.

Rentoa hallinnan tunnetta parantaa entisestään Head-up Display -tuulilasinäyttö, joka tuo ajo-ohjeet ja navigoinnin suoraan näkökenttään. Night Vision puolestaan käyttää infrapunakameroita, joilla havaitaan led-ajovalojen valokeilan ulkopuolella liikkuvat jalankulkijat, pyöräilijät ja eläimet.

Hyvinvoinnin tiedettä

Stressi on yhä isompi osa elämäämme. Tuoreen Global Workplace -raportin mukaan päivittäinen stressi oli ennätystasolla vuonna 2021. Se vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Toisen yhtiön (Brake and Direct Line) tilaaman raportin mukaan 71 prosenttia kyselyyn vastanneista kuljettajista oli menettänyt keskittymiskykynsä liikenteessä viimeisen 12 kuukauden aikana stressin tai ärtymyksen takia.

Analysoidakseen ja kehittääkseen Bentleyn uutta ”hyvinvointia ratin takana” -konseptia Azure-kehitystiimi otti mukaan Kinda Studiosin luovan neurotieteilijän Katherine Templar-Lewisin. Hänen laaja tutkimuksensa stressiin vaikuttavista ulkoisista tekijöistä oli keskeinen Azuren hyvinvointikonseptin suunnittelussa. Tutkimuksessa tarkasteltiin suurta määrää tekijöitä alkaen valosta ja näkemistämme kuvioista aina istuma-asentoon ja lämpötilaan saakka. Nämä tiedot yhdistettiin Bentleyn omien mittausten tuloksiin ja analysoitiin tieteellisesti automatkaa kuljettajan ja matkustajan rentouttavana kokemuksena.

Tärkeimmiksi automatkan rentouteen vaikuttaviksi tekijöiksi osoittautuivat ajomukavuus sekä ajoneuvon värähtely- ja meluominaisuudet (NVH; noice, vibration, harshness). Tutkimuksessa seurattiin tuhansia ihmisiä neljän vuoden ajan ja havaittiin, että yli 70 desibelin liikennemelulle altistuneilla oli 65 prosenttia suurempi riski sairastua masennukseen. Esimerkiksi Azure-perheen huippumalli Bentayga EWB:n mittaukset osoittavat sen olevan kilpailijoita selvästi hiljaisempi: äänitaso auton sisällä on 4–26 prosenttia alempi riippuen taajuudesta ja mittauspisteen sijainnista. Ajomukavuus on toinen keskeinen muuttuja, joka vaikuttaa hyvinvointiin autossa: mitä tasaisemmin auto kulkee, sitä rauhoittavampi matka on. Tyypillisillä tienopeuksilla ja ratkaisevalla taajuusalueella 5 Hz - 20 Hz Bentayga EWB:n värähtely on jopa 27 prosenttia vähäisempää kuin kilpailijoilla.

Nämä tekijät inspiroivat Bentleyn tiimiä omaksumaan suunnitteluprosessiin tutkimukseen perustuvan lähestymistavan, jossa hyödynnettiin useita monitieteisiä menetelmiä hyvinvoinnin ja mukavuuden tunteen luomiseksi. Auton kaltaisessa moniaistillisessa ympäristössä on huomioitava näkö-, kuulo-, kosketus- ja hajuaistien lisäksi myös asento- ja liikeaisti (proprioseptio), tasapainoaisti (painovoima ja kiihtyvyys), lämpötila-aisti ja jopa aistihavainnot kehon sisäisestä tilasta (interoseptio).

Kun esimerkiksi akustiikkainsinöörit ovat tähän saakka keskittyneet melun ja värähtelyn vaimentamiseen – jossa Bentley on aina ollut edellä muita – painopiste on nyt yhä enemmän äänen laadussa. Auto voi tarjota mahdollisuuden vetäytyä personoituun ympäristöön, jossa on vähemmän huomiokykyyn, muistiin ja stressitasoon mahdollisesti vaikuttavaa ulkopuolista melua.

”Meidän on ensinnäkin ymmärrettävä, kuinka äänet havaitaan ja kuinka niihin reagoidaan. Sen jälkeen voimme suunnitella, miten erilaiset äänet muunnetaan komponenteiksi, jotka tekevät autosta Bentleyn. Pystymme tasapainottamaan äänimaailmaa, suojaamaan matkustajia minimoimalla ulkoisten äänten pääsyn auton sisälle ja harmonisoimaan akustiikkaa muiden aistihavaintojen kanssa. Äänimaailma on kirjaimellisesti autenttinen, räätälöity osa ajoneuvon DNA:ta”, sanoo Bentleyn akustiikkainsinööri Andy Jackson.

Värien ja tekstuurin käsinkosketeltava vuorovaikutus

”Azure-sarjaa suunnitellessamme konsultoimme neurotieteilijöitä ymmärtääksemme värin, tekstuurin, tuntohavaintojen ja jopa tuoksun keskinäisiä suhteita luodaksemme rennon levollisen ilmapiirin. Kun näemme miellyttäviä muotoja, hahmoja ja värejä, aivomme vapauttavat kemikaaleja, kuten dopamiinia, jotka paitsi vaikuttavat hyvän olon tunteeseen ovat myös hyväksi kehollemme. Aistinreseptorit muuttavat fyysiset ärsykkeet neutraaliaktiviteetiksi aiheuttaen muutoksia aivoissa ja hermostossa. Azuren matkustamon taidokas viimeistely perustuu siihen tietoon, että jokainen auton pintamateriaali, ääni, liike, väri ja kosketus vaikuttavat jatkuvasti hermostoomme”, Bentley Motorsin väreistä ja viimeistelystä vastaava Maria Mulder sanoo.

Tämä on huomioitu jopa Azuren verhousten tikkauksissa. Timanttitikattujen verhoilujen tarkkaan harkitut fraktaalikuviot luovat silmiä miellyttävän valon ja varjon yhdistelmän ja houkuttelevat tutkimaan muotoja sormenpäillä. Bentleyn asiakkaat voivat valita sisustukseen aina haluamansa puumateriaalin, mutta Azure-valikoimaan on valikoitu kolme erityistä vaihtoehtoa, Dark Walnut, Crown Cut Walnut ja Koa, joiden pehmeämpi, satiininen, valoa heijasteleva pinta luo rauhallisen tunnelman.

Nahkaverhouksen vuotavaihtoehdoiksi on tarjolla 15 eri väriä ja väriyhdistelmää. Kontrastiompeleet kuuluvat vakiovarustukseen ja istuinverhousten tereet ovat saatavilla ilman lisämaksua. Visuaalisia nautintoja täydentävät Azure-valaistut kynnyslistat, Bentley 'B' -polkimet, tunnelmavalot ja kaksisävyinen lämmitettävä ohjauspyörä.

Tyylikäs ja erottuva muotoilu

Azure-versio on tarjolla koko Bentley-mallistoon, mukaan lukien Bentayga, Bentayga EWB, Flying Spur, Continental GT ja Continental GT Cabriolet. Kaikissa malleissa on 'Azure' -merkki toistuu sekä auton ulkopuolella, astinlaudoissa, kojelaudassa että istuinten brodeerauksessa.

Muita Azure-designin vakioelementtejä ovat kromatut säleiköt puskureiden alapuolella, ainutlaatuiset kymmenenpuolaiset 22 tuuman vanteet, wellness-tikatut istuimet ja Bentleyn ”jalokivi”-tankinkorkin tyyppiset hienoudet. Kokonaisvaikutelma on tyylikäs, visuaalisesti miellyttävä ja ajaton.

Flying Spur Azuressa on myös lasinen panoraamakattoluukku, joka täyttää matkustamon luonnonvalolla. Raitis ulkoilma virtaa sisälle, kun etupaneeli kallistuu ja liukuu kiinteän takaosan yläpuolelle. Sisustuksen väreihin sovitetut sähkösäätöiset Alcantara-kaihtimet varjostavat tarvittaessa matkustamoa. Continental GT:n Azure-varustukseen kuuluu puolestaan kiinteä lasinen panoraamakatto.

Jatkuva suunta kohti hienostuneisuutta

Bentley erottuu muista automerkeistä siinä, että se on pyrkinyt huipulle sekä hienostuneisuudessa että suorituskyvyssä. Jopa yrityksen alkuaikoina 1920-luvulla, kun Bentley Boys -kilpa-ajajaryhmä voitti Brooklandsissa ja Le Mansissa rajuilla ”racing green” -autoillaan, perustaja W.O. Bentley tunnettiin intohimoisesta pyrkimyksestään pehmeään ja hienostuneeseen ajamiseen. ”Olen aiemmin sietänyt melua, mutta en pidä siitä. Vihaan melua melun vuoksi. Arvostan paljon enemmän hiljaisuutta 70 mailin vauhdissa kuin meluisaa 80 mailin vauhtia”, hän lausui omaelämäkerrassaan. Mutta verrattuna W.O. Bentleyn parhaimpiinkin kokemuksiin 70 mailin vauhdissa (noin 110 km/h) nykypäivän Bentley Azuret ovat hiljaisempia 150 mailin tuntinopeudessa (240 km/h).

Mukavuus ja hyvinvointi

Bentleyn asiakkaat elävät täysillä, mutta nykymaailman ”aina tavoitettavissa” -vaatimukset voivat aiheuttaa stressiä ja henkistä väsymystä. Päivittäinen stressi saavutti Global Workplace 2021 -raportin mukaan 43 prosentin ennätystason vuonna 2021. Bentley Azure on rauhan tyyssija sekä äänimaailman näkökulmasta että visuaalisesti ja emotionaalisesti. Se tarjoaa mahdollisuuden ladata henkisiä akkuja.

Uusi pidennetty Bentayga Extended Wheelbase on Azure-valikoiman huippumalli, joka kehittää entisestään Azure-tarjontaa. Tarjolla ovat edistyksellisimmät koskaan autoon asennetut istuimet: Bentley's Airline Seat Specification. Saatavilla on sekä neljän istuimen että 4+1 -vaihtoehdot. Istuimissa on 22 erilaista säätöä ja maailman ensimmäinen automaattinen ilmastointi sekä istuimen muodonsäätötekniikka.

Relax-tilassa istuin kallistuu 40 asteen kulmaan ja samalla etuistuin siirtyy automaattisesti eteenpäin, jolloin sen selkänojasta avautuu kauniisti nahalla verhoiltu jalkatuki. Business-tilassa istuin kääntyy pystympään asentoon, joka tekee työnteosta mukavampaa.

Seat Auto Climate -järjestelmän avulla matkustaja voi valita haluamansa lämpötilan asetusarvon kuudesta eri tasosta. Istuinosan ja selkänojan pintalämpötilaa ja kosteutta mitataan erikseen ja lämmitystä ja ilmanvaihtoa säädetään jatkuvasti halutun lämpötilan saavuttamiseksi ja pitämiseksi vakiona. Optimiruumiinlämmön säilyttäminen on tärkeää. Tutkimuksissa on todettu, että jos ruumiinlämpö on ulkoisten tekijöiden vaikutuksesta normaalia alempi, kognitiiviset toiminnot heikentyvät. Mukava lämpöympäristö voi myös lievittää väsymystä, vähentää ärtyneisyyttä ja parantaa ajoturvallisuutta [Szczurek & Maciejewska 2016].

Postural Adjustment -muodonsäätötoiminnolla muokataan jatkuvasti istuimen muotoa olkapäiden, reisien ja lantion alueella kehon painepisteiden keventämiseksi. Käytössä on kolme erilaista ohjelmaa: koko istuin, ”Twist” ja vain selkänoja. Ilmanpaineen avulla pystytään toteuttamaan hienovarainen ja jatkuva, mutta silti monipuolinen liike, jota matkustaja ei oikeastaan edes huomaa. Kolmiulotteinen liike vähentää paineen tunnetta tehokkaammin kuin perinteiset moottoroidut hierovat istuimet. Kuusialueisen järjestelmän ansiosta kolmen tunnin ajanjaksolla voi toteuttaa 177 erilaista asetusta, minkä ansiosta istuinmukavuus säilyy matkan pituudesta riippumatta. Tutkimusten mukaan kehon painon dynaaminen tukeminen vähentää rasitusta ja lievittää siten stressiä ja parantaa keskittymiskykyä.

Lisätietoja: Jyri Brunou, General Manager, K Auto Oy | Bentley Suomi, jyri.brunou@bentleysuomi.fi, puh. 0400 328 600.