Kunnianosoitus insinööritaidon ikonille: Bentley Speed Edition 12

• Limited Edition -malli juhlistaa Bentleyn ikonista W12-moottoria
  • Speed Edition 12 on saatavilla Bentayga-, Flying Spur-, Continental GT- ja Continental GTC -malleina
  • Jokaista neljää Speed Edition 12 -mallia valmistetaan vain 120 kappaletta
  • Ainutlaatuisia muotoilun yksityiskohtia ovat Edition 12 -merkki, astinlaudat, istuimien kirjailut, kojelaudan koristelistat ja numeroidut moottorilaatat
  • Blackline-varustelu ja mustat 22” Speed-vanteet hopeanvärisillä jarrusatuloilla korostavat auton suorituskykyä
  • Lisävarusteena saatavissa hienostuneen tyylikäs uusi ulkoväri Opalite
  • Omistajat saavat muistoksi 15:1 pienoismallin W12-moottorista
  • W12-moottorin tuotanto päättyy huhtikuussa 2024, yli 100 000 valmistetun moottorin jälkeen – modernin aikakauden menestynein 12-sylinterinen moottori

Bentley on luonut Limited Edition -malliston – Speed Edition 12, jonka tarkoitus on juhlistaa merkittävää W12-moottoria. Tämä moottori on toiminut voimanlähteenä niin Bentleyn suorituskykyisissä lippulaivamalleissa kuin koko brändin menestyksessä. Speed Edition 12 -mallien voimanlähteenä on modernin aikakauden menestynein 12-sylinterinen moottori, joten mallit ovat samalla sopiva tapa hyvästellä tämä uskomaton insinööritaidon saavutus.

Speed-varusteluun perustuvat Bentayga, Flying Spur, Continental GT ja Continental GT Convertible muodostavat Edition 12 -malliston, jossa on monia ainutlaatuisia muotoilullisia ominaispiirteitä. Tällaisia ovat muun muassa Edition 12 -merkki, numeroitu moottorilaatta, Edition 12 -kirjailu, istuimien liukuvärityksellä toteutetut kontrastiväriset saumaompeleet ja mustaa Grand Black -viilua oleva kojelauta, johon on etsattu moottorin sytytysjärjestys Edition 12 -merkin viereen.

Jokaista neljää mallia valmistetaan vain 120 kappaletta. Näin varmistetaan, että Speed Edition 12 -mallistosta tulee erittäin harvinainen ja haluttu kunnianosoitus moottorille, joka on toiminut yrityksen autojen – ja sen menestyksen – voimanlähteenä jo kahden vuosikymmenen ajan.

Bentley W12

Vuonna 2003 Bentleyn W12-moottori edusti yrityksen uutta aikakautta ensimmäisenä Volkswagen-konsernin omistajuudessa valmistetun täysin uuden mallin, Continental GT:n, voimanlähteenä. Kuusilitraisen kahdella turbolla varustetun W12-moottorin ainutlaatuisen W-muodon ansiosta se on 24 senttimetriä lyhyempi kuin vastaava V12-moottori joutumatta silti tekemään kompromisseja tehon, hyötysuhteen tai hienosäätöjen osalta. Vuosia jatkuneen kehitystyön kautta on saavutettu 37 prosenttia suurempi teho ja 54 prosenttia suurempi vääntömomentti sekä 25 prosenttia alhaisemmat päästöt. Speed Edition 12 -malleissa käytettävä W12-moottori kehittää nyt 659 hevosvoimaa käyntinopeudella 5 000–6 000 r/min. Vastaavasti Bentleyn kuuluisa hyökyaallon tavoin hyökkäävä vääntömomentti kohtaa huippunsa 900 Nm jo alkaen käyntinopeudesta 1 500 r/min jatkuen laantumatta aina käyntinopeuteen 5 000 r/min saakka.

Ulkopuoli: hillittyä erottuvuutta

Speed Edition 12 -mallien ulkoiset ominaisuudet edustavat hienostunutta mutta samalla huolellisesti mietittyä erottuvaa ilmettä, jonka asiaan vihkiytyneet välittömästi tunnistavat. Erottuvina yksityiskohtina ovat hopeanväriset jarrusatulat, joita ei ole saatavissa mihinkään muuhun Bentleyn malliin. Speed-merkin lisäksi Continental GT- ja Convertible-malleissa on Speed Edition 12 -merkki etulokasuojassa ja Bentayga- ja Flying Spur -malleissa Edition 12 -merkki on kyljen takaosassa. Kun konepelti avataan, huomio kiinnittyy moottorin kannessa kunniapaikalla olevaan numeroituun Edition 12 -kilpeen.

Muita ulkoisia yksityiskohtia ovat mustat Blackline-listat, 22” mustat Speed-kevytmetallivanteet ja itsetasaavat vannekeskiöt. Uusi ulkoväri Opalite on saatavissa vain lisävarusteena: vaalea harmaanvihreä väri, jossa on säväys kirkkaassa auringonvalossa hehkuvaa kuparimaista kiiltoa.

Sisätilat: käsityötaidon mestariteos

Edition 12 -mallien tervetulovalot ja valaistut astinlaudat toivottavat kuljettajan ja matkustajat tervetulleiksi yksilöllistä käsityötaitoa uhkuviin sisätiloihin. Kaikkiin Edition 12 -malleihin on saatavissa Bentleyn Speed-mallin sisäväritys: pääväri Beluga Black on valittavissa joko koko verhoiluun tai sitä voi täydentää väreillä Brunel Blue, Cricketball Red, Linen tai Orange. Kaikissa tapauksissa viilun väri on aina korkeakiiltoinen musta Grand Black.

Tämän rajoitetun malliston ainutlaatuisiin ominaisuuksiin kuuluvat Mulliner Silver -tereet ja Edition 12 -kirjailut. Istuimien yläosat on timanttitikattu ja kontrastiväriset saumaompeleet on toteutettu liukuvärityksellä kolmella eri värillä: Anthracite, Porpoise ja Stratos. Timanttitikatuissa ovipaneeleissa on kontrastiväriset saumaompeleet.

Urkutappia muistuttavat ilmanvaihtoaukkojen säätimet ovat myös täysin ainutlaatuiset, ja niiden päihin on työstetty numero 12. Yhtenä upeana yksityiskohtana voisi mainita Grand Black -viilusta valmistetun kojelaudan, johon on etumatkustajan kohdalle merkitty W12-moottorin sylintereiden sytytysjärjestys koristeena olevan Speed Edition 12 -merkin viereen.

Juhlan kunniaksi 15:1 pienoismalli W12-moottorista

Loppusilauksena asiakkaat saavat muistoksi tarkan 15:1 pienoismallin Bentleyn W12-moottorista koristeeksi vaikka työpöydälle, vitriiniin tai hyllylle. W12-moottorin pienoismallit on valettu alumiinista, joka on peräisin oikeasta W12-moottorista, joten se on mainio pysyvä muisto yhdestä Bentleyn tärkeimmästä ja tehokkaimmasta moottorista.