Odotettu uutuus: pidennetty Bentley Bentayga

• Bentleyltä jälleen uudenlainen grand tourer: luokkansa johtava luksus-SUV pitenee 180 mm
  • Painopisteenä hyvinvointi: ensimmäisenä maailmassa uudenlainen integroitu istuinteknologia
  • Paremmat sisätilat verrattuna muihin kilpailijoihin luksusluokassa
  • Airline Seat Specification: maailman ensimmäiset automaattisesti ilmastoidut istuimet ja edistykselliset asennonsäätöjärjestelmät
  • Kolme istuinvaihtoehtoa: neljän ja viiden istuimen versiot sekä aivan uusi 4+1 -istuinjärjestely
  • Ajodynamiikka on uuden takapyöräohjauksen ja vakiovarusteena olevan Bentley Dynamic Ride -järjestelmän ansiosta verrattavissa normaalimittaiseen Bentayga V8:aan
  • Bentley Diamond Illumination ensimmäistä kertaa käytössä: ohjaamo valaistaan käsin viimeistellyn nahkaverhouksen läpi
  • Uskomaton määrä viimeistelyvaihtoehtoja: tarjolla 24 miljardia erilaista yhdistelmää
  • Lanseerausvaiheessa tarjolla Bentleyn 4,0-litrainen 550 hv V8-moottori
  • Toimitukset alkavat vuoden viimeisellä neljänneksellä

Mallivalikoimassa painottuu aivan uudella tavalla hyvinvointi, kun Bentley lanseeraa uuden luksuslippulaivansa, pidennetyn akselivälin Bentayga Extended Wheelbasen eli EWB:n. Uusi grand tourer SUV nostaa Benteygan kirkkaasti luksusmalliston lippulaivaksi ja laajentaa Bentleyn tuotetarjoaman viiteen malliin.

Bentayga Extended Wheelbase on paljon muutakin kuin vain akseliväliltään venytetty Bentayga. Bentley sijoitti yhdeksännumeroisen summan luodakseen uuden mallin, joka tarjoaa takamatkustamossa parhaan kokemuksen sitten 2010-luvun suuren luksusauton Bentley Mulsannen. Tarjolla on Bentleyn vaivaton suorituskyky, hienon käsityötaidon tunnusmerkit ja loputon valikoima personointivaihtoehtoja.

Bentley loi menestyksekkäällä Bentaygalla kasvavan luksusmaasturimarkkinan vuonna 2015. Viimeisten seitsemän vuoden aikana Bentayga on vahvistanut uskottavuuttaan aidolla off-road-ominaisuuksilla, hybriditeknologialla, ennätysmäisen hyvällä suorituskyvyllä ja räätälöidyillä viimeistelyvaihtoehdoilla. Bentayga on edelleen Bentleyn myydyin malli, ja siitä on tullut vertailukohta, johon muita luksusmaastoautoja verrataan. Nyt Bentayga Extended Wheelbase määrittelee jälleen tavoitteet myös muille valmistajille.

Bentley teki vuonna 2021 myyntiennätyksensä 14 659 autolla, mikä merkitsi 31 % kasvua edelliseen vuoteen verrattuna. Bentaygan osuus tästä määrästä oli hieman yli kolmannes. Maailmanlaajuiset luksusmaasturimarkkinat jatkavat kasvuaan, ja ennusteiden mukaan kasvu jatkuu edelleen vuosikymmen loppua kohti kaikilla alueilla. Edustusautojen E-segmentin suosio on kuitenkin ollut laskusuunnassa, mutta Bentayga Extended Wheelbase voi nostaa suurten autojen D-segmentin kattoa yhtenä Mulsannen henkisistä seuraajista.

Bentleyn asiakkailta saadun palautteen mukaan tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat tekijät ovat muotoilu, teknologia ja suorituskyky. Nykyisille omistajille tärkein prioriteetti on suorituskyky. Tuoreen tutkimuksen mukaan 82 prosenttia omistajista käyttää luksus-SUV:iaan päivittäin ja 74 prosenttia ajaa kaupunkiympäristössä. Bentayga Extended Wheelbase laajentaa luokkansa johtavan katumaasturin kykyjä entisestään, arvioi sitä sitten matkustajana tai itse ratissa.

Pidennetyn version arvioidaan vastaavan 45 %:sta kaikesta Bentaygan myynnistä, kun auto tulee myyntiin myöhemmin tänä vuonna. Näin Bentayga pysyy Bentleyn ykkösmallina ja on maailman menestynein ja kysytyin luksusmaasturi.

Esittelyssä Bentley Bentayga EWB

Bentayga Extended Wheelbase (EWB) perustuu viimeisimpään toisen sukupolven Bentaygaan. Sen akseliväli on 180 mm tavallista Bentaygaa pidempi. Koko lisäpituus on käytettävissä matkustamon takaosassa. Korin lattiaan, sivupaneeleihin ja kattoon tehdyillä muutoksilla Bentleyn suunnittelutiimi on varmistanut, että auton linjat ja mittasuhteet ilmentävät edelleen tyyliä.

Auton akseliväli on kasvanut 2 995 millimetristä 3 175 milliin ja kokonaispituus on 5 322 mm. Koska koko lisäpituus on etupenkkien takana, on takapenkeillä poikkeuksellisen ylelliset olosuhteet. Matkustamo onkin suurempi kuin muilla luksusluokan kilpailijoilla. Takaistuinten automaattisen ilmastoinnin ja edistyksellisten säätömahdollisuuksien ansiosta pitkälläkin matkalla on erityisen mukavaa.

Uudet Bentley Airline Seat -istuimet ovat edistyksellisimpiä autoon koskaan asennettuja. Niissä on 22 säätömahdollisuutta ja ensimmäisenä maailmassa automaattinen olosuhteiden tunnistusjärjestelmä ja asennonsäätötekniikka.

Relax-tilassa istuinta voi kallistaa 40 astetta. Samalla etumatkustajan istuin siirtyy eteenpäin ja upea nahkaverhoiltu jalkatuki avautuu etuistuimen selkänojasta. Business-tilassa istuin kääntyy mahdollisimman pystyyn asentoon, mikä tekee työskentelystä liikkeellä ollessa mukavampaa.

Automaattisesti ilmastoidut istuimet tunnistavat matkustajien lämpötilan ja pinnan kosteuden. Näiden tietojen perusteella määritellään, tarvitaanko lämpöä, tuuletusta vai molempia samanaikaisesti, jotta matkustajalla olisi mahdollisimman mukavaa. Samaan aikaan asennonsäätöjärjestelmä mittaa painetta istuimen pinnalla ja tekee mittausten perusteella automaattisesti mikrosäätöjä matkustajan istuma-asennon ja painepisteiden mukaan. Järjestelmä voi tehdä 177 yksittäistä paineen muutosta kuudella täysin itsenäisesti säädettävällä vyöhykkeellä kolmen tunnin ajanjaksolla, mikä parantaa mukavuutta ja minimoi väsymystä koko matkan ajan.

Bentley Motorsin hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Adrian Hallmark sanoo Crewen huippuammattilaisten ja uuden hyvinvointiteknologian yhdistelmän tekevän pidennetystä Bentaygasta ylivoimaisesti parhaan luksusmaasturin, olipa kyse ajamisesta tai matkustamisesta.

"Bentayga Extended Wheelbase on ensimmäinen automme, jossa on todella omistauduttu matkustajien hyvinvointiin. Jokainen Bentley vie sinut määränpäähäsi rennompana kuin olit lähtiessä, mutta Extended Wheelbase menee vielä pidemmälle, kun huippuluokan hyvinvointiteknologia on sulautettu vertaansa vailla oleviin sisätiloihin”, Hallmark sanoo.

Bentayga EWB:n verhouksen ompeleet ovat digitaalisen tekniikan ja käsityöosaamisen yhdistelmä. Timanttikuviot venyvät symmetrisesti selkänojien takaosan keskeltä koko ovien leveydelle. Takaovien verhoilun ainutlaatuiseen uuteen designiin kuuluu myös metallipinnoitettu viilu. Vain 0,07 mm paksu metallinauha liimataan käsin viilun pintaan ennen kuin osa lakataan ja kiillotetaan.

Uudet ominaisuudet, kuten Bentley Diamond Illumination (jossa valo säteilee pienten rei'itysten kautta oven pehmeän verhoilun läpi), osoittavat, kuinka teknologia voidaan yhdistää nykyaikaiseen ammattitaitoon ja uskomattoman moderni muotoilu ylellisiin materiaaleihin. 24 miljardilla varusteyhdistelmällä (kaikkien mahdollisten yhdistelmien määrä ulottuu biljooniin) Bentayga Extended Wheelbase on kaikkien aikojen yksilöllisin Bentayga.

Bentaygassa otetaan ensimmäisenä käyttöön elektroninen nelipyöräohjaus, millä varmistetaan, ettei pidempi akseliväli heikennä sen dynaamisia ominaisuuksia. Itse asiassa kääntöympyrä on 7 % pienempi kuin tavallisessa Bentaygassa, vain 11,8 metriä. Lisäksi elektroninen nelipyöräohjaus yhdistää tinkimättömästi vakauden suurissa nopeuksissa sekä käsiteltävyyden hitaasti ajettaessa.

Vakiovarusteisiin kuuluu myös alun perin ensimmäistä kertaa Bentaygassa esitelty Bentley Dynamic Ride, 48 voltin aktiivinen kallistuksenestojärjestelmä. Se takaa äärimmäisen ajomukavuuden, ajettavuuden ja hallittavuuden tasapainon.

Mukavuus ja hyvinvointi yksityiskohtaisesti

Bentayga EWB vie takamatkustajien hemmottelun äärimmilleen: edistyksellisimmät koskaan käytetyt istuimet, kolme erilaista istuinjärjestelyä, uudet kaksoisionisaattorit ja enemmän matkustamotilaa.

Vakiokokoonpanossa on 4+1-istuinjärjestely. Takaosan uloimmat istuimet ovat äärimmäisen mukavia. Niissä on 16 säätömahdollisuutta, lämmitys, ilmanvaihto ja viisi yksilöllistä hierontaohjelmaa. Satunnaista käyttöä varten on käytettävissä kolmas, aikuiselle sopiva mukava istuinpaikka keskellä takana. Keskipaikalta aukeaa myös suksiluukku.

Aivan uusia ominaisuuksia tuovat suuremmassa matkustamossa Bentley Airline Seat Specification -istuimet. Jopa 40 astetta kallistuvat selkänojat mahdollistavat rentoutumisen ja tarjoavat myös mukavan nukkuma-asennon.

Istuimen kallistusta voi ohjata kosketusnäytöllä varustetulla kaukosäätimellä, joka mahdollistaa myös ajoneuvon muiden toimintojen ohjaamisen takapenkiltä käsin. Istuimen käyttökytkimet löytyvät myös ovesta. Niillä istuin voidaan kallistaa ääriasentoon (Relax Mode) tai nostaa aivan pystyyn (Business Mode).

Relax-asetus siirtää etumatkustajan istuimen mahdollisimman eteen, jolloin takamatkustajalla on käytössään mahdollisimman paljon tilaa. Lisäksi etuistuimen selkänojasta avautuu tyylikkäästi matolla ja nahkaviimeistelyllä varustettu jalkatuki.

Bentley Airline Seat Specification -istuimissa on muitakin kiinnostavia ominaisuuksia:

• Istuinten automaatti-ilmastoinnin avulla (Seat Auto Climate) matkustaja voi valita istuimelle haluamansa lämpötilan. Järjestelmä mittaa erikseen istuinosan ja selkänojan lämpötilaa ja säätää jatkuvasti lämmitystä ja ilmastointia. Ruumiinlämmön optimoinnin on havaittu olevan erittäin tärkeää hyvinvoinnin kannalta. Tutkimuksen mukaan ihmisen kognitiiviset toiminnot heikkenevät, jos ruumiinlämpö on normaalia alempi [Wright, Hull ja Ceizler 2002]. Mukava lämpötila voi myös lievittää väsymystä, vähentää ärtyneisyyttä ja parantaa ajoturvallisuutta [Szczurek & Maciejewska 2016].
  • Istuimen muodon säätö eli Postural Adjustment -toiminto muuttaa hienovaraisesti, mutta jatkuvasti istuimen muotoa sekä reisien, olkapäiden että lantion kohdalta. Tämä keventää painetta kehon eri osissa sekä vähentää puutumista ja väsymistä. Käytettävissä on kolme eri ohjelmaa: koko istuin, ”twist” ja pelkkä selkänoja. Ilmanpaineen avulla pystytään toteuttamaan hienovarainen ja jatkuva, mutta silti monipuolinen liike, jota matkustaja ei oikeastaan edes huomaa. Kolmiulotteinen liike vähentää paineen tunnetta tehokkaammin kuin perinteiset moottoroidut hierovat istuimet. Kuusialueisen järjestelmän ansiosta kolmen tunnin ajanjaksolla voi toteuttaa 177 erilaista asetusta, minkä ansiosta istuinmukavuus säilyy matkan pituudesta riippumatta. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kehon painon dynaaminen tukeminen vähentää rasitusta ja lievittää siten stressiä ja parantaa keskittymiskykyä.
  • Uutta Bentayga EWB:ssä ovat myös lämmitettävät kyynärnojat ovissa ja takapenkin keskellä.

Muut mahdolliset istuinkonfiguraatiot ovat neljän istuimen Four Seat Comfort Specification sekä viiden istuimen vaihtoehto, joka mahdollistaa myös takaselänojien kääntämisen alas. Vakio-Bentaygaan on edelleen saatavilla seitsemän istuinpaikan vaihtoehto, mutta asiakaspalautteen perusteella Bentayga Extended Wheelbase -version omistajien odotetaan priorisoivan väljyyttä ja ylellisyyttä.

Four Seat Comfort Specification -vaihtoehdossa takaistuinten välisessä keskikonsolissa on säilytystilaa ja usb-latausliitännät. Valittavissa on myös Mulliner Console Bottle Cooler eli keskikonsoliin integroitu jäähdytin kahdelle ¾-litran pullolle. Varustukseen kuuluu myös kaksi Cumbrian kristallilasia.

Takaosan ilmastointi- ja lämmitysjärjestelmä on olennainen tekijä matkustusmukavuudessa. Ilmanvaihto on aktiivinen vain, jos takana on matkustajia. Näin tuuletuksen äänet pysyvät mahdollisimman hiljaisina, jos matkustajia on vain edessä. Ilmanlaatua parantaa myös ionisaattori, joka vähentää ilmassa olevia hiukkasia. Ionisaattori synnyttää pölyhiukkasiin ja allergeeneihin staattisen varauksen, joka saa ne tarttumaan pintoihin ja poistaa siten epäpuhtauksia hengitysilmasta.

Sisustus – taidokkaita yksityiskohtia ja huomaamatonta teknologiaa

Bentayga EWB:n takamatkustamo yhdistää huippuluokan ylellisyyden ja uuden teknologian. Bentleyn verhoilujen tunnusomaiset timanttitikkaukset ovat saaneet uuden dramaattisen, modernin muodon. Tarkkuusteknologian ja digitaalisen suunnittelun avulla selkänojien symmetrisen kuvion timantit venyvät, kun istuinten keskilinjalta siirrytään ulospäin. Ovissa on puolestaan epäsymmetrinen kuviointi, joka korostaa oven pituutta ja takamatkustamon väljyyttä.

Virheettömän nahkaverhouksen ”timantit” muodostuvat halkaisijaltaan alle yhden millimetrin kokoisista rei’istä, jotka on kohdistettu äärimmäisen tarkasti. Rei’itetty nahka on tämän jälkeen ommeltu erityisellä kirjontakoneella, jonka kamera analysoi kuviota ja varmistaa, että linjat ovat täysin yhdensuuntaisia ja yhtä kaukana toisistaan.

Bentayga EWB:n oviverhouksiin ja matkustajan paikan etupaneeliin on saatavana metalliverhottu viilupinta, jota on aiemmin käytetty vain Bentley Continental GT:n huippuluokan Mulliner-versioissa. Pinnoite koostuu vain 0,07 mm paksuisiksi työstetyistä, harjatusta metallista valmistetuista metalliliuskoista.

Koristeupotukset on toteutettu etsaamalla. Sabluuna on laminoitu metallin pinnalle, ja lukuisten työvaiheiden jälkeen jäljelle jää haluttu, syövytetty kuvio. Tällä tekniikalla pystytään luomaan hyvinkin korkeatasoisia kuvioita. Tämän jälkeen yksittäiset metalliliuskat liimataan tarkasti viilun pintaan, joka saa viimeistelykseen lakkauksen ja kiillotuksen.

Toinen ainutlaatuinen Bentayga EWB:n lisävaruste on Bentley Diamond Illumination -valaistus. Kummassakin etuovessa on 12 led-valoa ja takaovissa 22 lediä, jotka hohtavat nahkaverhoilun pienten, alle millimetrin kokoisten reikien läpi.  Verhoilun läpi kuultavan valaistuksen sävyä ja voimakkuutta voi ohjata infotainment-järjestelmällä ja kaukosäätimillä. Ominaisuus on yhdistetty tunnelmavalaistukseen, jotta värit ja valon voimakkuus olisivat tasaisia koko autossa. Dramaattinen ominaisuus muuttaa kokonaan matkustamon tunnelman ja ulkoasun etenkin pimeään aikaan.

Matkustamon pidentymisen myötä etupenkkien välinen keskikonsoli on suunniteltu uudelleen parantamaan ergonomiaa ja toiminnallisuutta takamatkustajille. Konsolin laajempaan takaosaan on lisätty mm. teline matkapuhelimen langattomaan lataukseen.

Ensimmäistä kertaa saatavilla ovat myös sähköisesti sulkeutuvat ovet. Niiden kytkimet on sijoitettu laajennetun keskikonsolin takaosaan kätevästi takamatkustajien ulottuville. Ovien pehmeä avautuminen on ylellinen kokemus. Mekanismi auttaa sulkemaan oven, kun sitä painetaan kevyesti, ja se myös avustaa hienovaraisesti kun ovi avataan manuaalisesti.

Vakiovarustukseen kuuluvat ”vesiputous”-valot, jotka valaisevat hienostuneesti matkustamon takaosan. Valaistus kohdentuu auton keskiosaan ja helpottaa keskikonsolin toiminnallisuuksien käyttöä.

Ulkoasu ilman kompromisseja

Uuden Bentayga-mallin tunnistaa ulkoapäin neljästä piirteestä: pidentyneestä profiilista, uudesta etusäleiköstä, uusista kiillotetuista 10-puolaisista 22 tuuman vanteista sekä uuteen paikkaan siirtyneestä kattoluukusta. Toisen sukupolven Bentaygan arvostettu estetiikka on tietoisesti säilytetty.

Bentayga EWB:n etusäleikkö on saanut innoitusta Flying Spurin uudesta keulasta. "Vertical Vane Grille" -pystysäleikkö on elegantti ja visuaalisesti erottuva. Säleikkö muodostuu kromatuista pystysuorista säleistä, jotka on sijoitettu mustan verkon eteen.

Panoraamakattoluukkua on siirretty perusmalliin verrattuna 125 mm taaksepäin, jolloin takamatkustamoon saadaan runsaasti päivänvaloa. Kattoluukkua voi ohjata sekä etukonsolista että takaa kosketusnäytöllä varustetulla kaukosäätimellä.

Matkustamo on yli 40 mm pidempi kuin missään muussa luksus-SUV:ssä. Aiempaan Bentley Mulsanneen verrattuna pääntilaa on 10 mm enemmän, vaikka kattolinja on 100 mm kilpailijoita matalampi. Tämä tekee siluetista auton koosta huolimatta urheilullisen ja sopusuhtaisen.

Ylellinen, valoisa matkustamo toimii erinomaisesti sekä työympäristönä, jossa uusi teknologia on aina ulottuvilla, että rentouttavana ja viihtyisänä matkustajan paratiisina. Tärkeä osa mukavuutta on myös hiljaisuus. Bentayga EWB:n matkustamossa on sijainnista auton sisällä ja äänen taajuudesta riippuen kilpailijoihin verrattuna 4–26 prosenttia vähemmän melua. Tutkimuksessa, jossa seurattiin neljän vuoden ajan tuhansia ihmisiä, havaittiin, että yli 70 desibelin liikennemelulle altistuneilla oli 65 % suurempi riski sairastua masennukseen.

Alusta ja voimalinja

Uusi Bentayga on saanut kiitosta dynaamisista ominaisuuksistaan, suorituskyvystä ja ajo-ominaisuuksista. Bentayga EWB pyrkii säilyttämään tason ja jopa parantamaan sitä. Autossa on vakiovarusteena elektroninen nelipyöräohjaus ja Bentley Dynamic Ride -toiminto.

Tärkeä matkustusmukavuuteen vaikuttava tekijä on auton korin värähtelyjen minimointi. Tyypillisillä tienopeuksilla ja ratkaisevalla taajuusalueella 5 Hz - 20 Hz Bentayga EWB:n värähtelyt ovat kilpailijoihin verrattuna 27 % vähäisempiä.

Bentley esitteli uudessa Flying Spurissa ensimmäisenä elektronisen nelipyöräohjauksen. Sen ansiosta auto ohjautuu luotettavasti suurissa nopeuksissa ja on ketterä käsiteltävä alhaisilla nopeuksilla, ilman kompromisseja.

Nopeasti maantiellä ajettaessa järjestelmä tekee automaattisesti pieniä säätöjä takapyörien kulkusuuntaan. Tämä lisää vakautta suurissa nopeuksissa ja tekee erityisesti ohituksista ja kaistanvaihdoista varmempia sekä parantaa ajettavuutta laajoissa kaarteissa.

Alhaisilla nopeuksilla nelipyöräohjaus ”lyhentää” akseliväliä, pienentää kääntöympyrää ja lisää ketteryyttä ahtaissa kaupunkiympäristöissä. Tämä helpottaa erityisesti pysäköintiä. Pienissä nopeuksissa takapyöriä käännetään etupyöriin verrattuna vastakkaiseen suuntaan, jolloin kääntöympyrä on peräti 7 % pienempi kuin tavallisessa, lyhytakselivälisessä Bentaygassa.

Bentayga EWB:n voimanlähteenä on Bentleyn koeteltu nelilitrainen, 32-venttiilinen kahdella twin-scroll-turbolla ahdettu V8-bensiinimoottori. Moottorissa yhdistyy mahtava teho ja vaikuttava polttoainetalous. Kahdeksanvaihteiseen automaattivaihteistoon yhdistetty V8 tarjoaa superauton suorituskyvyn, 550 hv tehoa ja 770 Nm vääntöä. Auton huippunopeus on 290 km/h ja se kiihtyy 100 km tuntinopeuteen 4,6 sekunnissa.

Testaus ja tuotekehitys

Bentayga EWB:n valmistuksessa käytetään yli 2 500 uutta osaa. Auton lattia on kokonaan uusi ja koriin on tehty merkittäviä muutoksia. Tämä on merkinnyt myös merkittäviä muutoksia valmistusprosessiin ja tuotantolinjan järjestelyihin. Esisarjan autoja tehtiin yli 50 kappaletta, joita testattiin kehitysprosessin aikana lähes 2000 viikkoa.

Parannetut varusteluvaihtoehdot

Bentayga Extended Wheelbase on saatavana julkaisuhetkellä kahtena varusteluversiona. Azure tarjoaa ainutlaatuisten ominaisuuksien lisäksi eleganttia ja ajatonta muotoilua. Varustukseen kuuluvat kymmenpuolaiset, 22-tuumaiset vanteet ja kirkkaat alasäleiköt sekä Azure-brodeeraukset kirjonta ja -merkit. Muita lisäominaisuuksia ovat ainutlaatuiset tikatut istuimet, tunnelmavalot, lämmitetty ohjauspyörä ja paremmat kuljettajaa avustavat järjestelmät.

First Edition -varustelu on viety vielä pidemmälle. Siihen kuuluuvat Bentley Diamond Illumination -sisävalaistus, metallipinnoitteiset puuviilut, Naim for Bentley Premium Audio -äänentoistojärjestelmä sekä LED-tervetulovalot.  Ainutlaatuiset koruompeleet, upotuskoristelut ja merkit erottavat huippumallin muista versioista.

Lisätietoja: Jyri Brunou, General Manager, K Auto Oy | Bentley Suomi, jyri.brunou@bentleysuomi.fi, puh. 0400 328 600.