Räätälöidyt Bentleyt saivat inspiraationsa Bathurstin 12 tunnin kilpailusta

• Mulliner valmistaa ainutlaatuisen Continental GT S -malliparin kunnianosoituksena legendaariselle Bathurstin 12 tunnin kilpailulle
  • Inspiraation lähteenä ja suunnittelun ohjenuorana on toiminut voittaja-auto numero 7 Continental GT3
  • Jokaisen auton mukana toimitetaan kehystetty muistoesine ja voittaja-auton pienoismalli
  • Uusi S-sarjan Continental GT keskittyy nautinnolliseen ajokokemukseen
  • 4,0 litran V8-moottori tarjoaa vaikuttavaa suorituskykyä 550 hv ja vääntöä 770 Nm kiihdyttäen auton nollasta sataan vain 4,0 sekunnissa

Mulliner ja Bentley Sydney ovat luoneet kaksi Bentleyn erikoismallia, joiden inspiraation lähteenä on ollut vaativa Bathurstin 12 tunnin kilpailu, jonka Bentley voitti 2020 Continental GT3:lla. Uuden Continental GT S -mallin esittely Australiassa tarjosi täydellisen tilaisuuden juhlistaa V8-moottorin suorituskykyä. Tämä erikoismalli on kunnianosoitus katuauton kilpa-autoversiolle Continental GT3:lle.

Continental GT S keskittyy tarjoamaan erinomaista suorituskykyä ja visuaalista vaikuttavuutta, ja siinä on useita kilpaversion ominaisuuksia, joten se toimii täydellisenä perustana kahdelle erikoisvalmisteiselle katuautolle.

Kummassakin autossa on omat erityispiirteensä. Toinen versio on saanut inspiraationsa voittoisan kilpa-auton värityksestä ulkovärin ollessa kirkas vihreä Apple Green, jonka kontrastivärinä toimii musta Beluga Black katossa, ulkopeileissä, puskureiden alaosissa ja takaluukussa. Erottuvan keulan visuaalisen ilmeen kohokohtana on jäähdyttimensäleikköön maalattu kilpa-auton numero seitsemän.

Suorituskykyä korostavaa nykyaikaista ilmettä on jatkettu korvaamalla ulkopuolen kirkkaat kromipinnat kiillotettua mustaa olevilla Blackline Specification -versioilla. Aggressiivista ulkomuotoa tuo esiin myös Styling Specification -paketti, joka sisältää hiilikuituisen etuhelman, sivuhelmat ja takadiffuusorin.

Ohjaamo on merkittävästi ylellisempi kuin kilpa-autoversiossa tarjoten suorituskykyistä tunnelmaa. Musta Beluga Black -verhoilu on yhdistelmä nahkaa ja Dinamicaa täydennettynä Apple Green -vihreillä tereillä ja koristesaumaompeleilla. Näin ollen sisätilat sopivat täydellisesti yhteen ulkopuolen kanssa. Pääntukiin on kirjailtu sana BATHURST ja kynnyslistoissa on teksti One of Two. Hiilikuitupintaisen kojelaudan etumatkustajan puolella on radan muotoa esittävä metallinen somiste, minkä lisäksi keskikonsoliin on merkitty voitokkaiden kuljettajien nimet yhdessä numeron 7 kanssa.

Shane Rudzis, Bathurstin 12 tunnin kilpailun tapahtumajohtaja kertoo: ”Bentleystä tuli nopeasti ikoninen osa Bathurstin 12 tunnin kilpailua ja fanien suosikkitiimi.

”He toivat ”tulta ja tappuraa” Mount Panoraman kilparadalle, ja heidän vuoden 2020 voittonsa on yhä edelleen yksi kilpailun suosituimmista voitoista tarjoten ikonisia otoksia, joita toistetaan ja katsellaan vielä lukuisia kertoja.”

”Olemme ylpeitä saadessamme olla mukana auttamassa Bentleytä juhlistamaan tuota kuuluisaa voittoa tällä täysin erityisvalmisteisella ja ainutlaatuisella Continental GT S -malliparilla. Ne muistuttavat selkeästi Continental GT3 -kilpa-autoja, jotka tekivät suuren vaikutuksen Mount Panoraman kilparadalla monen vuoden ajan.”

Toinen auto on väriltään hopeinen Silver Tempest, ja se kuvastaa vuoden 2017 lopulla esiteltyä toisen sukupolven Continental GT3:a, joka aloitti kilpailemisen 2018. Tämä auto muistuttaa ensimmäistä mitä tulee mustaan kromiin ja Styling Specification -paketin hiilikuituun sekä ulkopuolen muotoiluun ja räätälöityyn ohjaamoon. Jokaisen auton mukana toimitetaan kehystetty muistoesine sekä 1:18 pienoismalli voittaja-autosta.

Mullinerin tiimi juhli 2022 uutta virstanpylvästä yksilöllisissä toimeksiannoissa toimitettuaan 500 ainutlaatuista Mulliner Bentley -projektia asiakkailleen ympäri maailmaa vain 12 kuukaudessa. Tiimin valikoimaan kuuluvat niin erikoisvalmisteiset autot, kuten Batur, perinteitä kunnioittavat rajoitetut mallistot, kuten Blower, sekä laaja valikoima hämmästyttäviä ja täysin ainutlaatuisia asiakaskohtaisia projekteja, joissa vain mielikuvitus on rajana.

V8-moottori tuo kilpa-autoilun tunnelmaa

Uudessa S-sarjassa käytetään 4,0 litran V8-moottoria, jossa on tehoa 550 hv ja vääntöä 770 Nm. Se on osoittautunut erittäin suosituksi asiakkaiden keskuudessa ympäri maailmaa, sillä se kiihtyy nollasta sataan vain 4,0 sekunnissa. GT- ja GTC S -malleissa 90-asteisella crossplane-kampiakselilla toteutetun moottorin muhkeita ääniä on korostettu vakiovarustukseen kuuluvalla urheilullisella pakoputkistolla.

Herkästi reagoiva, kierrosherkkä ja kevyempi 4,0 litran V8-moottori takaa Continental GT S -malleille herkästi reagoivan ja ketterän ajotuntuman. Tätä tuntumaa täydentää Bentleyn kehittämä 48 voltin sähkötoiminen aktiivinen kallistuksenvakausjärjestelmä Bentley Dynamic Ride. Kallistuksenvakaajien moottorit muodostavat vain 0,3 sekunnissa 1 300 Nm:n voiman kompensoimaan aktiivisesti kaarrevoimia minimoidakseen korin kallistumista nopeassa kaarreajossa. Samalla se parantaa ajomukavuutta matkanopeuksissa erottamalla vasemman ja oikean puolen pyörien kallistuksenvakaajat toisistaan.

Tieltä radalle

Uusimman sukupolven Continental GT3 -kilpa-auto kehitettiin yhtä aikaa Continental GT -katuauton kanssa. Sen rakenteissa käytettiin pääasiassa alumiinia, jotta siitä saataisiin paljon kevyempi ja paino olisi kilpailuvalmiina alle 1 300 kg yhdessä parannetun painojakauman kanssa, mikä teki siitä ihanteellisen kilpa-ajoon. Moottorina käytettiin kilpailuissa hyväksi havaitun Bentleyn kaksoisturbolla varustetun 4,0 litran V8-moottorin uutta versiota, jonka kuiva öljypohja oli uudistettu ja imu- ja pakojärjestelmät oli kehitetty täysin uudelleen.

Continental GT3:ssa käytettiin tarkasti optimoituja katuauton välijäähdyttimiä, jotta voitiin mahdollistaa moottorin optimaalinen suorituskyky. Rajoittamaton teho oli huikeat 558 hv ja polttoaineenkulutus oli alhaisempi. Vaimeammista pakoäänistä huolimatta moottorin ääni oli ehdottomasti tunnistettavissa Bentleyksi ollen luonteenomaisen jylisevä.

Ulkopuolen aerodynaamiset pinnat perustuivat viimeisimmän sukupolven katuauton sulaviin linjoihin tarjoten näin ylimääräistä downforcea. GT3:een räätälöitiin myös uusi pyöräntuenta ja jarrujärjestelmä.

Bentleyn Bathurstin voitto vuonna 2020

Bentleyn 2020 Bathurstin voitto Continental GT on osoittanut erityislaatuista monipuolisuutta ja ketteryyttä sekä maantiellä että kilparadalla, erityisesti varmistamalla Bathurstin 12 tunnin kilpailun voiton vuonna 2020 Continental GT3:lla.

Numerolla 7 kilpailevan Continental GT3:n kuljettajina olivat Maxime Soulet (BEL), Jordan Pepper (ZAR) ja Jules Gounon (FRA). He dominoivat kyseisenä vuonna 2020 Intercontinental GT Challenge -sarjan avauskilpailua pyyhkäisten voittoon lähtöruudusta 11.

He saavuttivat nopeasti kärkeä ja palkintopallisijaa. Soulet'n, Pepperin ja Gounonin vahvat vedot ja toimiva strategia sekä tiimin nopeat varikkopysähdykset kiidättivät tiimin ykköspaikalle seitsemässä tunnissa auton toimiessa moitteettomasti. Rengasrikon vuoksi jouduttiin tekemään yllättävä varikkopysähdys noin tuntia ennen kilpailun päättymistä, mutta tiimin tehokas toiminta viimeisteli voiton. Sade teki jo tuloaan ja lämpötila oli yli 40 °C, mutta puolen vuorokauden kiihkeän kisan jälkeen numero 7 Continental GT3 ylitti maaliviivan Bathurstin 12 tunnin kilpailun voittajana. He ajoivat ruutulipulle tehden samalla myös uuden kilpailuennätyksen 314 kierrosta – juuri ennen kuin taivas repesi ja tiimi riemuitsi sateessa.