Uusi Bentley Continental GT Speed – Bentleyn kaikkien aikojen dynaamisin auto

• Uusi Continental GT Speed on Bentleyn nopein ja suorituskykyisin auto kautta historian – mukavuudessa tai luksuksessa ei kuitenkaan ole tehty kompromisseja
  • Erittäin edistyksellinen alusta – neljä uutta teknologiaa – lisää urheilullista käsiteltävyyttä ja säilyttää ajomukavuuden
  • Nelipyöräohjaus ja elektronisesti ohjattu takatasauspyörästö parantavat auton käsiteltävyyttä ja vakautta
  • Uudelleen suunnitellut hiilikeraamiset jarrulevyt lisäävät jarrutusvoimaa
  • Päivitetty versio uudistetusta 6,0-litraisesta W12 TSI -moottorista tarjoilee tehoa 659 hv ja vääntöä 900 Nm
  • Nollasta sataan auto kiihtyy 3,6 sekunnissa ja huippunopeus on 335 km/h
  • Tyylikäs muotoilu korostaa Continental GT Speedin suorituskykyä
  • Uusia, yksiköllisiä vaihtoehtoja sekä sisätilojen että auton ulkopuolen korostamiseen
  • Suunniteltu, muotoiltu, kehitetty ja käsin valmistettu Bentleyn hiilineutraalissa luksusautotehtaassa Crewessä

Uusi Bentley Continental GT Speed on julkistettu. Se on Bentleyn 101-vuotisen historian dynaamisin auto ja suorituskykykeskeisin tulkinta luksusautojen Grand Tourerista. Continental GT Speed on suunniteltu, kehitetty, muotoiltu ja käsin valmistettu Bentleyn hiilineutraalissa luksusautotehtaassa Crewessä. Kolmannen sukupolven malli jatkaa Speed-versioiden pitkään perinnettä. Ensimmäisen sukupolven Continental GT Speed esiteltiin vuonna 2007 – se sai inspiraationsa 1920-luvun 3-litraisista malleista. Viimeisin sukupolvi jatkaa sukupuuta esittelemällä yhdistelmän luksusta ja suorituskykyä Grand Tourerin muodossa.

”Uusi Continental GT Speed on Bentleyn nopein ja suorituskykyisin katuauto. Se edustaa suorituskyvyn huippua. Ainutlaatuiset Speed-yksityiskohdat ja auton dynaaminen käsiteltävyys vievät auton uudelle tasolle. Speed on viimeisin luku Continental GT:n tarinassa auttaen asiakkaita luomaan oman tarinansa poikkeuksellisella matkallaan”, sanoo Bentleyn suunnittelusta vastaava johtaja Matthias Rabe.

Uusi alustateknologia

Yksi Continental GT:n suorituskyvyn ominaispiirteistä on alustateknologia, joka on mukautettu uutta mallia varten. Uusi sähköinen nelipyöräohjaus tehostaa Speed-mallin dynaamista luonnetta Bentley- sekä Comfort -ajotilassa. Tämä on kuitenkin havaittavissa erityisesti Sport-ajotilassa, jolloin ohjaus yhdistää Bentley Dynamic Ride -järjestelmän ja sähköisen vetopyörästön lukon ennennäkemättömällä tavalla.

Hiljaisemmissa nopeuksissa GT Speedin takapyöriä ohjataan vastakkaiseen suuntaan suhteessa etupyöriin, jotta saadaan apua nopeissa suunnanvaihdoissa, ja jolloin myös ohjaus tuntuu terävämmältä. Suuremmissa nopeuksissa takapyörät ohjautuvat samaan suuntaan etupyörien kanssa parantaakseen auton vakautta. Järjestelmä on paljon aktiivisempi kuin Flying Spurissa, jossa sen päätarkoitus on pienentää kääntöympyrää ja parantaa suuremmalla nopeudella ajettaessa vakautta.

Aktiivinen nelipyöräohjaus, vedon säätely ja väännön jako on uudelleenkalibroitu kaikissa ajotiloissa, jotta on saatu huomattavammat ominaisuuserot verrattuna normaaliin Continental GT -malliin. Bentleyn filosofian mukaisesti Comfort-ajotilassa vääntö on tasapainotettu etu- ja takapyörien välillä, kun taas Sport-ajotilassa vääntöä ohjataan enemmän taakse.

Bentley käyttää ensimmäistä kertaa elektronisesti ohjattua takatasauspyörästöä. Yhdessä luistoneston ja aktiivisen alustajärjestelmän kanssa se tarjoaa enemmän vakautta ja parempaa pitoa. Uuden järjestelmän parannetut kaarreajo-ominaisuudet ja lisäpito antavat kuljettajalle mahdollisuuden ajaa yhä tarkemmin ja luottavaisemmin myös mutkaisilla teillä. Samalla auton maksimaalinen suorituskyky puolestaan tarjoilee hämmästyttävän kiihtyvyyden.

Näiden järjestelmien rinnalla toimivat pääalustateknologiat, jotka mahdollistavat erinomaisen ajomukavuuden ilman kompromisseja – Bentleyn säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu kolmikoteloinen aktiivinen ilmajousitus ja Bentley Dynamic Ride -järjestelmä – 48-voltin aktiivinen kallistuksenvakaaja, jonka Bentley on jo esitellyt Bentaygassa sekä Continental GT:ssä. Järjestelmä kontrolloi ajomukavuutta ja kallistumista. Tämä tapahtuu irrottamalla kallistuksenvakaajan puoliskot toisistaan, mikä mahdollistaa jopa 1 300 Nm voiman käyttämisen kallistusten vaimentamiseen mutkissa vain 0,3 sekunnissa. Näin auton kori pysyy vakaana ja hyvässä asennossa.

Continental GT Speediin saa nyt myös lisävarusteena uudelleen suunnitellut hiilikeraamiset jarrulevyt. Hiilikeraamisilla jarrulevyillä voidaan vähentää joustamatonta massaa yli 33 kilolla.

Continental GT Speed

Uusi Continental GT Speed on Bentleyn Grand Tourerin suorituskykyisin tulkinta. Samalla se säilyttää luksuksen, mukavuuden ja jokapäiväisen käytettävyyden kuten sisarmallinsakin. Se on varustettu uudistetulla 6,0-litraisella W12 TSI -moottorilla, jota on päivitetty. Se tuottaa tehoa 659 hv – 4 % enemmän (24 hv) kuin edellinen W12-malli – säilyttäen kuitenkin poikkeuksellisen 900 Nm:n väännön. Continental GT Speed kiihtyy 0–100 km/h vain 3,6 sekunnissa ja se saavuttaa 335 km/h huippunopeuden.

Molemmat sekä moottori että vaihteisto on kalibroitu kuljettajan mieltymysten mukaisesti. Tämän huomaa erityisesti Sport-ajotilassa, jossa kaksoisturboahdettu W12-moottori on ohjelmoitu pitämään voimanjako pidempään, vaihteisto vaihtaa pienemälle nopeammin ja pitää vaihdetta päällä pidempään ennen kuin vaihtaa suuremmalle vaihteelle. Kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa Sport-ajotilassa kaksi kertaa nopeammin kuin normaalissa W12-mallissa.

Sisätilat ja ulkopuoli

Continental GT Speedin matkustamo on Bentleyn taidonnäyte yhdestä maailman hienoimmista sisätiloista. Käsin tehdyt materiaalit sekoittuvat ainutlaatuiseen verhoiluun ja tunnusmerkkeihin, jotka ovat saatavilla vain ja ainoastaan Speed-versioon. Yksilöintimahdollisuuksia on myös useita. Ohjaamon värimaailma on sulautettu yhteen Alcantara-nahkan kanssa. Sisätiloja voidaan yksilöidä 15 päävärillä ja 11 toissijaisella värillä. Keskikonsoli voidaan puolestaan viimeistellä tummalla alumiinilla. Bentleyn timanttitikkaukset ovat vakiovaruste. Saatavilla on myös useita eri puuviimeistelyvaihtoehtoja, Piano Black -värin ollessa vakiovaruste. Continental GT Speed on aina nelipaikkainen ja tavaratilaa on 358 litraa. Ainutlatuinen kääntyvä näyttö on vakiovaruste.

Ulkopuolella Continental GT Speed erottuu oman muotoilukielen ansiosta. Voimakas mutta eleganssi ulkomuoto on ainutlaatuinen. Esimerkiksi etusäleikkö on tummempi ja sijaitsee matalammalla kuin sisarmalleissa. Erityiset 22-tuuman Speed-vanteet on saatavilla joko hopeanvärisenä, tummana tai mustankiiltävänä.

Suomeen ensimmäiset Bentley Continental GT Speed -mallit saapuvat loppuvuodesta 2021.

Lisätietoja: Jyri Brunou, Brand Manager, K Auto Oy | Bentley Suomi, jyri.brunou@bentleysuomi.fi, puh. 0400 328 600.