Bentley Flying Spur V8:n liikkeelle paneva voima: moottorin faktat ja luvut

• Neljälitrainen tuplaturbo V8 kehittää 135 hv litraa kohden
  • V-moottorin lohkojen väliin sijoitetut twin-scroll-turboahtimet vastaavat kaasuun nopeasti, maksimivääntömomentti on 770 Nm 2000 kierrosnopeudesta alkaen
  • Kuumaa kuin laava: turbiinien lämpötila voi nousta 950 asteeseen
  • Katalysaattoreiden sijainti lähellä turboja vähentää kylmäkäynnistyksen päästöjä
  • Keskitetysti asennetut polttoainesuuttimet palotiloissa toimivat 250 baarin paineella
  • Kevyet alumiinimännät liikkuvat jopa 20 metrin matkan sekunnissa
  • Sylintereiden kuluminen on lähes olematonta vain 150 mikronin paksuisen seospinnoitteen ansiosta
  • Lepuutustoiminto kytkee sylinterin pois päältä 20 millisekunnissa, eli kymmenesosassa silmänräpäyksestä
  • Nokka-akselit säätävät venttiilin ajoitusta jopa 50 astetta ja voivat kytkeä puolet sylintereistä pois päältä
  • Yli 700 kilometrin toimintamatka, hiilidioksidipäästöt 228 g/km, kiihtyy 0–100 km/h 4,1 sekunnissa

Uusi Flying Spur V8 perustuu Bentleyn yli 60 vuotiseen perinteeseen käyttää cross-plane-kampiakseleilla varustettuja V8 -moottoreita. Flying Spur V8 tarjoaa luonteikkaan äänimaailman, suuremman toimintamatkan tankkausten välillä ja pienemmät hiilidioksidipäästöt – ja silti lähes henkeäsalpaavan suorituskyvyn. Tämä ainutlaatuinen yhdistelmä on saavutettu hyödyntämällä viimeisintä teknistä tietämystä ja teknologiaa.

Bentleyn neljälitraisessa modernissa V8-moottorissa on lujasta alumiinista valettu lohko, twin-scroll-turboahtimet sekä lohkojen väliin sijoitetut katalysaattorit. Polttoaineen ruiskutus ja palotapahtuma on optimoitu jopa 50 astetta säätyvän venttiilien ajoituksen avulla sekä sijoittamalla ruiskutussuuttimet ja sytytystulpat keskelle palotilaa. Osakuormalla puolet sylintereistä voidaan lepuuttaa, jolloin moottori on käytännössä täydellisesti tasapainotettu V4.

Moderni ja huipputehokas V8

V8-moottori on suunniteltu varmistamaan huippuluokan teho ja vääntö, mutta samalla päästöjä on pienennetty ja hyötysuhdetta parannettu.

Moottorin kompaktissa V-rakenteessa käytetään viidellä laakerilla tuettua kampiakselia välittämään kevyiden mäntien voima. Kitkahäviöiden pienentämiseksi ja taloudellisuuden parantamiseksi kampiakseli käyttää suoraan vesipumppua ja nokkaketjuja.

Optimaalinen tasapaino tehon ja väännön välillä on saavutettu nelikulmaisilla sylintereillä: sekä iskun pituus että sylinterin halkaisija on 86 mm. Litrateho on 135 hv ja Flying Spur V8:n huippunopeus on 318 km/h.

Hukasta energiaksi

V8:n huipputeho on 550 hv (404 kW), suurin vääntömomentti 770 Nm 2000 kierrosnopeudesta alkaen ja vääntö säilyy tasaisena aina 4500 kierrosnopeuteen asti.

Twin-scroll -turboahdinten keskeiset elementit ovat erilliset, rinnakkaisesti pakokaasuja turbiineille ohjaavat virtauskanavat, joiden ansiosta pienilläkin nopeuksilla päästään suureen vääntömomenttiin. Ahtimet on sijoitettu V-moottorin lohkojen väliin. Tämän avulla minimoidaan pakokaasujen matka moottorista ahtimiin. Turbojen kierrosnopeus voi olla 176 000 rpm ja hetkittäinen ahtopaine 1,6 baaria, jonka tehostama vääntö vauhdittaa auton paikaltaan 100 km/h nopeuteen 4,1 sekunnissa.

Turboahtimien tapaan myös katalysaattorit on sijoitettu V-moottorin lohkojen väliin lähelle sylintereitä. Tämän ansiosta pakokaasujen puhdistusjärjestelmä saavuttaa nopeammin optimaalisen toimintalämpötilansa. Käynnistyksen jälkeen katalysaattoreiden lämpenemistä nopeutetaan avaamalla turbojen hukkaportit.

Täydellinen seos

Kampiakseli pyörittää suoraan kahta korkeapainepolttoainepumppua, jotka syöttävät polttoainetta kahdeksaan solenoidi-ohjattuun ruiskutussuuttimeen jopa 250 baarin ruiskutuspaineella – tämä on 14 kertaa suurempi kuin höyrynpaine, jolla aikanaan liikuteltiin 60 tonnin höyryveturia.

Ruiskutussuuttimet on sijoitettu palotilan keskelle aivan sytytystulppien viereen. Ne tuottavat seitsemän suuttimen avulla kuhunkin sylinteriin optimaalisen ruiskutuskuvion ja siten parhaan mahdollisen polttoaine-ilmaseoksen ennen sen sytytystä. Imukanavien muotoilulla lisätään sylinteriin virtaavan ilman pyörteilyä, mikä tehostaa polttoaineen jakautumista sylinteriin ja siten parantaa palamisprosessia ja pienentää päästöjä.

Moottorin kestävyyden parantamiseksi sylinterit on pinnoitettu plasmaruiskutuksella, jolla saadaan aikaan kestävä, mutta vain 150 mikronin – eli paperiarkin – paksuinen pinnoite.

Mukautuvuutta muuttuviin tilanteisiin

Polttoainetalouden maksimoimiseksi V8-moottorin kahdeksasta sylinteristä neljää voidaan lepuuttaa kevyessä kuormituksessa, eli kun vääntömomenttitarve on alle 250 Nm ja moottorin kierrosnopeus alle 3000 r/min. Muutos on huomaamaton, sillä poiskytkentäaika on noin 20 millisekuntia eli kymmenesosa silmänräpäyksestä.

Moottorin kaksivaiheinen sylinterinlepuutusjärjestelmä säätää nokka-akselilla sivusuunnassa liikkuvia nokkia siten, että sylintereiden 2, 3, 5 ja 8 venttiilit voidaan jättää kiinni sylintereiden lepuuttamiseksi. Tämän ansiosta saavutetaan jopa 30 prosentin polttoaineen säästö riippuen moottorin kuormituksesta ja nopeudesta, ja sen ansiosta toimintamatka on pidempi, ympäristövaikutukset ovat pienemmät ja ajomatka tankkausten välillä on pidempi.

Voiman tuolla puolen

Uusi Flying Spur V8 on suunniteltu kuljettajakeskeiseksi ja tarjoamaan matkustajille hienostuneisuutta, mukavuutta ja teknologiaa, jota suurelta limusiinilta odotetaan.

Flying Spur on tarkoituksenmukainen, mutta tyylikäs ja muotoilultaan klassinen Bentley, jonka kruunaavat luokkansa hienoin toteutus ja aidot materiaalit. Nykyaikaisen moottoriteknologian lisäksi uudessa Flying Spur V8:ssa käytetään uusimpia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja infotainment-järjestelmää, jotka parantavat turvallisuutta ja mukavuutta jokaisella matkalla.

Lisätietoja: Jyri Brunou, Brand Manager, K Auto Oy | Bentley Suomi, jyri.brunou@bentleysuomi.fi, puh. 0400 328 600