Bentley juhlisti merkkipaalua - valmistanut 200 000 luksusautoa

• Automerkki Bentley syntyi vuonna 1919 ja tänä keväänä brändin kotipaikkakunnalla, Iso-Britannian Crewessa juhlistettiin merkkipaalua: luksusautoja on valmistettu jo 200 000 kappaletta
  • Bentleyn 101 vuoden aikana valmistamista autoista yli 75 prosenttia on tehty käsityönä Crewen tehtaalla viimeisten 18 vuoden aikana
  • Bentley numero 200 000 on luonnollisesti Bentayga Hybrid ladattava hybridi, joka kertoo Bentleyn muutoksesta sähköiseen aikaan
  • Juhlan kunniaksi vanhin olemassa oleva Bentley, EXP 2, esiintyi ylpeänä uusimman auton vieressä. Tilaisuutta todistivat Bentleyn pitkäaikaisimmat työntekijät
  • Continental GT Grand Tourerin ja Bentayga SUV:n edelleen jatkuva menestys ovat avainasemassa tässä historiallisessa saavutuksessa
  • Nykyinen 85 auton päivätuotanto vastaa 20 vuoden takaista kuukausituotantoa
  • Bentley paljasti kestävän ja ylellisen liikkumisen johtajuuteen liittyvät kunnianhimoiset suunnitelmat viime vuonna uraauurtavassa Beyond100-strategiassa
  • Yritys pyrkii olemaan alusta loppuun hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä, jolloin koko mallisto on muutettu täyssähköautoiksi

Bentleyn tehtaalla päästiin tänä vuonna juhlistamaan 200 000. luksusauton merkkipaalua ja maineikkaan yli satavuotiaan yrityksen historiaa. Kiinalaiselle asiakkaalle valmistettu Bentayga Hybrid ladattava hybridi kohtasi vanhimman olemassa olevan Bentleyn, EXP 2:n, sekä useita pitkäaikaisia työntekijöitä rullatessaan ulos tuotantolinjalta Crewessa. Tapahtuma kruunasi 20 vuoden erityisen ajanjakson, jonka aikana nykyiset modernit mallit, kuten Continental GT ja Bentayga, ovat merkinneet Bentleyn kokonaisvaltaista uudistumista.

Valmistuksen merkkipaalu on vielä merkittävämpi, kun otetaan huomioon, että auto numero 200 000 on viimeisin 155 582 Crewessa vuodesta 2003 alkaen valmistetusta autosta – kyseessä oli ensimmäisen modernin aikakauden Bentleyn, Continental GT:n läpimurtovuosi. Nykyään Bentley valmistaa 85 autoa päivässä, mikä vastaa 20 vuoden takaista kuukausituotantoa.

Bentley valmisti ensimmäisen ajoneuvonsa vuonna 1919. Vuoteen 2002 mennessä Bentley oli valmistanut yhteensä 44 418 luksusautoa, näistä 38 933 Crewessa. Autojen joukossa oli useita aikansa ikonisia malleja, kuten Bentley Blower, R-Type Continental, Mulsanne, Amage ja Azure. Tilastojen mukaan 84 prosenttia kaikista Ison-Britannian markkinoille valmistetuista autoista on edelleen käytössä.

Crewen tehtaan merkittävä investointiohjelma on edennyt vuodesta 2003 alkaen käsi kädessä Bentley Continental GT:n menestyksen kanssa. Tämän vuoden tammikuussa valmistettiin tilauksesta käsityönä jo 80 000:s yksilöllinen ja ylellinen Grand Tourer.

”200 000 auton tuotantomäärä on vain yksi, viimeisin merkkipaalu Bentleyn vuonna 1919 alkaneen matkan aikana. Continental GT:n esittely vuonna 2003 oli käänteentekevä hetki: yksin tätä mallia on myyty 80 000 kappaletta. Se loi sekä uuden segmentin että nykyaikaisen Bentleyn imagon. Edistymisvauhtimme on kiihtynyt merkittävästi vuodesta 2003 lähtien. Olemme nyt siirtymässä seuraavaan, Beyond100-strategiamme mukaiseen muutosjaksoon: tavoitteenamme on asemoida Bentley kestävän ja ylellisen liikkumisen johtavaksi toimijaksi maailmassa”, sanoo Bentley Motorsin hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Adrian Hallmark

Bentayga Hybridin ja EXP 2:n merkityksellistä kohtaamista todistivat Bentleyn pitkäaikaisimmat työntekijät. Heidän joukossaan oli vuonna 1977 joukkoon liittynyt Steve Ward, joka seurasi tehtaalla 42 vuoden Bentley-uran tehneen isänsä jalanjälkiä.

Steve on laatuinsinöörinä ollut aktiivisesti mukana kaikkien Bentley-mallien valmistuksessa vuodesta 1980-alkaen. Hän on testannut niitä ympäri maailmaa ja todistanut omakohtaisesti nykyaikaisten Bentley-mallien muutosta.

Continental GT on äärimmäisen nopea ja ylellinen – edelleen vertailukohta omassa luokassaan. Maaliskuussa julkistettiin myös uusi Continental GT Speed: suorituskykyisin ja dynaamisin Bentley, joka ei tee kompromisseja mukavuudessa eikä ylellisyydessä.

Bentayga on heijastanut Continental GT:n menestystä ja se tarjoaa uniikin Bentley-ajoelämyksen ja vertaansa vailla olevaa ylellisyyttä. Vuonna 2015 lanseerattu, maailman nopein SUV-malli loi aikanaan luksusmaastoautojen luokan ja nyt sitä on valmistettu jo 25 000 kappaletta. Odotettavissa on, että Bentayga ylittää Continental GT:n kokonaismyynnin vuosikymmenen kuluessa ja siitä tulee historian myydyin Bentley-malli.

Bentley on valmistanut vuodesta 2005 lähtien myös 40 000 Flying Spur -mallia, joka on maailman menestynein urheilullinen luksusauto.

Bentley Motorsin kunnianhimoiset suunnitelmat tulevaisuuden autotuotannosta hahmoteltiin marraskuussa 2020 uraauurtavassa Beyond100-strategiassa. Yhtiön tavoitteena on olla alusta loppuun hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Siitä eteenpäin Crewen tehdas on ilmastopositiivinen.

Bentley siirtyy sähköiseen – vain ladattavia hybridejä ja täyssähkömalleja – aikaan vuoteen 2026 mennessä ja muuttaa sen jälkeen koko mallistonsa täyssähköiseksi vuoteen 2030 mennessä. Alan johtava Beyond100-strategia vaikuttaa kaikkiin liiketoiminnan osa-alueisiin Bentleyn kiihdyttäessä toiselle vuosisadalleen luksusautojen valmistajana.

Lisätietoja: Jyri Brunou, Brand Manager, K Auto Oy | Bentley Suomi, jyri.brunou@bentleysuomi.fi, puh. 0400 328 600