Bentleyn oma autotalli on täynnä autohistorian aarteita

• Bentley on esitellyt aarteitaan yli 100 vuoden ajalta
  • Mukana myös kaksi Juha Kankkusen jääratojen ennätysautoa
  • Uusi Heritage Garage on avoinna myös Bentleyn vieraille
  • Vanha tehdashalli uudistettiin laajenevaa Bentley Heritage Collection -autokokoelmaa varten
  • Tehtaan omassa kokoelmassa on nyt 34 katuautoa ja kahdeksan puhdasta kilpa-autoa
  • Kaikki Heritage-kokoelman autot ovat täysin ajokunnossa

Bentleyn 103 vuoden historian merkittävimmät automallit ovat löytäneet uuden kodin yhdestä alkuperäisistä tehdashalleista Luoteis-Englannissa sijaitsevassa Crewessä. Heritage Garage on Bentleyn tällä hetkellä 42 autoa käsittävän Heritage Collection -kokoelman esittelypaikka, johon tulee näytteille 22 autoa. Vanhin autoista on vuodelta 1919, mutta jatkossa näyttelyhallissa tullaan keskittymään Crewessä vuodesta 1946 alkaen valmistettuihin autoihin. Uusi Heritage Garage täydentää vanhempaa Bentley Lineage -näyttelyä.

Uusien tilojen käyttöönoton myötä kaikki Bentley Heritage Collection -kokoelman autot saavat ensimmäistä kertaa paikan Bentleyn kampukselta. Kokoelmaa on laajennettu ja kehitetty merkittävästi viimeksi kuluneen puolentoista vuoden aikana ja se kattaa nyt yhtiön koko historian, joten vierailijat pääsevät näkemään Bentleyn tuotantomallien katkeamattoman ketjun. Kokoelman kaikki autot ovat toimintakunnossa.

Ensi kesään mennessä kokoelma jaetaan kolmeen osaan. Merkittävimmät Cricklewood-mallit vuosilta 1919–1931 ja Derby-kauden Bentleyt vuosilta 1931–1939 pääsevät vierailukeskuksen CW1-rakennukseen uudistettavaan näyttelyyn. (Cricklewood-malleiksi kutsutaan Bentleyn ensimmäisessä tehtaassa Lontoon pohjoispuolella valmistettuja autoja, Derby-malleja ovat puolestaan Rolls Roycen tehtaalla Derbyssä rakennetut Bentleyt.) Heritage Garage puolestaan on jatkossa yhtiön kotipaikkakuntana 1940-luvulta lähtien toimineessa Luoteis-Englannin Cheshiren Crewessä rakennettujen automallien esittelypaikka.

Kokoelman kahdeksan puhdasta kilpa-autoa muodostavat kolmannen, erillisen näyttelyn. Siihen kuuluvat Le Mans -voittaja Bentley Speed 8, Pikes Peak sekä GT3 -kilpa-autot.

Suomalaisittain erityisen kiinnostavia malleja ovat nelinkertaisen rallin maailmanmestarin Juha Kankkusen ennätysautot. Esillä on sekä Continental GT, jolla Kankkunen ajoi jääratojen nopeusennätyksen 321,65 km/h vuonna 2007 että Continental Supersports Convertible, jolla ennätystä parannettiin vuonna 2011 Pohjanlahden jäällä vuonna lukemiin 321,65 kilometriä tunnissa. Molemmat lukemat ovat kilometrin matkalla mitattuja keskinopeuksia.

Punatiilinen näyteikkuna keskellä tehdasaluetta

Heritage Garage sijaitsee yhdessä tehdasalueen alkuperäisistä 1930-luvun tiilirakenteisista halleista. Aiemmin se palveli ”projektifoorumina”, jossa suunniteltiin esimerkiksi vuoden 2003 Bentley Continental GT. Valoisa ja ilmava halli on tehdasalueella keskeisellä paikalla työntekijöiden päivittäisten kulkureittien risteyksessä. Autotalli palvelee myös sekä sisäisten että ulkoisten tilaisuuksien tapahtumatilana, jossa voi järjestää yleisötilaisuuksia Bentleyn kauniiden vintage-mallien keskellä.

Autokokoelmalla on tärkeä rooli parhaillaan suurta muutosprosessia kokevalle Bentleylle: se antaa selkeän kuvan siitä, mistä nykypäivän Bentleyt ovat syntyneet. Heritage Collection -kokoelman autoja esitellään ja niillä myös ajetaan suurissa autoalan tapahtumissa eri puolilla maailmaa, Kalifornian Pebble Beach -tapahtumasta Italian 1000 Migliaan.

”Koska kokoelman tarkoitus on kartoittaa Bentleyn historiaa, olemme myös sitoutuneet täydentämään sitä jokaisella uudella mallillamme. Mallistoon kuuluu nyt esimerkiksi vuoden 2019 Bentayga Hybrid, joka oli sekä ensimmäinen Bentleyn lataushybridi, että tärkeä askel Bentley-malliston sähköistymisstrategiassa. Haluamme jakaa Bentley Motorsin rikkaan historian sekä vieraiden, että kaikkien yhtiön työntekijöiden kanssa. Heritage Garage herättää historian eloon. Se sekä kertoo menneisyydestämme että määrittää suuntaa tulevaisuudellemme”, Bentleyn Heritage Collectionin johtaja Mike Sayer sanoo.

Esimerkkejä 42 auton Heritage Collection -kokoelmasta

Kokoelman jokaisella autolla on merkittävä paikka Bentleyn historiassa.

Cricklewood-osastolta löytyvät ikonisimmat sotaa edeltäneen ajan Bentleyt. Lähtökohtana on EXP2, joka on maailman vanhin Bentley, toisen yhtiön perustajan, lyhyesti W.O. -nimellä tunnetun Walter Owen Bentleyn rakentama auto. Seuraavat mallit ovat Blower Bentley -nimellä tunnettuja kilpa-autoja: arvokkaimpana olemassa olevana Bentleynä pidetty Team Car #2 sekä vuoden 1930 Speed Six. Lisäksi kokoelmasta löytyy vuoden 1930 Bentley 8 Litre, joka oli W.O.:n henkilökohtaisessa käytössä kaksi vuotta.

Bentley Mark VI oli ensimmäinen Crewen tehtaalta valmistunut auto ja heti myyntimenestys. Heritage Collectionin esimerkki on musta-vihreäksi viimeistelty AGO 2, joka on samalla linkki vuoden 1938 kreikkalaisen ennätyskuljettaja André Embiricosin mukaan nimensä saaneen 4 ¼-litraisen Embiricosin ja vuoden 1952 Type R Continentalin välillä.

Seuraavia autoja yhdistävä asia on Jack Phillipsin vuonna 1959 suunnittelema alumiinirakenteinen V8-moottori. Vapaasti hengittävänä versiona se on käytössä Heritage Collectionin elegantissa vuoden 1963 S3 Bentley Standard Sedanissa sekä vuoden 1984 Bentley Continentalissa, joka oli yhtiön hallituksen puheenjohtajan oma työsuhdeauto.

Bentleyn myynti ja maailmanlaajuinen maine hypähtivät askeleen eteenpäin, kun 6,75-litrainen V8 turboahdettiin. Tämän voimalinjan esimerkkeinä kokoelmasta löytyvät vuoden 1991 Turbo R ja yhdestä yrityksen historian käännekohdista kertova vuoden 2001 Arnage Red Label: Fireglow-punaisella maalattu auto oli ensimmäinen Volkswagenin aikakaudella valmistettu Bentley-malli.

V8 tarjosi vaivatonta vääntöä aina vuoteen 2020 saakka. Sen viimeinen versio oli käytössä Bentley Mulsannen voimalinjassa, jossa jättiläismäinen moottori kehitti 512 hevosvoiman tehon ja 1020 newtonin väännön. Auton huippunopeus oli 296 kilometriä tunnissa ja se kiihtyi sadan kilometrin tuntinopeuteen 5,1 sekunnissa. Heritage Collectionin Mulsannen väri on Imperial Blue ja runkonumero 000002, eli se on toinen tuotantolinjalta valmistunut malli.

Vuonna 2003 lanseerattu Continental GT merkitsi seuraavaa käännekohtaa Bentleyn ja Crewen historiassa. Se nosti alle tuhat räätälöityä autoa vuodessa valmistavan pajan yli kymmenkertaiseen kokoluokkaan. Heritage Collectionin Continental GT on oikeanpuoleisella ohjauksella varustettu malli väriltään Cypress Green.

Seuraavina vuosina kompakti ja äärimmäisen tehokas kuusilitrainen W12 oli yhtä tunnettu kuin 6,75-litrainen V8 aiempina vuosina. Heritage Collectionin W12-malleihin kuuluu kolme Flying Spur -sukupolvea sekä kaksi Continental Supersports -coupé’ta. W12 on voimanlähteenä myös ensimmäisessä Bentaygassa vuodelta 2016, joka on yksi merkittävimmistä Bentleyn 103-vuotisen historian aikana markkinoille tuoduista malleista.

Edistyksellistä nelilitraista Bentley V8:aa edustaa Heritage Collectionissa vuonna 2014 lanseerattu Continental GT V8S. Moottori on ensimmäinen täysin uusi Bentley V8 sitten 1950-luvun puolivälin ja sen uudistettu versio on tarjolla tällä hetkellä jokaiseen Bentleyn mallisarjaan.

Lisätietoja: Jyri Brunou, General Manager, K Auto Oy | Bentley Suomi, jyri.brunou@bentleysuomi.fi, puh. 0400 328 600.