Ensimmäinen Bentley Bacalarin W12-moottori valmistui testipenkistä

• Ensimmäinen kaksiovisen ja kaksipaikkaisen Bentley Mulliner Bacalarin W12-moottori valmistui tuotantotestien jälkeen Bentleyn moottoriosaamiskeskuksesta
  • Bentleyn W12 on historian edistyksellisin 12-sylinterinen moottori
  • Moottori tuottaa 659 hv tehoa ja 900 Nm:n vääntömomentin
  • W12 moottorin teho on kasvanut jopa 27 prosenttia ja vääntömomentti 38 prosenttia, samalla päästöt ovat vähentyneet 28 prosenttia vuodesta 2003
  • Jokainen moottori käy läpi kolme erityistä testiohjelmaa ennen käyttöönottoa
  • Vuodesta 2002 alkaen Crewessa on valmistettu yli satatuhatta W12-moottoria – yhteisteholtaan yli kuusi miljoonaa hevosvoimaa

Ensimmäisen asiakkaalle toimitettavan 659 hv tehoa ja 900 Nm vääntöä tuottavan Bentley Mulliner Bacalar -moottorin kokoonpano- ja tuotantotestaukset on viimeistelty Bentleyn W12-moottoreiden moottoriosaamiskeskuksessa.

Bacalar on Bentleyn Mulliner -käsityön taidonnäyte. Auton moottori on parannettu versio Bentleyn vertaansa vailla olevasta kuusilitraisesta W12 TSI -moottorista, maailman edistyksellisimmästä 12-sylinterisestä moottorista.

Vuonna 2003 valmistuneen ensimmäisen tuplaturboahdetun W12-mallin jälkeen moottorin teho on kasvanut jopa 27 prosenttia, vääntö 38 prosenttia ja päästöt ovat pienentyneet 28 prosenttia.

Tämä on toteutettu kampikammiota kehittämällä ja optimoimalla, öljy- ja jäähdytysjärjestelmiä parantamalla, twin-scroll-turbotekniikalla sekä tehostamalla ruiskutusta ja palamisprosessia.

Jokaisen W12-moottorin rakentaminen kestää 45 työntekijän tiimillä käsityönä 6,5 tuntia. Sen jälkeen moottori käy kokoonpanon aikana läpi erittäin kehittyneen, kolmen erilaisen diagnostiikkalaitteen tekemän ja yli tunnin mittaisen testiohjelman. Testeillä ei pelkästään todenneta jokaisen moottoriyksikön laatua, vaan samalla kirjataan lukuisia piirteitä kunkin moottorin käyttäytymisestä aina valmistushetkestä lähtien.

Laatu varmistetaan testauksella

Bacalar-moottorin kolme testiä ovat osa Bentleyn poikkeuksellista laadunvalvontaprosessia.

Ensimmäisessä testissä varmistetaan rakenteen tiiviys ja se suoritetaan siinä vaiheessa, kun moottorin polttoaine-, vesi- ja öljyjärjestelmät ovat suljettavissa.

Tiiviystestissä polttoaine-, öljy- ja vesijärjestelmät paineistetaan kukin erikseen 0,2–5 baarin paineeseen, jonka jälkeen paineen alenemista seurataan. Paineen muutosnopeus kertoo moottorin kokoonpanon ja tiivistyksen laadusta. Odotettua nopeampi paineenlasku kertoo vuodosta, jonka paikantamiseksi moottorin pinnalle ruiskutetaan nestettä.

Seuraava edistyksellinen testi on Bentleyn ”kylmätesti”, joka tehdään käynnistämättä moottoria pyörittämällä sitä sähkömoottorilla suoraan kampiakselilta. Tätä varten moottori asennetaan testipenkkiin ja kaikki johdotukset ja järjestelmät kytketään käyttöön. Kun moottoria pyöritetään kampiakselista, voidaan mittauksia tehdä lukuisilla sensoreilla yhtä aikaa: 15 minuutin testijaksolla ehditään tutkia 600 yksittäistä moottorin ominaisuutta.

Matalan kierrosnopeuden (vain 120 kierrosta minuutissa) ansiosta voidaan tunnistaa pienimmätkin yksityiskohdat ja poikkeamat, jotka jäisivät havaitsematta moottorin normaalilla toimintanopeudella.

Hienosta ja yksityiskohtaisesta analyysista on hyötyä myös moottorin ajoituksen hienosäädössä. Kampiakselin, kampikammion ja nokka-akseleiden antureista saatavia asentotietoja sekä sylinterin puristusarvoja hyödyntäen kylmätestillä voidaan varmistaa moottorin tarkka ajoitus ja sen avulla optimoida palamissykli.

Testi tehdään ennen pakosarjojen, turboahtimen ja muiden apulaitteiden asentamista, jotta pystytään keräämään sylinterikohtaiset tiedot. Kolmannessa ja viimeisessä testissä, ”kuumatestissä” simuloidaan moottorin todellista käyttöä ajoneuvossa ja tarkistetaan koko moottorin kokoonpano apulaitteiden asentamisen jälkeen.

Kuumatestiä varten moottoriin lisätään UV-väriainetta vuotojen tunnistusta varten. Jäähdytysneste- ja polttoainejärjestelmälle tehdään lopputarkastus paineistamalla ne ilmalla ja typellä ennen testinesteiden syöttämistä järjestelmiin. Moottoria pyöritetään öljynpaineen muodostamiseksi ennen kuin sytytysjärjestelmään kytketään. Tämän jälkeen moottorin annetaan käydä tyhjäkäynnillä ja testausteknikko kuuntelee mahdollisia virheääniä ja tarkastelee mahdollisia vuotoja UV-lampulla.

Jokaista W12-moottoria testataan tämän jälkeen vähintään 21,5 minuutin ajan ja moottori käy 3 800 rpm kierrosnopeuteen 300 Nm maksimikuormalla. Joka sadannelle moottorille tehdään täysi kahdeksan tunnin tehotesti, jossa saavutetaan 6 000 rpm kierrosnopeus ja sen tulee saavuttaa 900 Nm vääntö.

Vuonna 2002 Bentley otti käyttöön kolme W12-moottoreiden testipenkkiä ja sen jälkeen tehtaalla on valmistettu käsityönä ja testattu yli 100 000 W12-moottoria.

Moottorin teknologiset edistysaskeleet

Bentleyn legendaarinen kuusilitrainen W12-tuplaturbomoottori esiteltiin alun perin vuonna 2002. Sen jälkeen moottorista on kehitetty uusin W12-versio, jota käytetään nykyisissä malleissa. Ainutlaatuisen W-konfiguraation ansiosta moottori on 24 prosenttia lyhyempi kuin vastaava V12-malli, minkä ansiosta se vie vähemmän tilaa ja sen ansiosta saadaan lisätilaa matkustamoon.

Uusin W12-sukupolvi otettiin ensimmäisen kerran käyttöön vuonna 2016 Bentley Bentaygassa. Perusteellisesti uudistetussa moottorissa oli 30 prosenttia edeltäjäänsä vahvempi kampikammio, sylinteripinnat oli pinnoitettu kitkan minimoimiseksi ja korroosionkestävyyden parantamiseksi. Seosteräspinnoite tehdään sylinteriputkiin APS-plasmaruiskutuksella.

Myös jäähdytysjärjestelmää on parannettu: moottorissa on nyt kolme erillistä jäähdytysnestepiiriä. Ensimmäinen niistä on suunniteltu nostamaan sylinterien kansien lämpötila mahdollisimman nopeasti käyntilämpötilaan moottorin parhaan suorituskyvyn varmistamiseksi ja päästöjen pienentämiseksi. Toinen piiri jäähdyttää moottorilohkoa ja öljyjärjestelmää, ja kolmas turboahtimia. Jokaisessa järjestelmässä on oma vesipumppu, mikä mahdollistaa lämpötilojen yksilöllisen hallinnan.

W12:ssa yhdistetään 200 baarin korkeapainesuoraruiskutus epäsuoraan 6 baarin matalapaineruiskutukseen. Näiden kahden järjestelmän äärimmäisen hienostunut yhdistelmä vähentää hiukkaspäästöjä ja optimoi tehon sekä vääntömomentin.

Twin-scroll-turboahtimet minimoivat vasteajan ja koko pakokaasujärjestelmästä saadaan tehokkaampi. Kolmen etummaisen ja kolmen takimmaisen sylinterin pakosarjat ovat erilliset ja ne syöttävät twin-scroll-turbiineita. Suoraan pakosarjoihin hitsattuihin turboahtimenkoteloihin on integroitu nopeusanturit, joiden avulla turbojen toimintaa voidaan seurata maksimaalisen tehokkuuden saavuttamiseksi.

Bentleyn sylintereiden lepuutusjärjestelmä sammuttaa määritetyissä olosuhteissa puolet moottorista. Imu- ja pakoventtiilit sekä ruiskutus ja sytytys sammutetaan määritellyissä sylintereissä, jolloin moottori toimii taloudellisemmin kuusisylinterisenä. Tämä järjestelmä toimii vaihteilla 3–8, kierrosnopeuden ollessa alle 3 000 rpm jopa 300 Nm vääntöön asti.

Lisätietoja: Jyri Brunou, Brand Manager, K Auto Oy | Bentley Suomi, jyri.brunou@bentleysuomi.fi, puh. 0400 328 600