Mulliner kehitti Bentaygaan 22-tuumaisen hiilikuituvanteen

• 22” Mulliner -hiilikuituvanne tulee olemaan suurin tuotannossa oleva hiilikuituvanne
  • Hiilikuituvanne on 6 kg alumiinivannetta kevyempi
  • Kehitetty yhteistyössä johtavan komposiittivalmistajan, Bucci Compositesin kanssa
  • Viiden vuoden suunnittelutyön tulos on ensimmäinen TÜV-testit läpäissyt hiilikuituvanne
  • Innovatiiviset prosessit varmistavat RTM (Resin Transfer Molding) teknologialla tuotetut korkealaatuiset komponentit
  • Turvallisempi iskunkestävyys ilmaa hajottavan kudostenkäsittelyn ansiosta
  • Jäykempi rakenne, joka vastaa yhden asteen kallistusta yhtä G-voimaa kohden
  • Vähäisempi renkaiden kuluminen vanteen jäykkyyden ansiosta
  • Vanteet tulevat Mullinerin tilausvalikoimaan myöhemmin tänä vuonna

Erityisesti Bentley Bentaygalle kehitetty hiilikuituvanne on syntynyt vuosien kehitystyön tuloksena yhteistyössä maailman johtavien komposiittitoimittajien kanssa. Bucci Compositesin asiantuntijoiden kanssa suunnitellut 22-tuumaiset hiilikuituvanteet ovat suurimmat, mitä tuotantomalliin on saatavana. Ne tarjoavat keveytensä – 6 kg jousittamatonta painoa pyörää kohti – lisäksi muitakin etuja.

Uusi hiilikuituvanne täyttää poikkeuksellisen tiukat TÜV:n (Technischer Überwachungsverei - Technical Inspection Association) standardit ja se on ensimmäinen kaikki testit läpäissyt hiilikuituvanne. Hiljattain kehitetylle vanteelle on tehty tiukimmat muiden kuin metallisten vanteiden testaukset uusien TÜV-standardien mukaisesti. Nämä pitävät sisällään mm. biaksiaalisen rasitustestin, säteittäis- ja sivuttaisiskutestit kuoppien ja mukulakivikatujen simuloimiseksi, renkaiden ylipainetestin sekä vääntymistestit.

Yksi vaativimmista TÜV-testeistä, eli iskutesti, on osoittanut hiilikuituvanteen suorituskykyisyyden lisäksi turvalliseksi. Kova isku – joka murtaisi tai rikkoisi alumiinivanteen ja aiheuttaisi renkaan puhkeamisen räjähdysmäisesti – saa hiilikuitukudosten älykkään kerrostamisen ansiosta renkaan tyhjenemään hitaasti, mikä mahdollistaa ajoneuvon pysäyttämisen hallitusti ja turvallisesti.

Viimeisissä testivaiheissa pyörää testattiin yhdellä maailman tunnetuimmista radoista, Nürburgringin Nordschleifella.

Komposiittivanteiden tekniset edut

Hiilikuitu ei ainoastaan kevennä vannetta merkittävästi, vaan se lisää myös lujuutta ja jäykkyyttä. Hiilikuituvanteella on useita merkittäviä etuja:

• Turvallisuus - kun vanteeseen tulee voimakas isku, kudokset irtoavat toisistaan ja ilma pääsee näistä aukoista ulos vähitellen, toisin kuin alumiinivanteessa, jossa tyhjentyminen on nopeampaa
  • Parempi ohjattavuus – 6 kiloa kevyempänä ja hiilikuidun suuren jäykkyyden ansiosta ohjaus on vakaampi ja johdonmukaisempi. Vertailun vuoksi: taottu alumiinivanne voi muuttaa pystykallistumaansa vanteen taipumisen johdosta, mikä voi vähentää pitoa ja ketteryyttä
  • Keveyden ansiosta jarrutus on nopeampi ja reagoivampi
  • Vähäisempi renkaiden kuluminen: Jäykempi hiilikuituvanne taipuu vähemmän, ja suuremman rengaspinnan ansiosta pyörä pysyy vakaampana ja renkaan pito tasaisempana

Innovatiiviset tuotantoprosessit

Yksi keskeisistä innovaatioista liittyy alipaineinjektion (RTM, Resin Transfer Molding) käyttöön vanteiden valmistusprosessissa. Huolellisesti tutkituilla materiaaleilla ja tuotantoparametreilla varmistetaan tuotteiden tasalaatuisuus.

Prosessiin kuuluu hiilikuitumateriaalin leikkaaminen määrämittaisiksi paloiksi. Kudossegmentit pinotaan, kuumennetaan ja muokataan muotteihin kolmiulotteisten aihioiden luomiseksi. Aihiot kootaan ja järjestetään suuremmiksi muoteiksi, joihin ruiskutetaan hartsi ja kovete. Lämmössä kovettumisen jälkeen komponenttikokoonpano irrotetaan muotista ja pinnat viimeistellään koneistamalla ennen kiillotusta.

Uudet Mulliner-tuotteet

Yhteistyö maailman johtavan komposiittitoimittajan kanssa painottaa Mullinerin keskeistä periaatetta tarjota Bentleyn asiakkaille uusia ja ainutlaatuisia auton ominaisuuksia. Uusi 22-tuumainen hiilikuituvanne täydentää upeasti Bentleyn olemassa olevia hiilikuitutuotteita, kuten esimerkiksi suosittuun tyylipakettiin sisältyvät Bentaygan keulan splitteri, kynnysten koristelistat ja takadiffuusori sekä lisävarusteena saatavat sisätilojen kiiltävät hiilikuituviimeistelyt.

Uudet vanteet tulevat Mullinerin tilausvalikoimaan loppuvuodesta 2021.

Lisätietoja: Jyri Brunou, Brand Manager, K Auto Oy | Bentley Suomi, jyri.brunou@bentleysuomi.fi, puh. 0400 328 600.